Банкеръ Weekly

Съдби

ЦИКЪЛЪТ НАЙ-ДОБРОТО В ГАЛЕРИЯ АКАДЕМИЯ

Академия показа третата поред изложба, която има за цел да запознае софийската общественост с най-ценните притежания на извънстоличните галерии, както и сбирки на нашите посолства зад граница. Тя е озаглавена Майстори на българската живопис - колекция Кърджали, и представи 34 платна от стари и съвременни живописци - от Иван Мърквичка и Ярослав Вешин до Димитър Казаков-Нерон и Станка Димитрова. Експозицията бе натоварена и с допълнителен смисъл, защото предложи на гражданството резултата от аварийната реставраторска работа на Димчо Радев и неговия екип, буквално спасила истински шедьоври от агресията на влагата и микрофлората. Случаят е известен и в. БАНКЕРЪ подробно разказа за него (бр. 12 от 26.03.2005 г.). Предвиждаше се откриването на изложбата да стане в навечерието на Великден тази година, но то не се състоя поради затруднена комуникация между Министерството на културата и Община Кърджали.
Шест месеца по-късно събитието е факт, съпровождано и от визуален материал, илюстриращ най-точно състоянието на поразените картини преди и след реставраторската намеса. С приключването на първия и втория етап от спасителните работи на 25 юли 2006-а броят на спасените платна вече надхвърля 80 от общо 300-те, които се нуждаят от спешна помощ. Петнайсет от тях екипът на Димчо Радев прави безплатно под формата на дарение. На същата дата е била представена офертата и за третия етап на реставрациите, но отговорът дойде едва сега в София, когато кметът на Кърджали Хасан Азис обяви отпуснатата за тази цел от общината сума от 100 хил. лева. Информацията имаше и ритуален характер, предвид високото политическо и държавно присъствие при откриването на изложбата. В този смисъл бе уместно припомнянето, че дарението на Стефан Данаилов от 10 хил. лв. е поставило началото на спасяването на творбите и че със същите намерения от СДС са дарили 5 хил. лева. Не бе изяснено обаче какво точно е участието на т.нар. Инициативен комитет за спасителни работи, начело на който се озова скулпторът Вежди Рашидов.
Но има и някои други смущаващи факти, скрити зад недоизказаност или някакви по-тънки политически игри. Кметът Хасан Азис не успя да отговори убедително на въпроса защо изложбата се показва чак сега, а не през пролетта, както бе планирано? По думите му ставало дума за поредица от културни събития, с които да се отбележи денят на Кърджали - 21 октомври, и че експозицията в София е едно от тях. Освен това никой не даде ясно обяснение защо художествената галерия Станка Димитрова продължава да е под административното ръководство на Кърджалийския исторически музей, което е пряко виновно за бедственото състояние на голяма част от картинния и иконния фонд? Стоварването на цялата вина върху уредничката Йовка Кичева, която отдавна е в Америка, не снема отговорността от директора на музея Павел Петков. Остава да тежи и въпросът докъде е стигнала работата на пловдивската реставраторка Йовка Юрукова, чиято оферта за реставрацията на иконите, някои от които изключително ценни, е приета още миналата година?
По неведоми пътища в организирането на изложбата се намеси и един от многотиражните софийски вестници, приписал си инициативата за нейното показване в столицата. Нему принадлежи и изработването на пълния каталог, в който личи непознаване на специфичната материя и първо навлизане в нова издателска територия. По общо мнение на художници и други специалисти между оригиналите и цветните репродукции в каталога има огромна разлика. Което личи от пръв поглед.
В заключение, в Кърджали е пред завършване площадното пространство пред галерията Станка Димитрова, финансирано от общината и програмата Красива България, с общата сума от 70 хил. лева. Пред завършване е и пространството пред автогарата в града, в което своя пластика ще монтира много добрият скулптор Зиятин Нуриев, представен преди две години от в. БАНКЕРЪ. А през декември предстои отбелязването на 10 години от смъртта на художничката Станка Димитрова, благодарение на която Художествената галерия в Кърджали се нарежда сред най-богатите със своите сбирки в страната. Тогава и изложбата на спасените шедьоври ще бъде показана там.

Facebook logo
Бъдете с нас и във