Банкеръ Weekly

Съдби

ЧРЕЗ SMS-И НЕ СЕ ПРИДОБИВА ВЕЛИЧИЕ

БНТ закупи от британската мрежа Би Би Си (BBC) правата за телевизионен формат Великите българи, първият етап на който приключва през ноември. До момента, похвалиха се от Канал 1, 38 хиляди души са дали своя глас и предпочитание към една или друга личност от нашата история и съвремието. И гордо добавиха, че във Великобритания са подадени общо 30 хиляди SMS-а, докато у нас такова количество играчи се е включило само за първия месец. Останалите етапи предвиждат избор на Топ 100, сетне стесняването до Топ 10 и определяне на най-достойния като номер едно, т.е. най-великия българин. На него ще му се издигне паметник!
Началото на играта бе предшествано от национално проучване на МБМД, което определи 600 имена и публикува по азбучен ред първите 150 в помощен и ориентировъчен, но не задължителен списък. Липсваше задание, т.е. прецизно уточнени и огласени от БНТ критерии, по които един българин може да бъде вписан в листата. Това най-добре личи сега - вече е публикувано междинното подреждане по азбучен ред на Топ 200, което буди недоумение и предизвиква тъжен смях. Помните ли, че и без помощта на Би Би Си през 2000 г. чрез подобна технология бе излъчен Най-известният българин на ХХ век. Това, оказа се, е Петър Стоянов, тогава все още президент. Шест години по-късно името му отсъства сред първите 200, което вече е сериозен сигнал за несръчността и манипулативната същност на начинанието. Но не това ни занимава, а почти пълното отсъствие на хората, които в продължение на повече от век създадоха материалния свят на България - банкери, предприемачи, индустриалци, едри търговци и т.н. От тази категория в досегашния Топ 200 са попаднали само Атанас Буров (повече политик, отколкото банкер) и братята Евлоги и Христо Георгиеви, букурещки търговци и големи дарители. Липсват редица големи личности от българската история, които с ползваната днес купешка терминология бихме нарекли бизнесмени. Достатъчен е един прецизен прочит на Симеон-Радевия двутомник Строители на съвременна България, за да се досетим каква огромна празнина е зейнала в историческата памет на съвременния българин. Да не говорим за следовниците на строителите, част от които материализираха и доизградиха средата, в която живеем и работим. И която безмилостно рушим в конюнктурна угода на един или друг частнически апетит. Дори само този факт е достатъчен, за да стане ясно, че подобни ярки фигури са встрани (отстранени!) от общественото внимание, за което основна е заслугата на днешните медии - обществени и частни. Което пък създава комфорт на настоящите бизнесмени (със или без кавички), облекчени от морализаторската тежест на сравненията.
Основанието тази филипика да попадне точно на страницата за търговия с изкуство е високата култура и морал на липсващата във Великите българи категория хора. Голяма част от тях са били убедени меценати и дарители, подпомогнали безвъзмездно развитието на изостаналата от европейския ход наша литература и култура. На тях в немалка степен дължим и някои от днешните ни национални институти - Софийския университет, Финансово-счетоводния институт в Свищов, художествената сбирка на Народния музей (сетне НХГ), първите фондове на Археологическия музей и др. С техни персонални стипендии в Европа и Русия се изучават следосвобожденските ни кадри от всички сфери на живота, за да се върнат у дома и ентусиазирано приложат знанията и таланта си за въздигане на нашата икономика, селско стопанство, банково дело и култура. Дори първите колекции (клюкарски модна днес тема) са били тяхно притежание, дарени за всеобщо ползване на музеите. Пак на тях дължим и по-големите паметници на признателност, част от които унищожихме или разглобихме под натиска на краткотрайни амбиции.
Констатацията е - чрез SMS-и не се постига величие. Това би трябвало да го знаят и инициаторите на механично натрапената ни игра без правила, в интелигентността на които силно се съмняваме. Защото науката отдавна е изковала понятията активно малцинство и пасивно мнозинство, чрез които определя отзивчивостта на различните групи към медийните призиви за обратна връзка. В първата категория попадат тийнейджърите и младежите на прага на живота. Втората обхваща всички на възраст над 23-25 години, които сами се грижат за своите и на семействата си доходи. По силата на това правило най-великият ще бъде такъв в представите главно на тийнейджърите и младежите. Знаем какви са техните познания.
А позоваването на британския първообраз е несериозно и нелепо, защото на Острова от векове наред грижливо поддържат будна колективната памет. За тях този тв формат не е нищо повече от една игра, защото историческо самочувствие не им липсва. Мизерният за населението на Великобритания брой участници подсказва точно това.
Атанас Буров е единственият банкер в Топ 200.

Facebook logo
Бъдете с нас и във