Банкеръ Weekly

Съдби

ЧЕТВЪРТОТО ПОКОЛЕНИЕ ДЗЕНЯ

Основите на семейната компания Ерменеджилдо Дзеня Груп (Ermenegildo Zegna Group) е поставено от Анджело Дзеня. Роден през 1859 г. в Пиемонт, той започнал като часовникар, но бързо преценил, че му е много по-изгодно да стане тъкач. По онова време производството на платове в Италия процъфтявало. На 40 години Анджело вече притежавал една манифактура, 15 тъкачни стана и десет деца. Всичко вървяло добре до 1907-а, когато пожар унищожил цялото му оборудване. Докато главата на семейството се занимавал с възстановяването на скромната текстилна фабрика, местният свещеник възпитавал по-малкия му син Ерменеджилдо. През 1923 г. той завършил текстилния институт в Биеле и оглавил семейното предприятие за производство на вълнени платове. Концепцията на новия управляващ се състояла в това
да покори света на платовете
който тогава се контролирал от производителите в Англия и Шотландия. Ерменеджилдо пътувал много, изучавал бизнеса на конкурентите си, купувал най-модерно оборудване от Великобритания, осигурявал на работниците социални и финансови облекчения и измислил по-гъвкави условия при поръчките и доставката на платовете за разлика от англичаните, които имали лимит - не повече от 50 м плат за една поръчка.
Винаги контешки облечен, Дзеня пътувал лично из страната и изучавал вкусовете на местните жители. Така успял да създаде най-добрата репутация за марката Ерменеджилдо Дзеня и дори да организира доставки на своя продукция в Съединените щати чрез шивачи емигранти, които още помнели платовете на неговия баща.
Дзеня не забравял и пряката реклама. Неговата стока била първата, която се рекламирала в италианските влакове. Дефицитът по времето на Втората световна война също помогнал на предприемача. Клиентите на фабриката Дзеня (която в ония години изнасяла продукцията си в над 40 страни) винаги получавали висококачествени платове от австралийска вълна, докато много шивачи използвали вече употребявани тъкани. Тъкмо тогава изделията на Дзеня получили негласното признание за най-високо качество.
Синовете на Ерменеджилдо - Алдо и Анджело, били приобщени към семейния бизнес от малки. Те прекарвали в предприятието цялото си време след училище, както и ваканциите си. Баща им обаче се отнасял много сериозно към образованието им. Децата изучавали три езика едновременно - немски, френски и английски. След като завършил училище, Алдо отишъл да изучава инженерство, а Анджело икономика, за да се върнат после във фабриката, която вече носела името Ерменеджилдо Дзеня и синове (Ermenegildo Zegna Sons). Но след смъртта на Ерменеджилдо през 1966 г. двамата братя установили, че клиентите, на които традиционно са разчитали - шивачите, работещи по поръчка, вече ги няма. Просто производството на готово облекло ги оставило без хляб. Новите шефове решили да построят още едно предприятие в Италия - за дрехи. Алдо продължил да се занимава с платовете, а Анджело изцяло се съсредоточил върху новата идея. Той започнал истинска експанзия, изграждайки фабрики в Испания и Швейцария. Успехът предопределил
следващата стратегическа крачка
Енергичните братя предложили нова услуга. Клиентите им, заедно с шивачите избирали платове и цветове за костюми, които се различавали от тези в колекцията с готови облекла, а стандартните кройки се коригирали в съответствие с индивидуалните особености на фигурата. На фона на господстващата ширпотреба тази възможност се превърнала в признак за по-висок финансов статут и най-важното - в обект на повишено търсене. Семейният бизнес се разширил значително и към края на ХХ век марката Ерменеджилдо Дзеня вече присъствала във Франция, Германия, САЩ, Великобритания, Австралия и много други държави. Отстрани изглеждало, че братята се намират в непрекъснат конфликт, защото постоянно спорели помежду си. Всъщност симбиозата между деловата хватка и пресметливостта на Алдо и интуицията на Анджело се отразила великолепно върху доходите и развитието на компанията.
Днес Ерменеджилдо Дзеня продължава да се контролира от вече четвърто поколение на семейство Дзеня. Изискванията към членовете и роднините на фамилията, които искат да се включат в бизнеса са да имат висше образование, да знаят поне два чужди езика, да са пътували из света и да са работили най-малко две години в друга фирма от същата сфера. Синовете на Алдо и Анджело - Паоло и Джилдо, са генерални директори на марката. Паоло Дзеня отговаря за текстила и пазара в Азиатския регион, а Джилдо - за европейския и американския пазар и за подразделенията за готово облекло и аксесоари. Сестра им Анна се занимава с имиджа на компанията, а Бенедета - за търговията на дребно. Лаура пък се грижи за онази част от производството, която е свързана с екологичните проблеми и защитата на околната среда. Четвъртото поколение на семейството, както и предишното, не страда от липса на активност. Днес Дзеня притежава 408 търговски обекта, около 19 филиала и седем производствени предприятия в целия свят. Общите й приходи за миналата година са 634 млн. евро, което е повече от 2003-а (601 млн. евро), но по-малко от 2001-ва, когато постъпленията от продажби са достигнали 685.7 млн. евро.
Дзеня Груп произвежда 2 милиона метра платове годишно, 500 хиляди ризи и сака и 1.7 милиона аксесоара. За нея работят пет хиляди души. По-голямата част от продукцията й се реализира извън пределите на Италия. Най-много изделия се купуват в Азия - 34%, на второ място е Русия - 30%, следва Германия - 29 на сто, Северна Америка - 19%, Латинска Америка - 17 процента.
За разлика от много други Дзеня шие своите
дрехи от собствени платове
Тя купува най-фините вълнени тъкани от Австралия, а кашмирът се доставя от Монголия. Впрочем платове на Дзеня се използват за производството на мъжки костюми от почти всички модни марки - Версачи, Гучи и Ив Сен Лоран Рив Гош.
Новото поколение в семейство Дзеня се увлича от изкуството и най-вече от класическата музика. В края на 90-те години Анна и Джилдо Дзеня учредиха премията за млади таланти Zegna - Mariinsky New Talent Awards, в чиито рамки всяка година се присъждат четири стипендии. Компанията е създала специални концертни костюми за известни музиканти като Пласидо Доминго, Хуан Диего Флорес, Евгения Кисина, Юнди Ли, Лео Нучи и други. Шевовете на ръкавите им гарантират максимално движение на ръцете, без да се разваля общият силует на костюма. Платовете са въздухопроницаеми и много леки, тъй като хората, които ги носят, са принудени да прекарват много време на сцената сред прожекторите.
В Дзеня непрекъснато се създават нови платове. За колекцията есен-зима 2005-2006 г. например вече е подготвен нов материал. Дизайнерите били вдъхновени от листата на лилията, чиято повърхност никога не попива чужди молекули. Новата непромокаема тъкан от стопроцентова вълна е наречена Micronsphere. Казват, че благодарение на приложената технология платът не попива чужди частици. По този повод Джилдо Дзеня твърди, че за да изцапаш сако или панталон от такъв плат с мастило, трябва много да се постараеш.

Facebook logo
Бъдете с нас и във