Банкеръ Weekly

Съдби

Бързите храни и икономистите

Каква храна харесват икономистите? Едва ли веднага бихте се сетили за бургерите, пицата и консервирания боб, но тъкмо потреблението на тези хранителни продукти може да подскаже за промените в икономическото поведение на населението. Следейки цените на пицата в Ню Йорк или на "Биг Мак"-а в Бейрут, пазарните експерти научават много за действието на глобалните икономически механизми.

През 1980-а нюйоркчанинът Ерик Брам забелязал, че в продължение на 20 години стойността на парче пица е съответствала на стойността на пътуването с градското метро. По-късно журналисти установили, че при повишаване на цената на пицата често се повишава и цената на билета за подземната железница. През 2014-а ученият Джаред Ландър започнал да изучава този принцип и констатирал, че той продължава да действа. 

Колко струва "Биг Мак"-ът в Лима и колко в Абу Даби? Отговорите на този въпрос може да разкажат много за съотношението между валутите в Перу и Обединените арабски емирства и стойността на аналогични стоки на пазарите им. За да направи теорията по-разбираема, през 1986-а списание Economist създаде специален инструмент за сравнения. През февруари например изданието писа: "В Америка "Биг Мак"-ът струва 5.06 долара, а в Турция - само 10.57 лири (2.75 долара), което означава, че лирата е подценена".

През 1932-а във фабриката в град Слау бил произведен първият в света десерт Mars. Петдесет години по-късно наблюдателят на Financial Times Нико Колчестър открил съответствие между стойността на сладкарското изделие във Великобритания и покупателната способност на паунда. Използвайки блокчета Mars вместо парични единици, Колчестър изяснил, че през последните 40 години заплатите на висшистите са нараснали незначително, влаковите билети междувременно са поевтинели, а печеното говеждо в пъбовете е поскъпнало с над 60 на сто.

При опитите да се определи в какво състояние се намира икономиката на една или друга държава, редовно се обръща внимание на хранителните продукти. През 2009-а кинокомпанията Odeon представила т. нар. индекс на пуканките Odeon, който според нея показвал повишаване на нивото на продажбите и свидетелствал за възстановяването на икономиката на Обединеното кралство след кризата от 2008-а.

Специалистите често следят и продажбите на консервирания боб, който обикновено става популярен в трудни времена. По тази стока може да се разбере как реагират хората в периоди на икономически спад. Когато през 2013-а продажбите на боб спаднали, мнозина възприели това като признак, че британското стопанство се е върнало към нормалното си състояние. 

Когато в САЩ се случи природно бедствие, американската Федерална агенция за управление на извънредните ситуации проверява дължината на менюто в ресторантите Waffle House. Предлагането на посетителите на съкратено меню може да означава, че запасите на заведението от хранителни продукти свършват, а електричеството постъпва само от генератор. А ако ресторантът е затворен? "Тогава работата е много лоша", подчертава служителят на агенцията Крейг Фугейт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във