Банкеръ Weekly

Съдби

Бизнесът на футболната звезда Филип Лам

Филип Лам
S 250 6bc85ccd 0d70 4022 8413 af33a8689e0a

За какво харчат милионите си футболните звезди? Обикновено медиите разказват за вили, яхти, скъпи автомобили, екзотични пътувания... Значително по-рядко се говори за инвестиции, които да им осигурят високи доходи, след като завършат спортната си кариера. Затова и малцина обърнаха внимание, когато един от най-популярните немски футболисти, бившият капитан на "Байерн" (Мюнхен) и на германския национален отбор - Филип Лам, започна след победата на Световното първенство в Бразилия през 2014-а да влага парите си в бизнес, подготвяйки оттеглянето си от големия спорт.

През 2016-а Лам стана съсобственик на компанията за биопродукти Schneekoppe. А през януари тази година немските медии разпространиха новината, че е придобил контролния й пакет от акции. Така  34-годишният Лам, който се прости с професионалния футбол миналата пролет, недвусмислено заявява амбициите си да стане предприемач с ярко изразен, индивидуален почерк.

Основаната през 1927-а Schneekoppe с централен офис в градчето Бухолц, близо до Хамбург, е малка фирма без собствена производствена база, но с богати традиции и известен бранд. Под него се произвеждат около 100 вида продукти за здравословна храна: мюсли, хранителни барове, зеленчукови сокове, плодови конфитюри, ленено масло, ябълков оцет... Около половината от тях се изнасят в 35 държави.

Schneekoppe е в групата на лидерите на немския пазар за диетични продукти за диабетици от средата на 60-те години на ХХ в., а напоследък разработва храни без съдържание на лактоза (например бисквити) и глутен (макарони и брашно), както и продукти за вегани. Въпреки този напредничав асортимент през 2014-а компанията практически фалира, така че Филип Лам започва да инвестира в нея в периода на оздравяването й, който още не е завършил. По данни на вестник Handelsblatt, Schneekoppe е приключила първите шест месеца на 2017-а с оборот от 3.7 млн. евро и загуби от 200 хил. евро.

Друга инвестиция на футболиста бе покупката на дял от фирмата Sixtus Werke в Хаусхам. И в този случай става дума за малко предприятие с почти 90-годишни традиции и висококачествени натурални продукти, които обаче не са за хранене. Дружеството предлага козметични кремове, балсами, масла за кожата на лицето, ръцете и краката, изработени на основата на алпийски билки. То също има специална линия, предназначена за диабетици. Спортната серия Sixtus се използва от олимпийския отбор на Германия от 50-те години на ХХ в. за масажи преди и след тренировки и състезания. Тя е добре позната и сред професионалните футболисти. Лам стана собственик на половината от компанията през февруари 2015-а, а от август 2017-а я контролира изцяло.

Придобиването на тези две фирми показва, че Филип Лам не се стреми просто да инвестира успешно парите, спечелени от футбола, а има собствена бизнес философия, която следва неотлъчно. Той се интересува от високоспециализирани (по възможност с богати традиции) немски предприятия, които подпомагат здравословния начин на живот и развитието на спорта. За това свидетелстват и другите инвестиции на бившия капитан на немския национален отбор по футбол, и по-точно холдингът, който е създал. Philipp Lahm Holding участва в капитала на основаната в края на 2015-а консултантска компания Die Brückenköpfe за проекти в областта на здравеопазването, има дял във фирмата Danova, разработваща  проекти за профилактика на заболеваемостта и пропагандиране на здравословния начин на живот и инвестиции във Fanmiles, която е създала мобилно приложение с бонусна програма специално за футболните запалянковци.

Времето ще покаже дали бизнес подходът на бившия професионален футболист ще го превърне в голям предприемач със собствена ниша. Във всеки случай Филип Лам е избрал значително по-оригинален път за деловата си кариера от своите съотборници. Например "душата на компанията" и любимец на публиката Лукас Подолски инвестира в общественото хранене. През 2017-а той откри в любимия си Кьолн кафене, а през януари 2018-а и заведение за дюнери заедно с турски партньори. Освен това е съсобственик на една от традиционните кьолнски бирарии.

Защитникът на "Борусия" (Дортмунд), а след това и на "Байерн" (Мюнхен) - Матс Хумелс, се занимава с елитни курортни недвижими имоти. Двамата със съпругата му купиха участък на брега на Адриатическо море в Хърватска и построиха три вили. Едната използва семейството, а другите се отдават под наем на богати туристи. 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във