Банкеръ Daily

Съдби

Ароматите продават

Сингапурските авиолинии раздават на пътниците кърпи с фирмен аромат.

Вървите си по улицата и изведнъж усещате неповторимия аромат на прясно изпечен хляб. Веднага ви обзема желание да влезете в близката пекарна, без изобщо да подозирате, че съблазнителното ухание не е истинско. Похватът  се нарича обонятелен маркетинг и става все по-популярен  през последните десет години. Но и в тази сфера има специализация - едни от фирмите създават миризми, стимулиращи продажбата на различни стоки, други създават специални фирмени аромати.

Изследователят от Калифорнийския университет Ерик Спангенбърг  твърди, че обонятелният маркетинг носи редица изгоди на компаниите, които успеят да изберат правилния аромат за своята продукция. Според изследването му клиентите, привлечени в магазините от любимото си ухание, харчат 20% повече. По думите на експерта тайната на успеха е в използването на обикновените аромати.

Производителите на стоки от изкуствена кожа  например широко използват миризмата на естествена кожа за своите дрехи или мебели. Това увеличава продажбите, независимо  че на етикета е посочен материалът, от който е изработено изделието. Всички коледни елхи - и пластмасовите, и натуралните, поставени в магазините и на обществени места, а в много случаи и в домовете ни,  са пропити с изкуствени миризми. Те се асоциират с Рождество Христово и Нова година и се използват за създаването на празнична атмосфера. В специализираните търговски обекти за продажба на сладкиши рядко приготвят стоката си зад тезгяха, но в тях винаги мирише на шоколад. Това е част от стратегията за привличане на клиенти, най-вече на децата. Докато се възхищават на лакомствата и се наслаждават на миризмата на шоколад, хората купуват повече. Производителите и продавачите на дрехи също използват ухания - в магазините за бански костюми  често се използва миризмата на манго и кокос за създаване на отпускарско настроение, а в тези за бельо ухае на рози и жасмин.

Някои компании разработват специални миризми за своите брандове. Те се превръщат във фирмен аромат и в част от имиджа им  наред с търговската марка и с логото. Въздушният превозвач Singapore Airlines е пионер в това отношение, уханието на влажните салфетки и топлите кърпи, които се раздават на пътниците на борда, им помагат да се отпуснат и да се почувстват удобно. Компанията Nike също използва фирмен аромат в търговските си обекти. Резултатите показват, че той допринася за ръста на продажбите.
 

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във