Банкеръ Weekly

Съдби

Американец създава бижута от оръжия

Питър Там е на командировка в Кения като представител на компанията Starbucks, когато за пръв път вижда кльощави африкански хлапета с висящи на рамото автомати АК-47. Това се случва през юни 2008-а. Година по-късно той напуска компанията и се мести в Ню Йорк. Но споменът за непълнолетните африкански войници остава завинаги в паметта му. Следващото пътуване на Питър в Африка е до Бурунди и Руанда, където се опитва да намери начин да изземе оръжието от местното население: "Гражданската война в Бурунди току-що беше приключила. Децата си купуваха автомати АК-47 за някакви си 100 и дори 50 долара. И този проблем трябваше да се реши по някакъв начин".


През същата година той става съосновател на социалния бизнес Fonderie 47. Компанията изработва от автоматите АК-47 скъпи украшения и часовници. Досега Fonderie 47 е спонсорирала унищожаването на 35 хил. дула в зоните на военни конфликти на африканския континент. Фирмата изработва всичките си бижута от бойно оръжие, като поставя върху всяко изделие номера на унищожения автомат. "Ние не правим дрънкулки. Нашите украшения са толкова красиви, че мнозина не могат да повярват, че са изработени от оръдия за убийства", споделя Там.


Сега той е на 46 години, но отдавна се занимава със социално предприемачество. Създател е на компанията Ethos Water за производство на бутилирана питейна вода. Сега фирмата е собственост на Starbucks. Ethos доставя продукцията си в развиващите се страни, където има проблеми с чистата питейна вода. А неотдавна Там основа компанията Liberty United, която изработва бижута от нелегално оръжие.


Мотивът на Там далеч не е алчността, а желанието да решава неразрешими проблеми, "които предизвикват у останалите чувство за безизходица и усещане, че е безполезно да полагат усилия". Американецът смята, че социалното предприемачество "има всички шансове да излекува света" и че "бизнесът може да се използва като механизъм за търсене на различен вид решения за промяна на ситуацията".


Детските и юношеските години на бъдещия предприемач преминават в Клермонт, Калифорния. По онова време Питър не познава нито един човек от света на бизнеса. След като работи известно време в Siemens , Там се премества във винарната E & J Gallo, където се задържа пет години. Тъкмо тогава започва да се замисля за създаване на собствен бизнес. Той още не знае каква компания иска да създаде, но бързо разбира, че няма да се мине без допълнително финансово образование. Затова избира школата по мениджмънт "Келог" в Северозападния университет. "Получените навици са ми полезни и до ден днешен - казва предприемачът. - Бизнес школата дава необходимите знания, но не те учи как да ръководиш собствена компания. Когато създадеш свой бизнес, всеки ден, едва отворил очи, се сблъскваш с нов, огромен проблем, който се различава от вчерашния също толкова огромен проблем."


Мисълта да се захване със социално предприемачество хрумва на Питър през 2001 г., когато бидейки служител в лондонския офис на McKinsey, заминава по задачи в Южна Африка. Тогава за пръв път в живота си се сблъсква с истинската нищета. Поразява го фактът, че в Африка не достига чиста питейна вода, а организациите, занимаващи се с проблемите на развиващите се страни, "не свързват недостига на вода с проблемите на глада". През лятото на същата година Там написва план за създаването на Ethos. Питър иска да основе "комплексен бранд", под който да се продават много стоки. Той възнамерява да използва доходите от продажбите за решаване на глобалните проблеми на човечеството.


През 2002 г. американецът напуска McKinsey и се връща в САЩ. Опитва се да намери инвеститори за проекта, обръщайки се към различни фондове, венчърни компании и към бизнес ангели. Но никой не проявява интерес. Живее само от спестяванията си, а парите не му стигат за откриване на производство. Питър бързо разбира, че негови клиенти трябва да станат хората, които потребяват швейцарската вода Evian. Затова отделя по-голямо внимание на опаковката. Познат от винарната Gallo създава безплатно дизайна за етикета на бутилката. Негов партньор в бизнеса става Джонатан Грийнбалт, с когото е делил една стая в студентския кампус. Двамата обикалят с автофургон заведения и хранителни магазини, за да ги снабдяват с бутилирана изворна вода.


В онези години Ethos не носи печалби. Двамата предприемачи непрекъснато правят вноски от доходите си в програмата за борба с недостига на питейна вода в страните от третия свят. Но Там е изпълнен с решимост да продължи започнатото. През 2003 г. компанията Whole Food, която работи в най-горния сегмент на пазара на хранителните стоки, започва да продава в магазините си водата Ethos. И това е първият истински пробив. Две години по-късно Starbucks купува фирмата на Питър за 8 млн. долара.


Последната рожба на Там - компанията Liberty United , е създадена по предложение на неговата съпруга, актрисата Кара Буоно. Фирмата преработва нелегално огнестрелно оръжие, предоставено й безвъзмездно от американската полиция, в бижута. Около 20-25% от обема на продажбите отива за финансиране на нетърговски програми за борба с престъпленията, извършени с огнестрелно оръжие.

Facebook logo
Бъдете с нас и във