Банкеръ Weekly

Съдби

АДИДАС УЦЕЛИ ПЕЧЕЛИВШАТА ТОПКА

Нещата не тръгнаха добре от самото начало. Германският вратар Йенс Леман се оплака, че тя била непредсказуема. Колегата му от Англия Пол Робинсън я нарече враг на вратарите. Бразилските нападатели я намериха толкова сложна, че решиха да тренират допълнително с нея. Още преди световното първенство да е започнало, половината играчи изразиха съмнения около качествата на официалната топка - проекта +Тиймгайст, в който Адидас вложи няколкостотин милиона евро.
Предварително натоварена от помпозното си име (германската дума за отборен дух с един безсмислен плюс пред нея) и от твърденията на Адидас, че ще е най-точната, кръгла и съвършена футболна топка на всички времена, +Тиймгайст в един момент изглеждаше на път
да се окаже посмешището на Мондиал 2006
На всичкото отгоре повечето футболни кореспонденти в Германия си спомниха, че компанията направи същите обещания и при представянето на Фивърнова за предишното световно.
За учудване на скептиците обаче след изиграването на три четвърти от мачовете оценката за новата топка е по-скоро добра. Вратарите все така се оплакват, но като цяло специалистите смятат, че Тиймгайст подобрява играта.
По принцип нововъведенията в дизайна на една футболна топка почти винаги се оказват просто маркетингова шумотевица - обяснява Джак Хъкел, шефът на музея към Футболната зала на славата в Ню Йорк. - С тази обаче е различно. Тя може да бъде изстрелвана на по-голямо разстояние и с по-голяма скорост. Понякога направо експлодира в краката на футболистите. Нормално е вратарите да не я харесват, казвам го като бивш вратар.
Чисто комерсиалното значение на новата топка е очевидно. Колко други продукти се появяват на пазара като
част от най-голямото медийно събитие в света
с глобална аудитория от стотици милиони запалени фенове? Адидас плати милиони долари за честта да бъде официален доставчик на Световното първенство с надеждата да създаде бестселър. След като продаде рекордните 6 милиона копия от Фивърнова преди четири години, сега компанията има още по-големи очаквания за Тиймгайст.
На някого може да се стори странно, че дизайнът на една футболна топка може да е толкова сложно занимание. В края на краищата това е просто топка. Колко трудно може да е създаването на кръгъл обект с предварително известни размери и тегло? Всъщност доста, защото амбицията на дизайнерите е да направят не каква да е топка, а такава, която да подобрява качеството на играта.
От ХIХ век чак до 70-те години на ХХ футболната топка е останала почти непроменена - съшита от 18 парчета кафява кожа. Но след световното през 1966-а зрителите се оплакват, че топката трудно се забелязва на телевизионния екран. ФИФА възлага на Адидас да направи топка като за телевизионната ера. Резултатът е Телстар, съшита от 32 парчета - 12 черни петоъгълника и 20 бели шестоъгълника. Представена за пръв път на Мондиал '70 в Мексико, Телстар и до днес си остава еталонът за футболна топка.
Оттогава насам Адидас прави нов проект за всяко следващо световно първенство - с различен успех, между другото. Един от най-шумните провали бе Танго Еспаня през 1982-ра, с гумен слой върху шевовете. Гумата се изтриваше при всеки удар и се налагаше
топката да се подменя по няколко пъти на мач
Далеч по-успешна бе Куестра, топката за САЩ '94, чието покритие от полиуретанова пяна я направи значително по-бърза. Всички тези топки, от 1970-а та чак до Фивърнова през 2002-ра, се придържаха към началните 32 парчета. След толкова години решихме да направим нещо различно и избрахме структура от 14 части - обяснява Ханс-Петер Нюрнберг, шеф на дизайнерския екип за Тиймгайст. - Като намалихме броя на парчетата и дължината на шевовете, ние направихме топката по-кръгла, по-добре балансирана и съответно - по-точна.
Новата топка има два слоя, вътрешен и външен, а благодарение на новата технология за термично лепене по повърхността й няма шевове. Логиката на Адидас е ясна - понеже топката е съвсем гладка, тя ще реагира по един и същи начин, където и да бъде уцелена от играта. Отсъствието на шевове означава също, че тя не попива влага по време на мач и затова запазва теглото си през цялото време. Нюрнберг подчертава, че Тиймгайст е била подложена на невиждано сурови тестове - по 2000 последователни шута от роботизиран крак, редувани с 250 потапяния под вода и така нататък. Но най-сериозното изпитание си остават самите мачове.
След първите 56 мача на световното наблюдателите са единодушни, че Тиймгайст е по-подходяща от всички предишни топки за далечни удари. Забележителният гол на Торстен Фрингс срещу Коста Рика е доказателство за това, както и първият гол на Томас Росицки срещу САЩ. Фалцовите удари пък са много по-ясно изразени, защото топката се върти по-бързо. Отклонението при тях е далеч по-отчетливо, отколкото досега - потвърждава Дейвид Джеймс от катедрата по инженерни науки на Шефийлдския университет. - Това определено е
от полза за играчи като Дейвид Бекъм
например. Екипът му е установил още, че топката отскача доста повече при контакт с тревата и по-лесно може да заблуди вратаря. На всичкото отгоре Тиймгайст е доста лека и се изплъзва от ръцете.
Така че играчите с номер 1 има от какво да са недоволни. За съжаление обаче няма кой да ги чуе. Най-малко пък в Адидас, след като само за първите три седмици на турнира бяха продадени главозамайващите 15 милиона бройки от новата топка. Екипът на Ханс-Петер Нюрнберг отсега започва да работи по проекта за 2010 година. Имаме още доста несъвършенства за коригиране - признава той. - Макар че едва ли може да се очаква за всяко световно първенство да правим нещо толкова революционно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във