Банкеръ Weekly

Съдби

АДИДАС ИЗДИРВА НАСЛЕДНИКА НА БЕКЪМ

Световното първенство винаги е предлагало добра възможност на обещаващите млади играчи да демонстрират таланта си и да дадат старт и на по-доходната част от кариерите си. Така е още от 1958-а, когато един 17-годишен бразилец отбеляза два гола във финалния мач и за пръв път показа пред света феномена Едсон Арантес ду Насименту. Под името Пеле той щеше да се превърне в един от най-популярните хора - а също и рекламни лица - в света.
Това лято цяла дузина тийнейджъри ще се помъчат да повторят постижението му. За всеки от тези младежи едно добро представяне на световното в Германия би означавало поне удвоени доходи в следващите години. Моментът е изключително подходящ - едно цяло поколение маркетингови икони, начело с Дейвид Бекъм и Зинедин Зидан, наближават края на кариерите си, и рекламодателите отчаяно се нуждаят от нови сензации на терена.
В момента Бекъм е най-добре платеният футболист в света - само рекламните договори му носят 24 млн. долара годишно, или
три пъти повече, отколкото е заплатата му
в Реал. Най-изгодният му контракт е с Жилет - 9 млн. долара за три години, срещу сравнително малък ангажимент. Впрочем публична тайна е, че умението на англичанина да продава всевъзможни стоки, включително и футболни фланелки, бе главният мотив на Реал да го откупи от Манчестър Юнайтед.
Но личният чар и умения са само едно от задължителните условия за кандидатите да го наследят във футболния бизнес. Техният талант, колкото и да е голям, няма да е достатъчен, ако не бъде подплатен с успехи на международно ниво. Освен това на бъдещите суперзвезди им трябва и подходящият географски и етнически произход. Външният вид всъщност е най-маловажен - вижте само Роналдиньо. Зъбатият, със сплескан нос бразилец в момента е най-ценният от комерсиална гледна точка футболист на планетата, твърди последното изследване на германския институт BBDO. Сред дузината му рекламни контракти се открояват тези с Найк, Пепси и Сони.
Освен това рекламодателите никак не обичат лошите момчета, затова прохождащите звезди трябва много да внимават за поведението си на и извън терена. Компаниите стават все по-чувствителни в тази област - подчертава Шон Брадли от консултантската фирма Бонъм груп. - Никой не иска да пръсне милиони, за да бъде накрая репутацията му окаляна от някой неразумен млад спортист.
Най-напредналият по пътя към славата от младоците на световното е аржентинецът Лео Меси, халф на Барселона и сериозен
кандидат за званието най-добре платен играч
в близко бъдеще. Меси изведе Аржентина до световната титла за младежи през миналата година, а след това показа класа и в Шампионската лига с Барса. Още през февруари Адидас обяви дългосрочния си договор с него, като според мълвата го е отмъкнал буквално под носа на врага си Найк. Германската компания разчита Меси да замести двете й най-големи звезди - Бекъм и Зидан. Рекламната стойност на Меси се повишава допълнително и от етикета новият Марадона, който му лепнаха в Аржентина. Предишните трима-четирима играчи, удостоени с тази чест, бързо се проваляха, но в случая с Меси оценката се споделя от самия Диего, а това все значи нещо. За Адидас Меси е идеалният инструмент за проникване на южноамериканския пазар, коментира Дан Джоунс, партньор в Делойт Туш Спортс Бизнес груп.
Адидас възлага големи надежди и на
германския вундеркинд Лукас Подолски
Роденият в Полша нападател направи летящ старт в големия футбол, като вкара 7 гола в първите си 13 мача за Бундестима. Макар и едва навършил 21, Подолски също вече има внушителен брой договори и попада в Топ 20 на споменатата класация на най-ценните футболисти. Той вече е основно рекламно лице на дезодоранта Акс, а Адидас пусна специална линия обувки на негово име - LP 10.
Засега Подолски е относително слабо познат извън Германия, но това скоро ще се промени. От 1 юни той вече не е играч на скромния Кьолн, а на гиганта Байерн (Мюнхен). Ако изявите на световното не са достатъчни да го превърнат в глобална марка, то участието в Шампионската лига наесен ще помогне.
Испанецът Франсеск Фабрегас е друг млад талант, наблюдаван с подчертан интерес от специалистите по маркетинг. Каталонецът привлече вниманието още на юношеското световно първенство във Финландия през 2003-а, където стана едновременно голмайстор и най-полезен играч на турнира. Този сезон приносът на Фабрегас за европейските подвизи на Арсенал вече му даде световна известност.
Рядкост е толкова млад играч
да се справя с такъв успех в средата на терена - зона, в която обикновено опитът е смятан за по-важен от уменията. Освен това Фабрегас е симпатичен, интелигентен и с чувство за хумор - все качества, високо ценени от рекламистите. Единственият проблем е, че той трудно ще се пребори за място в испанския състав на Мондиал 2006. В първия мач с Украйна селекционерът Арагонес го остави на скамейката, а резултатът 4:0 едва ли ще позволи на някого да го упрекне заради това. На хората от Найк, които имат персонален договор с Франсеск, им остава само да стискат палци.
Разбира се, и без Фабрегас американският гигант си има достатъчно рекламни лица. Роналдиньо, Роналдо и Адриано са ключовите фигури в новата кампания на Найк, наречена Joga Bonito - Играй красиво. Адидас, официалният спонсор на шампионата в Германия, отстъпва на Найк по продажби в почти всички спортове - освен футбола. Рекламните разходи на двете компании около мондиала са 200 срещу 100 млн. долара в полза на Адидас. Но крайният победител в това съперничество ще е не онзи, който харчи повече, а онзи, който мисли по-далновидно. Бъдещите супершампиони са налице - някой трябва само да ги разпознае.

Facebook logo
Бъдете с нас и във