Банкеръ Daily

Цената на реалния социализъм

Проф. Вили Лилков: При соца тежката индустрия е носила само загуби, ДС го казва

Тежкото машиностроене, каростроенето, голямата химия, металургичната индустрия са били тотално на загуба, която е покривана с дотации. Мога да дам пример с металургичния завод "Ленин" в Перник – от създаването му през `1953 г. той е непрекъснато на загуба – на всеки 100 лв. себестойност на произведена продукция, разходите винаги са били около 120 лв.  Това заяви във видео интервю за „Студио Банкеръ“ проф. Вили Лилков.

В интервюто проф. Лилков каза още:

Степента на достоверност в изнесеното тук е максимална -  всяка буква и всяка цифра излизат от доклади на Държавна сигурност, изготвяни  повече от 25 години за голяма част от българските предприятия, всякакви стопански обекти, външнотърговски централи, АПК.

Специалният архив на литерните досиета на ДС е общо около 7500 единици. Всяко предприятие е имало такова досие и то е било много подробно. Половината са изчезнали, но и наличните дават много ясна информация.

Вижте цялото интервю с проф. Лилков:

https://www.youtube.com/watch?v=K5ZD-BoGzFM&feature=youtu.be

Чугунолеярният гигант „Веслец“ във Враца работил при себестойност 100 лв. с разходи 124 лв. И когато намалявали разходите на 119 лв., си разавали премии.

През 1975 г. е взето решение за строеж на Завода за тежко машиностроене в Радомир, без да има технико-икономически доклад.

Белезите на българската соц икономика бяха същите в повечето страни от блока. Можем да добавим и още – закупуваме лицензи, които не можем да ползваме, присвоявхме си чужди технологии без да ги плащаме.

След промените хората на ДС бяха начело и на практиката „вход-изход“ на много предприятия, за да ги обезкръвят и приватизират след това. Просто те бяха наясно с всичко.


  • Как ДС е била внедрена в родната индустрия и какви доклади са подавали на държавното и партийно ръководство агентите на службите в предприятията?

  • Какво казват Андрей Луканов, Петър Младенов и Емил Христов за родната социалистическа икономика?

  • Как са оценени в чужбина прославените български електрокари и как ги посрещат в ГДР?

Facebook logo
Бъдете с нас и във