Банкеръ Weekly

Отец Дионисий:

Властта днес е същата като на цар Ирод от времето на Спасителя

Архимандрит Дионисий, избран, утвърден и наречен през 2014 г. за Стобийски епископ, но с несъстояло се ръкоположение и пребиваващ в особен клирикален статус със специфични църковно-административни отношения със Светия Синод на Българската православна църква (БПЦ).

 

Отец Дионисий, Вие сте част от протеста по площадите, заедно със студенти, учени, бизнесмени, хора на изкуството. Кои, според Вас, са духовните водачи на днешна България?

Младите хора върнаха духа на народа, главно онези, които са се образовали в чужбина – те имат трезвия страничен поглед и са по-смели.

Но появиха ли се истински лидери, които биха могли да поведат цялото общество?

На протеста има много такива хора - освен с експертиза, и с висок морал и устойчивост на изкушенията на задкулисието.

Как оценявате духовното здраве на властта?

Сегашната ни власт е същата като на цар Ирод от времето на Спасителя. Хвалят се с възстановяване на храмове и манастири, а от библейската история знаем, че Ирод е направил най-красивия храм в Йерусалим, но е унищожил цялата духовност в съвремието си. Аналогично е положението днес. Властта у нас, която управлява чрез своя режим, не само е престъпна, но съсипа институтите на духовността – всичко, свързано с вярата, науката и просвещението.

Защо у нас дълги години беше затвърждавано мнението, че на духовниците мястото им не е на улицата и сред хората?

Обективна причина за това беше предният режим от 1944 до 1989 година. Тогава на духовниците бяха отредени две места – активните бяха по лагерите, а неактивните – в олтара.

Много от тях също така се разписваха на две ведомости, под расото се криеха пагони.

Има го и това – след 1956 г. доста от духовниците в олтара са били сътрудници на Държавна сигурност.

Какви аналогии правите между комунистическите времена и последните 10 години?

Единствената разлика е, че уродливостта на днешния режим е по-жестока, защото не е подчинена на идеология, а единствено на грабителство. Няма как да си затваряме очите – метастазите на това управление са навсякъде, то е връх на задкулисие, което наблюдаваме повече от 76 години.

Да дръпнем завесата на задкулисието. Вие казвате, че властта държи църквата в портфейла си?

За съжаление е така. Зависимостите във висшия клир на БПЦ са сходни с тези в МВР – всеки може да бъде сложен „на трупчета“. Главният прокурор може да определи следващия български патриарх когато пожелае.

Говорите за продажба на съвест?

Несъмнено.

Изказвате мнението, че нашата православна църква днес е по-близка до ГРУ (военно разузнаване на Русия - бел. ред.) дори от руската.

БПЦ безспорно обслужва интереси на ГРУ.

Значи зад главния прокурор стоят по-мощни фактори?

Трудно е да кажем коя власт е по-реална – тази зад кулисите или формалната. Интересно е кое задкулисие крепи българското задкулисие. Това ще бъде разнищено, убеден съм. Не само светът се променя.

Сякаш сделката на властта с ЕС е послушание срещу спокойствие за корупцията?

Или може би послушание срещу спокойствие за корупцията в Европа. ЕС не си затваря очите, той съучаства на нашата власт. Три немски фондации извършиха престъпление, финансирайки партията, управляваща вече 11 години – „Ханс Зайдел“, „Фридрих Науман“ и, за жалост, „Конрад Аденауер“. А това бяха институции, символизиращи Европа на нашите мечти.

Толкова апетитна хапка ли е БПЦ, че задкулисието е така заинтригувано от нея?

Имотите на БПЦ са доста апетитни, а никога не сме виждали договори или анекси за ползването им. Освен това на нашата църква е отредена сериозна геополитическа роля. В момента тя е задушена.

Имате ли очакване, че при успех, протестът може да отвори и прозорците на църквата за чист въздух?

Да я прочисти не мога да кажа, но да отвори прозорците – да. Един политико-обществен процес трябва да отвори всички прозорци.

Но в църквата думата оставка сякаш не върви, там има други механизми.

Има механизми на покаяние.

За да получиш прошка, трябва да минеш през покаяние, нали така?

Да. Нужни са и някои дела на вярата. Оставка няма, но църковното канонично право дава възможности за отзоваване. Остракирането го има в църквата, мит е, че го няма.

Как под купола на църквата луксът, ролексите и лимузините се съчетават с вярата в Христос, който е влязъл в Йерусалим бос на ослица?

БПЦ все още не е преживяла своя вътрешен ренесанс.

Нужна и възможна ли е реформация в православната църква?

В догматично отношение е абсурдно да се мисли такова нещо. Що се отнася до административно-дисциплинарния подход вътре в църквата, там не говорим за реформи, а за реконструиране, което е изключително важно. Местни православни църкви около нас го извършиха, например в Румъния.

В полето на духовността големите фундаменти са три: вярата като убеждение, религията като учение и църквата като институция. Какво се получава, когато в конфигурацията от трите фактора, вторият и третият потиснат първия? Как се излиза от това положение?

Може и да звучи банално, но се излиза само с обич. Ако представителите на тези три нива започнат да се обичат, дори да не се харесват, има шанс за прекрасна симбиоза.

Но Вие сте на площада. Смятате ли, че от прозорците на властта ще си отидат с мир, ако отдолу им дадете призиви за любов?

Не, те не могат да си тръгнат по живо, по здраво. Техните зависимости и омертата сред тях не предполагат проява на любов. Но ние сме на улицата от любов.

И Вас не ви отмина цапането и замерването с компромати. Припомниха фразата ви „либерална сган“ по отношение на Истанбулската конвенция, заговориха за търговия с архонтски звания. Гледате ли с любов и на това?

Не мога да оценя тези атаки като компромати и по двете теми. В студио на телевизия, близка до властта, бяха направили грешка да ме поканят да коментирам конвенцията. Аз действително смятам, че това, което предлага Европа с неолибералния си дух не е онова, което е истинската Европа, чиито корени са християнство и просвещение. След ратифицирането на Истанбулската конвенция, единственото, което трябваше да направи БПЦ, беше да отлъчи министър-председателя и неговия кабинет. По другия въпрос, аз обожавам архонтството и съм негов идеолог, но категорично не одобрявам извършеното в тази посока от църквата. А с продажба на титли не съм свързан по никакъв начин.

Има ли зависимости църковният вестник? Появиха се информации, че той е свързан с фондация на майката на депутата от ДПС Делян Пеевски?

Светият синод има договор и с вестник „Стандарт“. Откакто този свят беше напуснат от покойния патриарх Максим, нещата в БПЦ трудно се контролират. И, ако един или друг митрополит завърже контакти с подобни персонажи, това няма как да се възпре. Договорите за наеми могат да разкрият много връзки и зависимости.

Митрополит Николай ваш колега ли е?

Мой началник.

Сред протеста се коментира, че той публично възхвалява Бойко Борисов по-възторжено, отколкото възпява Иисус Христос.

Ще припомня на всички в църквата, от патриарха до клисаря, че нямаше първосвещеник, освен един – бащата на св. Йоан Кръстител, който не хвалебстваше Ирод. Това за съжаление наблюдаваме 2000 г. по-късно на наша територия.

Търговците са в храма?

„Нашите“ хора са в храма.

Разговора води: Емил Янев

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във