Банкеръ Daily

Позиции

Учителите ни все по-безправни, а питомците им - все по-прости

Сътресенията в обществото се отразяват най-тежко на децата, а заради тях - и на учителите. От българските педагози се изисква да обучават, възпитават, да търпят агресията и претенциите на родителите и да спазват изискванията на образователното министерство. Обикновено те са виновни за всичко – от неграмотността на учениците и провалите им на зрелостните и кандидат-студентските изпити, до неадекватността на учебните планове и хаоса с учебниците.

В същото време правата на учителя са почти никакви. Ако ученици играят карти, бият се, крещят или му пречат да работи, единствената му опция е да се обърне за помощ към ръководството на училището. Докато отиде да се оплаче обаче учениците му могат да се избият или да подпалят даскалото от четирите му краища. Право да гони от час и от училище няма, дори ако някой умишлено изпотроши прозорците или нацепи чиновете за подпалки. ество или застрашават живота и здравето на другите деца. Така е, защото отговаря за здравето на децата, че по правилник и „за спазването на здравно-хигиенните норми и изисквания по време на учебния процес“.

Родителите също знаят, че

българските учители са почти безправни

и затова си позволяват всякакви волности.

Ето защо днес малцина останаха учудени от новината, че директорка на детска градина в  Свиленград е в болница със счупен таз след сблъсък с родител. Причината е абсурдна: след като детето отсъствало от градината 15 дни, бащата решил да попита... кой е инжектирал отрочето му с нещо си. Директорката се опитала да обясни, че подобни манипулации се извършват само от личните педиатри, докато възпитателите са натоварени със съвсем други отговорности. Този факт обаче не направил никакво впечатление на родителя, който с един удар пратил "врага" на земята. При падането жената се "самоконтузила" и е била откарана в болница със счупена тазобедрена става.

По-рано тази година, ученици от другия край на милата ни татковина признаха, че

нарочно са провокирали един от учителите си

във Видинската природо-математическа гимназия, че накрая човекът зашил шамар на един от учениците посред час.

"Искахме да видим докъде ще му издържат нервите", коментираха по-късно учениците.

Разговарях с четирима учители, чиито питомци са във втори, пети, девети и дванадесети клас. Всички те споделят, че липсва разбиране за работата им. На тях не се гледа толкова като на преподаватели и педагози, колкото на гледачи на деца и пъдари. Има, разбира се, родители, които проявяват разбиране, ако възникне проблем, и полагат много усилия за образованието на  децата си. Част от тях обаче не вярват, че

децата им преписват, изкарват двойки и псуват

по време на час, дори ако им бъде изпратено доказателство от видеокамерите в класната стая. Следват дълги обяснения с учителя по телефона, дори вечер, което означава, че тези хора нямат право на почивка и на личен живот каквото и да пише в Кодекса на труда и в рамковия им трудов договор.

Ето няколко показателни примера за челния опит на четиримата преподаватели, култивиран от "разговори" с по-отворени ученици:


  • „Нали ви увеличиха заплатите, какво мрънкате?“

  • „Ако бяхте толкова умна, нямаше да сте учителка!“

  • „Затова ви плащат - да стоите и да ни търпите. Като не ви харесва - намерете си друга работа!“

  • „Това, че ви е шумно, си е ваш проблем. На мен така си ми е добре...“

  • „Майка ми каза, че нищо не може да ми направите!“

Очевидно е, че освен образователна реформа, е необходима и друга промяна , но тя започва от дома на учениците. Ясно е, че родителите и учителите трябва да работят заедно, за да има резултати. Иначе дълго ще се чудим, защото сме на последно място в Европа по функционална грамотност и защо

15-годишни ученици сричат като първолаци

и не познават таблицата за умножение.

Важно е да се знае, че функционалната грамотност - ученето с разбиране, е наборът от умения и компетентности, които позволяват на един човек да се справи успешно с реални житейски ситуации в съвременното общество.

По данни на  Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) 46-47% от българските ученици (или почти всеки втори) са функционално неграмотни. Това означава, че образователната ни система бълва все по-неграмотни хора, което логично ще направи икономиката ни по-непроизводителна и ще влоши още стандарта на живот. Затова едва ли учителите ще са виновни. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във