Банкеръ Daily

Позиции

Танкери фантоми заобикалят петролните санкции

Ако лидерите на Г-7 искат да въведат в сила предлагания стриктен ценови таван върху износа на руски суров петрол, те ще трябва да положат повече усилия, за да затворят регулаторните вратички в глобалния корабен сектор. Руски производители на черно злато и китайски купувачи вече използват същите тактики, които прилагаха за превоз на санкциониран от Вашингтон петрол от Иран и Венецуела по света.

Това споделя за "Файненшъл таймс" Мишел Вийзе Бокман - базиран в Лондон редактор и анализатор на пазарите на енергийни суровини и корабни превози в "Лойдс лист" (бел. ред. - информационен он-лайн бюлетин на застрахователната група "Лойдс ъф Лъндън"). Тя има над 20 години опит на три континента в отразяването на глобалните морски и петролни и газови сектори и прави редакционни анализи на енергийните суровини и на корабните пазари за "Лойдс лист" и за "Лойдс лист интелиджънс". Работила е за "Блумбърг нюз", агенция OPIS и за нюйоркската фирма за анализи "Клипър дейта". Мишел е представител на служителите в редакторския борд на "Лойдс лист".

 

Съществуват множество стратегии за прикриване на произхода и дестинацията на суровината и те застрашават единството на глобалната регулаторна система, която регламентира световния търговски обмен. В основата на всичките обаче са многократните трансфери от кораб на кораб на флота от по-стари танкери с анонимни собственици, които редовно сменят имената и националните си флагове, често с "препрани" идентификационни номера. Тези "криминални" кораби пътуват по някои от най-натоварените морски маршрути и носят непроверено черно злато за милиарди долари. Например, общите количества ирански и венецуелски суров петрол са около 1.5-1.6 млн. барела на ден, което е 3% от общата морска търговия на горивото. Иранската суровина е 1-1.2 млн. барела от този обем, а венецуелската - 400-500 хил. барела дневно. Около 220 хил. танкера се смята, че са използвали различни "хитринки", за да избегнат установяването на истинския произход на товарите, превозвани основно за Китай и Сирия.

Правната комисия на агенцията на ООН, отговорна за корабоплаването - Международната морска организация - разследва практиките и трябва да огласи проучването през 2024-а.

Що се отнася до Русия, през август са били превозвани дневно по 1.7 млн. барела руски петрол за износ за Европейския съюз, 1.7 млн. барела - за Китай и 1 млн. барела - за Индия. Руските производители ще могат бързо да прекроят логистиката с купувачите, така че поне част от черното злато да заобикаля ембаргото и ценовите тавани, като съществуват и доказателства, че този процес вече е в ход. Поне дузина танкери, които преди това са участвали в сделки с ирански и венецуелски петрол, са били прехвърлени в Русия през последните три месеца, когато започна въвеждането на забраните на ЕС и на Северна Америка, както и самоограниченията на много собственици на кораби от Северозападна Европа.

След санкциите, когато свързани с Москва и новопридобити кораби се добавят към вече съществуващия микс, 400 плавателни съда ще могат да превозват черно злато от Иран, Венецуела и Русия, показват сметки на регистрирания в Париж корабособственик BRS Group. Това е около 10% от интернационалната флота от танкери. Поне един анонимен китайски купувач е похарчил 376 млн. щ. долара от февруари за покупката на 13 по-стари танкери, които в момента превозват руски суров петрол за Китай от действащ "разпределителен" център насред Атлантически океан, показва разследване на журналисти на "Лойдс лист интелиджънс". Този хъб се намира в международни води и позволява високорискови трансфери "кораб-кораб" на изпомпан в Русия суров петрол и производни. 

При слаб регулаторен и технически надзор черно злато от руските пристанища на Балтийско море се превозва до по-големи танкери, обикновено с изключени устройства за проследяване.

След това те отплават за Китай. Същата "транс-корабна" практика за руското гориво е засечена и при закотвени съдове край Малта, Сеута - автономен испански град, разположен на средиземноморския бряг на Северна Африка (Мароко) срещу Гибралтар, както и в Каламата (Гърция), Кавказ в Русия и Александрия (Египет). Подобни центрове за ирански суров петрол са идентифицирани в международни води до Обединените арабски емирства, Оман и Малайзия. 

Други тактики позволяват на плавателните съдове да разпространяват и представят подвеждащи подробности за местоположението или идентичността им. Прехвърлянето на фалшиви номера на Морската служба за мобилни услуги - деветцифрени идентификатори, "прикачени" към радиото на борда, дават възможност на собствениците да променят нещата почти по същия начин както поставянето на нова SIM-карта в мобилния телефон може да промени номера му. И, което е по-тревожно, възможно е да се "перат" идентификационни номера, издадени от морската агенция на ООН и предназначени да важат за кораба до края на експлоатационния му живот, независимо колко пъти се променя името или собственика му. Всякакви други придружаващи фалшиви документи остават непроверени, защото собствениците на плавателните съдове предпочитат да ги регистрират или да ползват флагове на държави с нищожни средства за контрол.  

В този смисъл ключовият въпрос е колко стриктни искат да бъдат страните членки на Г-7 когато въвеждат в сила ценовия таван на руското черно лато. Ясно е, че сивият пазар на руски суров петрол се разширява, но все още не е достатъчен, за да транспортира всичките количества до Китай, Индия и ЕС. Недостиг на предлагането обаче ще засили възходящия натиск върху цените и ще вкара повече кеш в хазната на Крем

Facebook logo
Бъдете с нас и във