Банкеръ Weekly

Трайчо Трайков, политически говорител на "Нова Република", пред в. "БАНКЕРЪ"

РБ не можа да стане субект с гръбнак


10 млрд. са реално парите, които - при едни много фокусирани политики, ще останат или в джобовете на хората, или в бюджета.

Всъщност Марешки не би бил възможен в държава, в която пазарната икономика функционира правилно.

Нека да си го кажем, двама-трима  души в ръководството на СДС, така и не изпълниха финансовия си ангажимент към предизборната кампания, защото им се сторило, че тезите ми са много опозиционни.

 


 

Г-н Трайков, не се ли включи и "Нова Република" в предизборното наддаване след ГЕРБ и БСП с тези 700 лв. пенсия?

- Стигнахме до извода, че традиционното говорене на дясното само с принципни категории е грешка. Изясняваме  механизмите, а сякаш ни е неудобно да кажем какъв ще е ефектът от това, което предлагаме. Обратно - популистките партии въобще не се занимават с това да се аргументират, а хвърлят само числа за заглавия. Ние решихме този път, като сметнем какви ще са ефектите от това, което предлагаме, да остойностим и резултата. Така че, ако някой сравнява числата, може да го възприеме като наддаване, но аз не го виждам така.

В кандидатпрезидентската кампания хората ме питаха къде отиват парите, защо сме бедни? Аз правех една проста сметка: 2-3 млрд. се губят от обществените поръчки, 1-2 млрд. от картелите, 2-3 млрд. ДДС измами, контрабанда. Лесно стигаме до 10 млрд. лв., и то без да добавяме еднократни големи кражби като КТБ, "Белене" и други. На г-жа Нинова й хареса голямата кръгла сума 10 млрд. и тя реши да си я повтаря. Но 10 млрд. са реално парите, които, при едни много фокусирани политики, ще останат или в джобовете на хората, или в бюджета. И един възрастен човек ми каза: ето, Каракачанов предлага 300 лв. пенсия, а ако върнем тези, за които вие говорите, е възможно много повече. Затова ние събираме парите, които няма да допуснем да бъдат откраднати, събираме ги с резултата от увеличения икономически ръст вследствие на други наши предложения и финансираме политики, които вече ще имат трайно въздействие за благоденствието на нацията.

Във Вашата програма говорите и за 6-7% ръст, при положение че сега е 3 процента. Как ще стане това за четири години при неработеща икономика и като се разчита само на еврофондовете?

- Преувеличено е да говорим за неработеща икономика, тъй като много фирми се справят добре благодарение на собствената си конкурентоспособност. Ако вкараме само част от 10-те млрд. в икономиката, това вече може да добави проценти до шест-седем. И това е преди да говорим за всички допълнителни мерки, които сме предвидили в програмата "Нова Икономика" като "мълчаливото съгласие", недопускане за ограничаване на конкуренцията и други.

Добре, но Вие предлагате още да се намали ДДС за някои стоки от първа необходимост, да ги наречем, както и 50% от данъците на хората да остават в общините. Така обаче няма ли да се намалят приходите в бюджета?

- Да ги разгледаме поотделно. Намаляването на ДДС за ограничена група стоки - основни храни, лекарства и книги (на следващ етап за детски дрехи и обувки), ще намали ДДС приходите от продажба на тези стоки, но част от загубените приходи ще бъдат компенсирани от по-високо потребление на тези и други стоки и услуги. От това намаление ще спечелят всички, но най-вече хората с по-ниски доходи, които харчат по-голяма част от парите за храни. Това ще им остави повече разполагаем доход за друго потребление. Освен това, по данни на търговците на дребно, много голяма част от тези стоки, специално храните, са българско производство. А това е стимул за българската икономика, и то предимно за малки и средни предприятия.

За 50-те процента. Разделили сме ги на две - 50% от ДОД на хората, които работят в съответната община, и 50% от корпоративния данък на фирмите да остават в общината. Децентрализацията може да върши чудеса за ефективността на публичните разходи и това се вижда в страните, където държавата работи добре. При нас не е съвсем така и логичният въпрос е: дали ако на централно ниво се краде много, същото може да се случи и на местно. Затова ние разглеждаме децентрализацията като паралелен процес на оздравяването на фундамента на държавата от гледна точка на това как работи правосъдието, регулацията на пазарните отношения, картелите и т. н. В такъв случай, когато хората знаят колко пари остават в общината, много по-лесно могат да видят за какво се харчат те. При корпоративния данък има и допълнителен ефект - местните власти и гражданите вероятно ще са много по-заинтересовани фирмите на територията на общината да не отчитат изкуствени загуби или занижени печалби, включително и чрез трансферно ценообразуване, каквито примери има много.

Но нали знаете, че за да бъдат осъществени тези идеи, трябва да имате власт, да сте във властта? Иначе си остават само едни хубави пожелания. А вие воювате срещу всички.

- Ние сме против лошите практики там, където ги има. Ако хората подкрепят това, което предлагаме, и вярват, че сме тези, които могат да го изпълнят, мандатът ни ще бъде ясен и силен.

Добре, но дясното пак се явява разделено на избори, този път на три. И всички формации се борят за един и същи електорат - този, който гласува за вас на президентския вот. И когато тези избиратели се разделят на три, нито един десен проект няма да влезе в парламента.

- Ние положихме всички усилия за консолидиране вдясно. И по отношение на "Да, България", и по отношение на хората и партиите от бившия Реформаторски блок, за които консумирането на власт не е преди отстояването на принципи. Видя се, че бившият Реформаторски блок - въпреки всички свестни хора в него, поради структурата си и начина на вземане на решения и поради някои конкретни неподходящи персонажи начело, не успя никога да заприлича на нещо като единна политическа сила. Тогава за какво обединение говорим, когато ти не можеш да се появиш като един субект с гръбнак, а във всеки момент могат да те нацепят на дължина и ширина?

За президентските избори обаче тези формации работиха за Вашата кампания.

- Аз затова приех номинацията - тъй като тя имаше масова подкрепа от симпатизантите на всички партии и от периферия извън тях. Но работиха хората, а някои лидери - нека да си го кажем, двама-трима  души в ръководството на СДС, така и не изпълниха финансовия си ангажимент към предизборната кампания, защото им се сторило, че тезите ми са много опозиционни. Това им беше аргументът и хората в СДС недоумяваха за това поведение.

Отделно, в няколко епизода министри от Реформаторския блок с малодушието си нанесоха удари върху кампанията. А сега, с коалирането с останките от партията на Бареков, мисля, че окончателно отвратиха мислещите си симпатизанти.

А с "Да, България" защо не успяхте да се разберете, след като месеци наред съществуваше впечатлението, че Христо Иванов и Радан Кънев ще правят общ проект?

- Първо, освен тях двамата в подготовката на това усилие участваха много други хора. Аз лично в нито един момент не съм смятал, че няма да сме заедно. Мисля, че е грешка, но съм убеден, че скоро отново ще сме в общ фронт срещу мафията. "Нова Република" се представлява от Радан Кънев и мен, а "ДаБГ" от Христо Иванов и по един представител на "Зелените" и ДЕОС.

Не смятате ли, че постоянното агресивно говорене срещу БСП (а напоследък и ДПС) всъщност им помага, вдига им рейтинга? Нали знаете, че няма лоша реклама?

- Всъщност помага им говоренето по начина, по който го прави ГЕРБ - внушава се, че двете партии са си единствена алтернатива и спорят за разни неща, но накрая се разбират за доброто на народа. Не споделям виждането ви, че сме много агресивни срещу БСП, дори не успяваме да реагираме на всички глупости, които произвеждат. Между другото, някои от хората от БСП, с които работим в Столичния общински съвет, са много на място. Идеите, които се изразяват от БСП на национално ниво обаче, например от г-жа Нинова, често са потресаващи и опасни за бъдещето на България. Те са толкова ретроградни. БСП са за изолация, за омраза, за връщане на историята в едни мрачни времена, когато малцина си присвояваха правото да говорят от името на всички и да продават достойнството на всички. Явно им изглежда атрактивно, както на най-ксенофобските европейски партии, финансирани от Москва, които мразят нас, българите.

Той и Марешки е атрактивен.

- Няма да коментирам претенцията му за политическа девственост след всичките му досегашни опити да влезе в политиката чрез странни коалиции. Наистина обаче - хората си казват, че пазарувайки от него, намаляват разходите си. Всъщност Марешки не би бил възможен в държава, в която пазарната икономика функционира правилно. Защото тогава горивото на всички бензиностанции щеше да струва по-евтино, отколкото на неговите, и никой нямаше да има верига аптеки, щом законът го забранява. Той се възползва от системата, оставят го по някаква причина да го прави, което е по-добре от нищо, но не е правилното. Докато ние предлагаме да променим правилата, така че те да са в полза на всички.

От известно време г-н Кънев непрестанно внушава, че ГЕРБ и БСП ще управляват заедно след изборите, но лидерите и на двете партии категорично отричат.

- Естествено е да отричат. И в двете партии има влиятелни крила, които биха искали да се вземат. Има и такива, които не искат.  Но аз си мисля, че ако сериозно са решили да го правят, няма да е веднага след тези избори. По-скоро ще предизвикат нови много скоро, за да кажат: ето, не стана, крайно време е да спасяваме държавата.

 

 

Трайчо Трайков е роден през 1970 г. в София. Магистър по международни икономически отношения в УНСС, със специализации по финансов анализ и мениджмънт в Австрия и Германия. Работил е за международни компании в енергийния сектор, стратегическото и финансовото консултиране, сред които германската Roland Berger и австрийската EVN. В периода 2009-2012 г. е министър на икономиката, енергетиката и туризма.
През 2013 г. става част от Гражданския съвет на Реформаторския блок. Общински съветник в СОС. Беше кандидат за президент на Реформаторския блок през 2016-а.

Facebook logo
Бъдете с нас и във