Банкеръ Daily

Позиции

Продоволствените проблеми ще се задълбочават

Спазъмът на веригите за доставки трябваше да е временен, но се очертава да се проточи и през идната година, защото агресивният вариант "делта" затруднява заводското производство в Азия и нарушава превозването на стоки, с което подлага на още шокове световното стопанство. 

Производителите, които страдат от недостиг на ключови компоненти и от по-високи разходи за суровини и енергия, са принудени да влизат във войни за наддаване на наемите за място на товарните плавателни съдове, качвайки цените на превозите до рекордни равнища. Което принуждава някои износители да повишават цените или просто да анулират цели доставки. 

"Не можем да получим достатъчно компоненти, не можем да наемем контейнери, разходите растат ужасяващо", оплаква се Кристъфър Це - главен изпълнителен директор на "Мюзикъл електроникс" - компания от Хонконг, която произвежда битова електроника, включително микрофоните "Блутуут" и кубчетата на Рубик. Це твърди, че цената на магнитите, използвани в магическото кубче, е скочила с близо 50% от март, повишавайки производствените разходи с около 7 процента. Което поставя под съмнение реализирането на печалба от него.

Решимостта на Китай да унищожи COVID-19 означава, че дори малък брой заболели може да окаже сериозно нарушаване на търговския обмен. През август правителството на страната затвори временно за две седмици част от третото по натовареност пристанище за контейнеровози в Нинбо след като при един единствен докер бе открит вариант "делта". Преди това кейове в Шънджън останаха празни след установяването на няколко заболели от COVID-19.

Цената за превоз на контейнери от Азия до Европа е около 10 пъти по-висока отколкото през май 2020-а, а от Шанхай до Лос Анджелис - шест пъти, сочи глобалния индекс Drewry World Container. 

Световната продоволствена верига е станала толкова крехка, че един единствен дребен инцидент може лесно да умножи последствията, посочва "Ейч Ес Би Си холдингс".

По-високите цени на превозите и на полупроводниците ще напомпат инфлация, предупреждават икономисти. Защото производителите ще започнат да продават изделията си по-скъпо.

В САЩ анализаторите вече са понижили прогнозите за растеж за 2021-а и са повишили инфлационните очаквания за 2022-а, показва последното месечно проучване на оценките на икономисти, анкетирани от агенция "Блумбърг". В сравнение с предвижданията им от 2020-а, индексът на персоналните разходи вече се очаква да нарасне с 4% през третото тримесечие и с 4.1% през четвъртото - двойно повече от целевите 2% на Федералния резерв. 

Разпространението на вариант "делта", особено в Югоизточна Азия, затруднява работата на заводите.

Във Виетнам - вторият по големина световен производител на чорапи и облекло, правителството е разпоредило на някои фабрики да разрешат на работниците да спят във фабричните помещения, за да не спира износа. Засегната е дори могъщата "Тойота мотър". Японският производител на автомобили предупреди през август, че ще спре производството в 14 завода на територията на страната и ще го ореже с 40% заради нарушение на доставките, включително недостиг на чипове. 

На другото полукълбо компании във Великобритания се борят с рекордно ниските равнища на стоки и цените на дребно растат с най-високата скорост от ноември 2017-а. Заплашено е и възстановяването на Германия: базовата мярка за доверието на бизнеса в най-голямото европейско стопанство, изчислявана от института IFO, е намаляла по-съществено от очакванията на икономистите. Спадът се отдава отчасти на недостига на метаи, пластмасови продукти и полупроводници.

В ядрото на ценовия натиск е транспортното задръстване.

Едри търговци на дребно по правило имат дългосрочни контракти с контейнеровозите, но производството в Азия разчита на мрежи от десетки хиляди дребни и средни производители, които в общия случай уреждат превозите чрез логистични фирми и превозвачи. Те, от своя страна, се борят да осигурят място за клиентите си, защото собствениците на плавателни съдове продават на предложилия най-висока ценова оферта.

Близо 60-70 процента от корабните сделки по маршрута от Азия до Америка вече се осъществяват чрез краткосрочни сделки, твърдят анализатори. Този аукционен стил на оценяване може да продължи до Китайската нова година през февруари 2022-а. 

Купувачите са съгласни с това заключение. В Германия повече от половината от трите хиляди фирми, анкетирани от Германската индустриална и търговска камара, очакват едрите проблеми в продоволствените вериги да са налице и през идната година.

Много клиенти вече отказват поръчаните доставки заради високите цени на превозите. За азиатските фабрики извън Китай проблемът е още по-тежък. Повечето китайски компании са готови да плащат по-високи от пазарните цени, за да натоварят стоките си, така че когато корабите се свържат с пристанищата извън Китай, те вече са почти пълни.

Хаост се задълбочава от обстоятелството, че много китайски фирми в течение на десетилетия прехвърляха производството на по-прости компоненти на по-евтини пазари на труда в Южна и Югоизточна Азия. И сега се сблъскват с главоболието да прехвърлят тези части в заводи, където да бъдат вложени в завършена продукция.

Междувременно, ръководители на Федерацията на хонконгските индустриалци се опитват да прогнозират дали ще успеят да напълнят навреме за Коледа празничните витрини. И ще се радват, ако купувачите им изпратят целувки, когато видят трудно напълнените рафтове. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във