Банкеръ Weekly

Юлиан Ангелов, депутат от "Обединени патриоти" и организационен секретар на ВМРО

Проблеми от десетилетия не се решават за дни

Безпрецедентно бойните пилоти от авиобаза "Граф Игнатиево" във вторник (24 октомври) масово отказаха да летят, за да дадат знак, че положението на военната ни авиация е плачевно. Летците обявиха, че се чувстват несигурни и планираните тренировъчни полети бяха отменени. Бойното дежурство по защита на въздушното ни пространство обаче продължи да се носи. Властта се опита да омаловажи действията им, а военната прокуратура, след светкавична проверка, обяви, че "няма бунт" в "Граф Игнатиево".

 

Г-н Ангелов, как ще коментирате отказа на бойните пилоти от авиобаза "Граф Игнатиево" да летят и мотивите за това им действие?

- Първо, трябва да уточним, че става дума за тренировки, а не за изпълнение на бойна задача или air policing за охраняване на въздушното пространство. Второ, по устав те имат право, когато смятат, че няма да е безопасен полетът, да откажат да летят. Не мога да кажа дали случилото се там е правилно, или не от гледна точка на това дали има някаква външна намеса или по-скоро, че тяхната постъпка се използва от определени партии или политици за политизиране на проблемите в армията и в частност в авиацията, които са натрупвани три десетилетия. Виждам в лицето на ръководството на Министерството на отбраната хора, които наистина имат желание да решат тези проблеми. Мисля, че министър Каракачанов ще се справи с тази ситуация, която възникна. Имам предвид и това, че той успя да издейства увеличение на бюджета за отбрана със 100 млн. лв., за да може да бъдат вдигнати възнагражденията на военнослужещите в България, което не се е случвало от 2013-а. Той показва, че е ангажиран пряко с проблемите на армията.

Но няма как и самите авиатори, и техните ръководители да очакват нещо, което не е решено с десетилетия, а напротив - задълбочавано е, да се реши с магическа пръчка за няколко дена. И министърът го каза - че армията не е детска градина, че всеки трябва да си изпълнява задълженията и че се работи по отстраняването на всички тези проблеми.

Някои нарекоха случилото се бунт, според военния министър пък е изкуствено създадена ситуация. А предшественикът му Николай Ненчев съзря опит за пълзящ преврат.

- Десните партии по принцип подозират световни конспирации и участието в тях на всякакви фактори, което си е тяхно право. За да наречеш нещо бунт, то трябва да е свързано с бойни действия, да бойкотират задълженията си за охрана на въздушното пространство. Ако употребяват думата чисто разговорно, бих ги разбрал, но е грешка да се използва този термин. По-скоро се вижда, че проблемите не са решавани три десетилетия, те само са задълбочавани. И то не само в авиацията. Същото е и в сухопътните войски, и във военноморските сили. Министърът ясно каза, че не иска да прави разлика между трите вида въоръжени сили, а да се работи за модернизацията на всички. И трите вида са важни за българската национална сигурност и отбрана.

Пилотите не летят ли опасно малко? Прочетох, че имат по 30 летателни часа, а по стандартът на НАТО трябва да са 180.

- Всякакви неща се пишат и се говорят, включително от хора, които не разбират тази тема и коментират "ан гро". Аз също не съм специалист авиатор, а това най-добре го знаят хората, които отговарят за българската авиация, те могат да кажат достатъчен ли е нальотът, или не.

Другото, което трябва да се каже, е защо се е стигнало до тук. Аз не видях от страна на пилотите да имат критика към министъра на отбраната. Напротив. Според мен те много добре разбират, че това може би е единственият министър от три десетилетия насам, който наистина е ангажиран с проблемите на българската армия и търси решения на тези проблеми. И нещата започнаха да се случват.

Причините, които се изтъкнаха за несигурността на летците, бяха малкото на брой самолети, липсата на гориво...

- Вчера (вторник, 24 октомври - б.р.) се отпуснаха допълнително 20 млн. лв. за авиационно гориво, които ще стигнат за нуждите на българската авиация до октомври месец догодина. Така че, ако е имало проблем с горивото, той вече не съществува. Също така е известно, че тези двигатели, които са за подкачване на МИГ-овете, вече са на територията на България. Една част може да се използват. Повече самолети да са във въздуха и повече авиатори да правят поне минималния нальот, който трябва да изпълняват. Най-вероятно има и други проблеми, но пак казвам - няма как за няколко дена да се решат всички проблеми в българската армия.

Трябва ли възможно най-бързо да се закупят нови изтребители, или първо да се ремонтират съветските МИГ-29, както иска министър Каракачанов, за да имаме някаква авиация все пак?

- Трябва да сме реалисти. Имаме бойна техника, самолети, които могат да се използват през следващите седем-осем години с нужната модернизация и инвестиции в тях. Тази възможност не бива да я пропускаме. Но това не пречи успоредно да върви и набавянето на нов тип самолет в българските въоръжени сили, за което министърът също говори. Двата процеса не трябва да се изключват един друг, а да се работи и по двата, за да се стигне до това, което наистина е нужно на българската армия и авиация. Министърът не е против, той многократно заяви, че държи за нов тип самолет. Не само като тип, марка и т. н., а нов като изработка. Неговото виждане е, че България не трябва да закупува втора, трета или пета ръка самолети. Но процесът по закупуването на такъв нов тип самолет ще отнеме години и трябва да е прозрачен за българското общество, защото всичките пари ги дава българският данъкоплатец. А сумата никак не е малка. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във