Банкеръ Weekly

Доц. Цветозар Томов:

Машинно гласуване – да, но само чрез сканирани бюлетини

Единствено активната регистрация ще разгони "мъртвите души" от избирателните списъци. Гласуването през интернет може само да увеличи злоупотребите.

Доц. д-р Цветозар Томов Томов e социолог и университетски преподавател, бивш член на ЦИК.

 

Г-н Томов, как четете идеите на властта за изборно законодателство относно предстоящите извънредни или редовни избори?

Доста разочароващ е законопроектът на властта по две причини. Едната е, че в него не се предлагат решения на отдавнашните проблеми за провеждане на честни избори. Другата е, че това, което се предлага, по-скоро ще влоши ситуацията.

Вероятно е мислено така, че да бъде удобно на авторите на проекта.

Не знам и доколко е мислено. В главата за избор на ВНС има един член 306г, в който се предявяват две изисквания към ЦИК – едното е да няма гласоподаватели от различни общини в един мажоритарен район, а другото - гласоподавателите да са приблизително равни по брой в мажоритарните райони. Това са абсурди. Първият абсурд е, че в страната има 265 общини и не е възможно в 200 мажоритарни района да няма хора от различни общини. Вторият абсурд е в това, че дори общините да не бяха повече от избирателните райони, разликата между най-голямата и най-малката община е около 1000 пъти и задачката е нерешима при повече от 40-50 общини.

А може би именно това е целта – да се произвеждат абсурди, които да не минават, през това време да се тупка топката и накрая изборите да са си по добрите стари правила.

Моята версия е друга – представям си едни хора с кръстосани крака, които не знаят колко общини има в България, нямат представа как се прави закон, но измислят законови текстове. Това е по-зловещият парадокс, отколкото наличието на някакъв дълбок замисъл.

Невежеството е сила, беше казал Оруел относно силно затворените общества.

Да, тук виждам преди всичко невежество. Това показва маниера на приемане на закони у нас. Ако тръгнем по литературните аналогии, параграф 22 е идеята изборите да се проведат в рамките на 48 часа, предвид епидемиологичната обстановка. А какво ще става в тъмните часове между двата изборни дни с изборните книжа и с техниката за гласуване?

При чувалите с бюлетини ли е най-тънката част на измамата?

Не. Има два типа измами. Единият е контролът върху вота на гласоподавателя – всичко, което наричаме купен и контролиран вот и което се разиграва пред безучастния поглед на охранителната полиция. Някои от големите партии имат координатори по места, които следят личните проблеми на отделните хора.

Доколкото съм чувал, това е характерно най-вече за ДПС.

Няма да ви противореча. Има неща, които биха могли да направят избирателя обект на шантаж. Отдавна вече натискът не е само през корпоративни структури. Самата партия, която споменахте, действа като политическа корпорация. Това е измама, доколкото хората са насилени да дадат определен вот. Второто са фалшификациите на протоколи. Там е по-лесно да се установи измамата - достатъчно е да се направи проверка на изходната документация. Но ЦИК никога не е взимала решение за повторно отваряне на чувалите с бюлетини.

Като говорим за контрол, как може да бъде вкарано гражданско око сред партийните квоти на изборната администрация?

Вие го казахте: един от ефективните начини е изборната администрация да не се формира на партийно-квотен принцип. Би трябвало да има квоти за НПО-та на всички равнища, особено на нива СИК.

Още преди местните избори миналата година се появи информация за крещяща разлика в данните за населението между НСИ и ГРАО. Става дума за около 1 милион „мъртви души“, не е ли това най-тежкият абсурд в изборните практики?

Повече от милион. Това е проблем, в който се въртим от 30 години. Избирателните списъци се подготвят от Главна дирекция ГРАО към МРРБ. Там всички български граждани са описани през постоянните им адреси. И тук възниква абсурда. Излиза, че всеки българин, живеещ в Лондон или Париж, се оказва регистриран за гласуване в някоя избирателна секция на територията на България. Тоест - той фигурира на място, където няма да гласува. Вероятно известна част от тях са и покойници. Проблемът с „мъртвите души“  е най-остър в Източните Родопи, където след „голямата екскурзия“ на нашите сънародници от турски произход, голяма част от тях се заселиха в Турция, но останаха български граждани и продължават да се водят в някакви избирателни списъци. Местните комисии знаят много добре кои са отсъстващите хора и това е база данни за злоупотреби.

Как тези „мъртви души“ се усвояват за политическа употреба?

Мога само да подозирам – с фалшификации на протоколи и с подписването на тези хора в изборните книжа. Ако проверим книжата на минали избори, ще установим реална ли е хипотезата.

При това положение не са ли наивни призивите на улицата за незабавни избори, не е ли по-далновидно първо да се прочисти изборното законодателство?

Протестът не е длъжен да познава детайлите на изборните манипулации. Няма страни без проблеми в изборните правила, въпросът е в дозата. В България дозата е висока. При местните избори положението е най-тежко, това са най-мръсните избори. Явлението се разширява.

Говорите често за активна регистрация, какво имате предвид?

Активната регистрация е начин да решим радикално проблема с „мъртвите души“. Изисква се елементарно волеизявление от всеки български гражданин. В САЩ всеки гражданин може да го направи във всяка държавна служба, дори да е местният КАТ. Попълва се един кратък документ, процедурата отнема 5 минути, може да се направи и по електронен път. Така ще имаме чисти списъци.

Относно машинното гласуване вие също имате алтернативна теза – машини за оптично сканиране.

Двете технологии за машинно гласуване са: с директно записване на вота и със сканиране на бюлетина. В нашия Избирателен кодекс като единствено възможни са записани първите, а през тях могат да станат нови манипулации с гласове, те бяха компрометирани на много места по света. Все повече се налагат вторият тип системи. При тях хартиена бюлетина се попълва по добре познатия начин и се пуска в машината, която работи като избирателна урна и съхранява автентичния вот, преброяването е моментално и няма никаква субективна намеса.

Какво мислите за електронното дистанционно гласуване за нашите сънародници зад граница?

Не съм привърженик, през интернет могат да се получат още по-големи манипулации. Но можем да въведем дистанционно гласуване по пощата.

В САЩ Демократическата партия изрази съмнения, че властта държи пощите и може да се възползва от това.

В САЩ опитът за гласуване по пощата е много напреднал и с висока степен на сигурност. Запознат съм с тази система и не съм забелязал слабости в нея.

Като експерт какво бихте подсказали сега на улицата относно тънкостите на изборното законодателство?

Да се фокусира върху списъците с активна регистрация. При обществен натиск тя е възможно да се случи още за следващите избори и ще направи невъзможни част от изборните манипулации.

Какъв е алгоритъмът на тази политическа криза и докога ще се проточи тя – до извънредни, до редовни избори или отвъд тях?

Очаквах Борисов да прояви повече здрав разум, съмнявам се, че е бил в състояние да вземе самостоятелно решение. Кризата ще завърши или с предсрочна оставка на сегашното правителство, или с много тежко изборно поражение на ГЕРБ на редовни избори. По-скоро първото.

Разговора води: Емил Янев

Facebook logo
Бъдете с нас и във