Банкеръ Weekly

Позиции

Магистрала "Хемус" не е за Dіѕсоvеrу, а за Jackass

S 250 89a20b4a 2003 45d2 9c1c 6731fff2adc8

Според официалната фейсбук хронология, на 21 септември премиерът Борисов наистина настъпи мотиката от "кривата" й страна много сериозно. При това - няколко пъти. Причината е до болка позната: като се види натясно, Бат' ни Бойко се мята в джипката и започва да се хвали с чудесиите, които никой преди не е правил и никой след нео няма да направи. 

 

Онзи ден, на его мушката му кацна все още бъдещата отсечка на Автомагистрала "Хемус" край Плевен. Първата бомба я хвърли по време на старателно запечатаното за поколенията тронно слово, произнесено уж пред хората от региона, но предназначено главно за негова лична консумация.

"Само в този участък са над 1000 машини - и верижни, и тежки. Просто си заслужава. В Discovery тея предавания, където са за строежите, си заслужава да го видят този строеж... Униĸaлнo cъopъжeниe. He мoжe дa cи пpeдcтaвитe ĸaĸвo пpaвят бългapcĸитe cтpoитeли oт цялaтa cтpaнa... Kaтo ce ĸaжe Дyнaвcĸa paвнинa и xopaтa миcлят, чe e paвнa. A тo, идeтe дa видитe ĸaĸвo e. Kaжeтe нa млaдитe xopa тyĸ ĸaĸвo ce пpaви“, гласи най-представителната извадка от самопохвалите на премиера, усърдно тиражирани от приятелски и вражески електронни медии.

Инак, в хронологичен аспект,

новинарската фейсбук каскада - текст плюс видео,

тръгна по обед и продължи около два часа (маркираме ключовите моменти):

- 12:36 часа: На места като АМ "Хемус" добре се вижда кои работят и кои са само на думи. Нека другите партии да покажат какво са направили, да се явят с конкретна програма на редовните избори след няколко месеца и ако са по-добри - ще ги спечелят...

- 13:06 часа: Само по 52-километровия участък на АМ "Хемус" между "Боаза" и разклона Плевен-Ловеч има над 20 големи мостови съоръжения. Поклон пред труда на строителите...

- 13:16 часа: Хиляди строители от всички части на страната работят по АМ "Хемус". Хиляди са и машините, благодарение на които трасето минава през трудния терен. Напредъкът наистина е огромен.

- 13:27 часа: Изключително съм доволен от работата на строителите по отсечката на АМ "Хемус" от пътен възел "Боаза" до разклона Плевен-Ловеч. Всеки ден, камък по камък - буквално разрязват планината.

- 13:42 часа: България е много красива, но и е трудна за строителство. Само на единия от трите подучастъци на отсечката от пътен възел "Боаза" до разклона Плевен-Ловеч има 4 големи пътни съоръжения. На първия мост, който е над р. Вит, основите вече са готови...

- 13:58 часа: Над 4000 души работят на трасетата на „Хемус“. Цялостното доизграждане на автомагистралата до 2024 г. е основен приоритет в Управленската програма на правителството... Осигурили сме целия необходим финансов ресурс. Изграждането на магистралата е необратим процес.

- 14:10 часа: Работи се активно по цялата 52-километрова отсечка на "Хемус" между "Боаза" и разклона Плевен-Ловеч. Навсякъде има влезли в сила строителни разрешения...

14: 22 часа: Никой преди нас дори не си е помислял да построи АМ "Хемус". Ние ще я направим и ще я оставим за поколенията. През 2024 г. от София до Варна ще се пътува само по магистрала... Северна България само за няколко години ще догони Южна България по развитие.

По принцип, колкото и да изглежда грандомански, Бойко Борисов е прав. Първата копка на "Хемус" е направена през далечната 1974 г. и със строителството й до края

не успя да се пребори ни тоталитарна, ни демократична България.

В частност обаче премиерът Борисов си е "крив" отвсякъде. Защото амбицията му не е бедния Север да настигне богатия Юг, а да си построи... още един паметник. Точно като другарят Живков и съратниците му в Политбюро на ЦК на БКП настроиха по родните си места какви ли не промишлени гиганти - комбинати за цветни и черни метали, заводи за компютри и автобуси, машиностроителни "чудовища", предприятия за производство на мебели и автомобилни гуми, за алуминиева дограма и... какво ли не още.

Както и да е. Темата ни е за друго. Ако строителството на една магистрала е критерий за стабилно и почтено управление, гръцката левица - в лицето на Общогръцкото социалистическо движение (ПАСОК), нямаше да загуби катастрофално изборите през 2012 г. и още щеше да е на власт. Доказателството за това е пред очите и под гумите на милиони българи. Познато е като

Егнатия Одос (на гръцки - Εγνατία Οδός), код А2,

част от Европейски път Е90.

В България тази пътна артерия е популярна с латинското си име Виа Егнация - древният римски път, построен през 145 г. преди Христа.

Пътят минава през Македония и Тракия и стига до Мала Азия, където се съединява с персийския Царски път, известен още от времето на Кир Велики и Дарий I. Казано накратко, ще си говорим за гръцката отсечка на пътя между Рим и Константинопол, "заключена" между Дедеагач (Александруполи) на Егейско море и Игуменица на Йонийско море.
Дължината на магистралата е 670 километра.

Трасето минава през планинските области Епир и Егейска Македония, пресича и две други планини - Пинд и Каракамен. Свързва 10 областни центъра, пет пристанища и шест летища, има - казано на специализиран жаргон - 9 вертикални оси (прилежащи връзки) и осигурява безпроблемен "излаз" до четири  балкански държави - Турция, България, Албания и Македония, както и до три трансевропейски транспортни коридора - IV, IX и Х.

Магистралата има над 50 кръстовища, 13 тол станции, връзка с над 36% от населението на Гърция, 69 двойни тунела близнаци (с обща дължина 49.5 км) и

1650 моста и съоръжения - с обща дължина над 40 километра.

Общата стойност на проекта е около 6.7 млрд. евро.

Откъде извира гордостта на г-н премиера, че магистрала "Хемус" е уникално сложен проект? Ами... никой не знае, защото поне засега нашето "шосе" е като детска играчка в сравнение с "шосето" на комшиите:

- дължина - 418 км.;

- пътни възли (изходи към други населени места) - 37 бр.;

- тунели - 4 бр. с обща дължина 3.74 км.;

- съществуващи малки и големи виадукти - 26 бр., чиято обща дължина е не повече от 2.5-3 километра. 

Ако г-н Борисов знае какво трябва да бъде построено и издълбано, най-вероятно магистралата ще бъде обзаведена" с още 25-30 виадукта и 5-6 тунела. Но и те, на фона на чудесиите по гръцката магистрала, са нищо работа.

И накрая, но не на последно място, строителството на Егнатия Одос (Виа Егнация) е финансирано по три "канала" - държавната хазна, европейските фондове и... самоучастие на всички общини, през чиято територия минава магистралата.

Първата копка на гръцката магистрала е направена през 1994 г., а финалната лента е прерязана през 2009 година.

От нашата

първа копка минаха вече 46 години,

а последното менче с чимширените китки Бойко трябва да го лисне през 2024 година.

Колкото до парите, за гръцките вече стана дума. За българските е по-добре да не отваряме приказка, защото у нас е така: за похарченото или добро, или нищо!

С други думи, "Хемус" не трябва да влиза в портфолиото на Discovery Channel, а най-добре да предложим на MTV да възстанови един от най-популярните си риалити формати - Jackass (Кретените)!

Facebook logo
Бъдете с нас и във