Банкеръ Daily

Позиции

Кучето си лае, керванът си върви

Проверки, проверки... на наследството от 10-годишното управление на ГЕРБ. Част от административния капацитет на служебното правителство по министерства е хвърлен в тази посока.

Основните министерства – на финансите, на икономиката, на регионалното развитие и благоустройството, събират и анализират документи от държавните фирми в търсене на разпилените милиарди лева за какви ли не проекти. Някои се виждат и ги ползваме, въпреки често налагащите се ремонти или ремонти на ремонтите. Други все още са на чертожната маса, но се оказва, че част от парите по тях вече са изпратени към "Държавната консолидационна компания" ЕАД и "Автомагистрали" ЕАД, а от тях и към избраните вече подизпълнители.

На този фон изпълнителните директори на държавните фирми – "Държавна консолидационна компания" и "Автомагистрали", си кореспондират или разговарят чрез медиите с ресорните си министри за това колко ценни са и относно целесъобразността за смяната им. Но и Законът за публичните предприятия  също ги пази. Само с конкурс могат да бъдат сменени.

Припомняме, че ДКК получи 500 млн. лева от правителството, които бяха допълнени с кредит от 130 млн. лева от ББР, за ремонт на язовири у нас. При проверката на три от десетте напълно завършени съоръжения, министър Кирил Петков установи идентични разходи, които са съответно над пазарните цени. Но по-лошото е, че тези язовири не работят, въпреки че са предадени официално на поръчителя и парите за „свършената работа“ са прехвърлени към „изпълнителите“.

След извършената проверка от регионалния министър арх. Виолета Комитова пък се оказа, че екипът на "Автомагистрали“ е платил "авансово, без да се постарае да защити държавния интерес  1.8 млрд. лева за построяване на магистрала „Хемус“. Въпреки платените за магистралата от Боаза до Търговище суми в размер на 1.8 млрд. лв., магистрала няма. Няма даже проект – само паркинг за частна фирма... И толкова. Установени са от министър Комитова и "дребни“ нередности за 220 милиона лева по укрепване на несъществуващи свлачища.

А как да оценим ситуацията, в която изпадна икономическият министър Кирил Петков? Проверката например установи прехвърлянето на близо един милиард държавни пари към осем големи фирми от държавната "Българска банка за развитие" АД. Любезната покана от министър Петков за разговор за обстоятелствата около тези заеми остана без отклик от тези кредитополучатели.

Каква по-конфузна ситуация – собственикът на "Българска банка за развитие" АД - държавата чрез упълномощения да управлява държавното имущество  министър на икономиката, не може да смени прегрешилите членове на Надзорния съвет. Те просто отказват да напуснат топлите си местенца. Интересен правен казус – само те сами могат да решат дали и кога да бъдат сменени.  А и едно обжалване на заповедта за уволнение допълнително блокира разчистването на "Българска банка за развитие" АД.

Похвален е ентусиазмът на служебните министри, но засега новините само подклаждат (а и подкрепят ) възмущението на българите, които така или иначе се досещаха и си споделяха за финансовите нередности около повечето инфраструктурни проекти в последните години.

Но резултатът от всичко това къде е?

Няколко министри смениха министерското кресло с депутатската банка. А други  чиновници бяха уволнени и сега спокойно наблюдават случващото се.  При следващите избори не се знае кой ще управлява и какви ще са неговите приоритети.

А предишните управляващи гледат и се подсмихват на ентусиазма и безпомощността на служебните министри да предприемат  някакви реални мерки срещу заложените бомби в различни сегменти на икономиката.

Но засега няма пострадал за (не)свършеното ....

А както пише Стоян Беличев - изпълнителният директор на "Автомагистрали“ ЕАД, „законът за публичните предприятия ме задължава добросъвестно да изпълнявам служебните си задължения до вписането на нов борд и нов изпълнителен директор в Търговския регистър“.

Иди му кажи нещо...

Facebook logo
Бъдете с нас и във