Банкеръ Daily

Един различен поглед към кризата

Как една банка с по-малко клонове и клиенти преодолява COVID-препятствията?

Димитър Кехайов, директор на Дирекция „Информационни технологии“ в БАКБ

Всяка от банките, в които ние работим, е разбрала нуждата от инвестиции, от развиване на технологиите, от оптимизация на процесите. Мога да споделя, че Българо-американска кредитна банка, бидейки малка банка, безпроблемно влезе в дистанционен режим на работа.

В БАКБ смятаме, че трябва да бъдем адаптивни  по отношение клиентите, винаги да бъдем близо до тях и винаги да им предоставяме оптималните възможности за работа с нас. Ето защо винаги сме ползвали и ще ползваме платформа със service systems, така че ще споделя нещо любопитно.

През 2011-2012 г. няколко от колегите обявиха, че вече почти няма банка, която да не работи с „Евротръст“. По онова време ние предлагахме onboarding с квалифициран електронен подпис (КЕП). Само че при 130 000 ползватели на КЕП към онзи момент, към услуги от нашия тип нямаше кой знае какъв интерес. Днес времената са други, но единственото постоянно нещо в живота продължава да е промяната.

Безспорно COVID-19 беше катализатор за налагането на мобилните услуги. Във връзка с това ние си зададохме няколко въпроса.

Обикновено мобилното приложение е свързано или с конкретна банка, с конкретен мобилен оператор или с конкретен store. Тоест - то се предлага или само в Huawei, или е само за Android или Apple. Донякъде съществува платформена зависимост и ние преценихме, че в условията на пандемия би трябвало да предложим решение, което донякъде да покрива всички корона неудобства.

Идеята бе това решение да бъде достъпно за максимален брой потребители, респективно - наши клиенти. Потенциалът на трите мобилни оператора е около 1 600 000 ползватели на мобилни телефони. Доста хора вече разполагат със смартфони, които в по-голямата си част, разполагат с NFC (near-field-communication). Тоест - имаме технологията, имаме достатъчно потенциал за развитие от гледна точка на клиентската маса, имаме и регулаторни изисквания.

Вижте цялото участие

https://www.youtube.com/watch?v=vEVPVR3KwZE&feature=youtu.be

От друга страна имаме разбирането, че дигиталните портфейли ще бъдат начинът и средството, които все повече и повече ще се налагат - както в локален, така и в глобален план. Така решихме да създадем и да предложим мобилното приложение - 

дигитален портфейл [email protected] Pay.

Какво предлага той?

Първо - ще съкрати времето за хартиения onboarding, защото е лесно и достъпно. Сваля се през трите вида "лични" виртуални магазина - Google Play, Huawei App Gallery и App Store. Регистрацията също не е трудна и е законово регламентирана - със снимане и изпращане на личната карта от двете ѝ страни.  В рамките на няколко минути потребителят получава персонален IBAN и виртуална Mastercard, след което може да използва когато и за каквото му потрябва.

Един от основните акценти на приложението 

е, че покрай COVID-19 всички ние сме принудени да променим не само хигиенните си навици, но и начините си на комуникация. Доста голяма част от клиентите ни изпитват страх да използват хартиени парични средства или да докосват ПОС терминали. Те или използват безконтактни карти, или плащат с QR кодове; или са PtP абонати (person-to-person), или са абонати във вашата адресна книга. Сигурността, образно казано, е максимално гарантирана: приложението поддържа биометрията вътре в себе си, т.е. вие имате Face ID или Fingerprint.

Бих искал да акцентирам и на 

сигурността на вашите данни

в самото мобилно приложение. С дигиталния уолет на банката може да токенизирате всяка една карта, независимо от това кой е банката издател. Освен това, потребителят ще може да следи разходите си по категории и да контролира средствата си както и когато прецени. Направили сме и два плана - в зависимост от настроенията на клиентите: стартовият план е напълно безплатен, а premium планът е за по-напреднали потребители - които ползват повече банкови преводи, повече зареждания с карти, купуват и продават валута...        

Facebook logo
Бъдете с нас и във