Банкеръ Daily

Позиции

Исландия - перфектното убежище от COVID-19

Най-горещите световни туристически дестинации постепенно възстановяват дейността си след голямата изолация, но въпреки това не изглеждат особено привлекателни. Отиването на плаж означава чадъри на достатъчно разстояние от съседите и без обслужване с напитки. Ваканция в Европа пък ще налага използването на маски по време на разтоварващ шопинг. Да не говорим за карантините за ограничаване на вноса на инфекцията, които едва ли са страхотен начин за начало на дълго жадувана почивка.

Публичното здраве се превърна в огромен фактор за туризма, а новият петзвезден рейтинг е "липса на COVID-19".  

Според Лайнъл Лорън - коментатор на "Блумбърг", отговарящ за Европейския съюз - една дестинация като че ли отговаря перфектно на избавлението от коронавируса. Това е Исландия - малък остров с население от 360 хил. души, известен с поразителните си "лунни" пейзажи, със Северното сияние, с пещерите от лава и с горещите гейзери. В хода на истерията около разпространението на COVID-19 страната получи аплодисменти и за начина, по който се е справила с ограничаването на заразата без да въвежда хаотични мерки или драконовски забрани. И показа как се постига баланс между привличането на посетители и избягването на ръст на заболеваемостта.   

От началото на пандемията Исландия, за разлика от европейските си партньори, приложи проактивен план за борба с вируса. Тя започва да прави масови тестове за наличието на COVID-19 още през февруари, преди дори да е открит първия заболял. Тестват се и хората без симптоми благодарение на партньорството на регистрираната в Рейкявик биофармацевтична копания DeCODE Genetics. Исландия е изследвала повече лица на глава от населението от всяка друга държава в света - над 13% от населението. И след като поставя под карантина заболелите и проследява контактите им, успява да предотврати взрив на кризата без дискриминационни блокади.

Резултатът е 1802 констатирани случаи на заболяването и 10 починали от него, или 0.6% смъртност - доста под констатираната в други европейски държави, включително в доста по-мощните в икономическо отношение Франция и Швеция.

Разбира се, не трябва да се пренебрегва и демографският фактор - средната възраст на исландците е около 36 години - с десет по-малко отколкото на италианците. Както и по-лесно осъществимата социална дистанция в държава с гъстота на населението, съизмерима с Монтана в САЩ. Ефикасното държавно планиране, убедителните и професионални съвети на учените и тестването обаче са изиграли ключова роля. И сега ще се прилагат и за туризма. 

Вместо да търси специални сделки или ексклузивни оферти с някои държави, Исландия планира от 15 юни да предложи на всичките посетители избор между двуседмична карантина или тест за COVID-19 (чиято цена може да се плати на по-късна дата). Очевидното предимство на теста е, че всички туристи са проверени и отговарят на условията за отговорно отношение към заразата, а не само онези, с паспорти от определени държави. например, проучванията на DeCODE Genetics за разпространението на инфекцията в началото на март показа, че пътниците от Великобритания и Европа, а не от Китай, са внесли вируса в Исландия. За съжаление, по онова време на исландските предупреждения за констатациите им към държави като Австрия не е обърнато внимание. 

Предвид тези обстоятелства посетителите в Исландия вероятно ще трябва да свалят на мобилните си телефони исландското приложение за проследяване Ranking C-19, което не би трябвало да е проблем като се има предвид силната политика на държавата за защита на личните данни. В замяна на тези леки ограничения на туристите ще бъдат спестени ограниченията на придвижване и носенето на маски. Което не означава, че хората ще се втурнат към острова. 

Исландия може да се използва и като модел за активно насочване на финансова подкрепа към туристическия бранш, който се превърна в ключов източник на чуждестранни доходи след банковата криза и финансовия срив през 2008-а и пълни 10% от БВП на страната. Фискалният пакет на Рейкявик е в размер на 8% от БВП и включва субсидии за рекламиране на вътрешния туризъм, отмяна на данъците на хотелите и маркетингова кампания. Разбира се, това едва ли е достатъчно за предотвратяването на очакваната дълбока рецесия през тази година заради отменените почивки и намалелите пътувания. И дори може да се окаже недостатъчно за избягването на нова вълна на инфекцията.  

Въпреки всичко, Исландия може да се използва като пример. Защото, ако малък остров може да тества, да проследява и да изолира заразените от коронавирус и в същевременно да даде тласък на туризма само в рамките на няколко месеца, това би могло да се постигне и на всички други места по света. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във