Банкеръ Daily

Борис Бонев пред „БАНКЕРЪ“:

ГЕРБ не разбра, че да си в политиката не е въпрос да се нагрухаш

Г-н Бонев, общественото внимание сега е фокусирано главно в парламентарната политика, но активността на „Спаси София“ показва, че столицата има сходни проблеми с националните. Едни и същи ли са механизмите, по които действа модела ГЕРБ в страната и в столицата?

Моделът ГЕРБ на национално ниво се прилага абсолютно идентично в столицата - и по отношение на любимите фирми, които получават обществените поръчки (в единия случай те строят магистрали, в другия булеварди), и по отношение назначаването на партийни калинки на експертни постове, и по отношение на липсата на визия за развитие. ГЕРБ не си дава сметка, че да участваш в политиката не е възможност да се нагрухаш, а е въпрос на чест и работа за хората. Накратко - всичко, което наблюдаваме на национално ниво, се случва и на софийско ниво, но мащабът не е така едър и затова фокусът на вниманието е отклонен. Промяната в София обаче се отразява на цялата държава.

А една промяна в държавата дали би довела автоматично до промяна и в София?

Автоматично не, но би ускорила процеса. Когато са загубили голямата касичка, бившите управляващи ще се държат за по-малката като удавник за сламка. Практиката с ГЕРБ показва, че когато са заплашени, те стават още по-агресивни, нагли и безскрупулни. Следват партийна мъст и саботажи. Това е отвратително.

Има ли реалистичен механизъм, по който могат да бъдат предизвикани местни избори в София?

За общински съвет не, за кмет да. Ако на Фандъкова й е останала капка морал и достойнство, тя би напуснала потъващия кораб, но се съмнявам да го направи. Остава ние да посочваме проблемите и да очакваме една по-работеща бъдеща прокуратура да се заеме с тях.

В национален мащаб партийните касички гърмят една по една, кои са ядрата на корупция в столицата – най-често се посочва христоматийната „Топлофикация“, но само тя ли е?

Факт е, че „Топлофикация“ има близо милиард задължения и на практика е във фалит. Другите големи терени, на които управляващите въртят далавери, са обществените поръчки. Главно в сферата на строителството - не само с „отчисленията“, а и с качеството – точно като с магистралите. Ново доказателство, че моделът е един. Бившето предприятие „Чистота-Искър“, което беше преименувано на „Екострой“, е мини образец на държавните автомагистрали. То уж беше само за почистване, но чрез директно възлагане започна да поема поръчки за строеж на детски градини и площадки. И понеже е общинско - работата става без обществени поръчки и без конкуренция. "Центъра за градска мобилност" също е черна дупка с партийно назначение, в която ежегодно потъват десетки милиони от данъците на софиянци. Когато поисках одит на това звено, от ГЕРБ ме бламираха и по този начин доказаха, че нарушения има.

С какви доводи отказват прозрачност?

Често го правят и без доводи, без всякакви обяснения.

Наскоро изнесохте данни, че столичния транспорт също е в полуфалирало състояние, посочихте и задължения от 100 млн. лева...

Всички разновидности на СГТ са на загуба. Метрополитенът, съобразно рамката, до края на годината ще е на 25 млн. загуба, по около десетина милиона ще са загубите на останалите видове градски транспорт. Като добавим и ЦГМ, сумата надхвърля 100 милиона. Най-вероятно ще кърпят положението с нови заеми до следващите местни избори, а нататък - да му мислят новите. ГЕРБ са като торнадо, което минава и опустошава всичко след себе си.

Посочвате ли ефективни алтернативи в различните сектори?

Отдавна. Много елементарен пример: вече има бус ленти, а този факт по никакъв начин не се отразява на разписанията - автобуси и тролейбуси продължават да се влачат бавно по празните бус ленти, тях ги стяга не трафикът, а графикът. Мнозинството в СОС не си мърда пръста по темата – от некомпетентност и да са напук.

Любима тема на модела ГЕРБ са привилегиите. Пак по ваши данни, общината губи над 2 млн. лв. годишно от нечии права за безплатно паркиране в центъра на столицата. Така ли е?

Бих казал, че загубите са около 7 милиона. Говорим за над 1200 паркоместа, които се използват неправомерно от избрани ползватели. Нека да съм ясен, това не е атака към работещите в министерствата и ведомствата, но няма как всеки служител да ходи на работа с кола и да има безплатно място за паркиране. Центърът на столицата е добре обслужен с градски транспорт. Институциите трябва да са за пример, а не да са нарушители. Новият екип на Министерството на финансите първи се съобрази с това.

Продължава ли в СО работата „на тихо и на тъмно“?

Има промяна, благодарение на съвместните ни усилия с ДБ и БСП. След изменения в правилника, работата на комисиите и СОС се излъчват във фейсбук, а докладите са публични. За съжаление тази прозрачност е привидна, защото големите далавери се случват на други места и трудно се стига до първоизточника.

Приема ли се „Спаси София“ за организация на протеста?

Ние сме градска организация, която повече от 10 г. се бори за решаване на проблемите на софиянци. За мен е по-важно конструктивно да показваме как биха могли да се случват нещата, отколкото само да критикуваме. Опозицията трябва да демонстрира, че е алтернатива, а не да стои в комфортната поза на този, на когото вечно му пречат да управлява и затова не поема отговорности. Ние посочваме докъде искаме да стигне София. Градските активисти са много по-полезни от партийните функционери.

Последният парламент много ясно показа, че без консолидация на останалите, моделът ГЕРБ трудно ще бъде прекършен. Могат ли процеси на обединение да протекат в СОС?

Задължително е. Макар че в сегашната ситуация, дори да се обединим всички, които не сме ГЕРБ и ВМРО, мнозинство пак няма да се получи. Но пък би било добър сигнал. Партиите трябва да си дадат сметка, че не на всяка цена трябва да бъде издиган техен кандидат. Отговорното поведение към града и към държавата е да направиш стъпка назад и да дадеш път на хора, които видимо разбират повече. В момента всички са вторачени в националните избори и София изчезна от полезрението на политическите партии. Единствено „Спаси София“ реагира на проблемите на столицата. За да бъде изкоренен моделът ГЕРБ е нужна консолидация, партиите трябва да разберат това.

Какъв знак ще даде „Спаси София“ на предстоящите парламентарни избори?

В момента обсъждаме възможните сценарии. Не сме решили дали ще подкрепим определена политическа сила, но в няколко партии виждаме доказани специалисти. Сигурното е, че ще се регистрираме като наблюдатели, както беше и на миналите избори.

В краткосрочния парламент видяхме, че идеологическите скрупули все още надделяват над политическия реализъм. Вие склонни ли сте да работите с партии с противоположна идеология, ако това води до изкореняване на модела?

Когато говорим за местна политика, лявото и дясното имат много по-малко значение. Има правилни и грешни решения. На местно ниво хората трябва да се научат да преглъщат политическите си убеждения, за сметка на прагматизма. По решаване на конкретни задачи сме склонни да потърсим подкрепа. Но трябва да сме сигурни, че това е целта на занятието, а не между решаването на задачите да се случват други неща. С ГЕРБ предизборните ни програми на местния вот се припокриваха в голяма степен, но когато отидохме и им предложихме заедно да разплитаме конкретни проблеми, се разбра, че те са лицемери и лъжат избирателите си. А това е проблем на повечето партии.

В предишен разговор вие отбелязахте, че вашето движение гледа отвъд пределите на столицата, фондацията ви се нарича „Спаси България“. Замисляте ли се за участие в националната политика?

На този етап фокус са ни регионалните политики. Ако докажем, че можем да се справим със София, ще мислим и за национална политика. Със сигурност ще търсим конфигурации за участие в следващите местни избори, след като депутатите в последния парламент не намериха сили да променят закона и да позволят създаването на граждански листи.

Разговора води: Емил Янев

Facebook logo
Бъдете с нас и във