Банкеръ Daily

Говорителят на правителството Антон Кутев пред „БАНКЕРЪ“:

ДПС приветства и борбата с корупцията, и позицията на Пеевски

Г-н Кутев, Вие говорите за война между институциите. Дали обаче това не е война срещу институциите, тъй като щабът на военните действия очевидно се намира извън държавните структури?

Дълбоко се надявам да се окаже, че не е така, макар всички да виждаме как се развиват събитията. Най-важното е този път държавата и институциите да си свършат работата. Невинаги в миналото е било така. С това правителство искаме да дадем старт на промяна. За три месеца ние не можем да преобразим държавата. Но можем да дадем надежда на хората, че нещата има как да се случат.

И да се преодолее все по-увеличаващото се отчуждение между народ и власт.

За съжаление, делението на „Ние“ и „Вие“ е дълбоко вкоренено сред обществото ни. То се дължи на усещането, че гражданите нямат възможност реално да променят политиката. И когато решихме да изберем „един от нас“, попаднахме на Бойко Борисов. Сега гражданите трябва да принудим политиците да изпълняват нашите искания.

Бомбата на деня е санкцията по закона „Магнитски“, с която САЩ стовариха силен удар върху българското задкулисие или поне върху част от него. На Вас замириса ли ви на барут от това действие?

Не. Нашите институции трябва да се раздвижат и да си свършат работата.

За прокуратурата това е последен тест.

Разбира се, и не само за нея. Не знам защо трябваше от САЩ да ни изпратят съобщението, че имаме корумпирани лица на високи позиции, с които българските институции не могат да се справят. Сега вече те нямат избор. Идеално поле за работа на главния прокурор.

„Политико“ поставя много правилен въпрос: защо ние, американците, вършим тази черна работа, българите не се занимават с нея, а ЕС си прави оглушки за българската корупция, въпреки че вероятно е по-осведомен?

Виждаме опитите за създаване на европейска прокуратура, която все още не може да се заеме сериозно с работа в България. И това е по простата причина, че тя работи само по злоупотреби с европейски средства. Сега има предложения правомощията й да се увеличат и да обхванат и отклоняването на бюджетни пари в отделните държави. У нас наблюдаваме източването на огромни бюджетни потоци, не толкова на евросредства. Това засега не може да стане обект на европейската прокуратура. Що се отнася до нашата работа като служебно правителство, ние ще направим възможното да извадим наяве всичко, което е правено досега и то да стигне до компетентните институции. Материалът е огромен.

Гражданите от площадите четат решението на американската администрация по „Магнитски“ като директен прицел към Бойко Борисов и Иван Гешев, в текста се споменава за конкретен политически лидер. Така ли го разбирате и Вие?

Това не означава директно, че става дума за Бойко Борисов, но хората така го разчитат. Не бих искал да тълкувам думите на американската администрация, по-скоро искам да призова институциите, на които това им е работата, да си я свършат, и то бързо. Защото очевидно САЩ казват, че те не са я свършили. Става дума за конституционни задължения. В текста се говори за ключов човек от службите, обявен за тежко корумпиран. Трябва да прекратим свързването на държавата с организираната престъпност.

В този смисъл, как оценявате реакцията на ДПС, които изискват от американска страна доказателства за обвиненията към Пеевски? Не е ли абсурдно това, все пак не става дума за съдебен процес, а за едностранно решение?

От ДПС казват едновременно, че много добре приемат и борбата с корупцията, и позицията на Делян Пеевски. Има някакво раздвоение.

Очаквате ли след случилото се силови или брутални размествания в зоната на задкулисието?

Да. Разкачвания ще има. Двама от хората в санкцията - Пеевски и Божков, разполагат с милиарди и това ще пренареди картите в държавата. Факт е, че американците са успели да създадат действащи механизми за въздействие върху икономики, доста отдалечени от Щатите. В нашия случай важното е не да заменим един олигарх с друг, а да сменим олигархичния модел с демократичен.

Обществото остава с усещането, че в момента има двувластие или паралелна власт, упражнявана от бившите управляващи, които продължават да контролират пластове от администрация, служби, медии. Въпросът дали Ви мирише на барут се отнася не толкова за зоната на задкулисието, колкото за терена на отвоюване на държавността. Как ще протече тази битка?

Никой не иска да връща това, което е присвоил – и като власт, и като пари. Именно затова ние тръгнахме на масирана промяна на ръководните фактори. В голямата си част администрацията и службите са съставени от почтени хора. Важното е да имаме работещи механизми. Ние нито имаме намерение, нито възможност да овладеем и задържим властта, както ни обвиняват. След месец и половина нашето правителство си заминава. Това, което искаме, е да дадем шанс на следващите да тръгнат начисто.

Противодействията срещу действията на министър Кирил Петков са явен саботаж. Това олицетворява ли работата във всички сектори?

Изнесохме информация от МРРБ за свлачищата - 220 млн. лв. са били преведени от АПИ и „Автомагистрали“ за укрепването им, но от тях само 6 млн. са използвани по предназначение. Преди година и половина 24 фирми са прибрали 210 млн. лв. по договори, които изтичат в края на 2021 г., но по-голямата част от тях не са стартирали дори предпроектни проучвания! Дори не са започнали отчуждаване на земя, не са наясно колко пари им трябват. Как да си представим, че някому се превеждат 15-20 млн. лв. по сделка, която не се знае колко струва? И дали тези пари изобщо са налични във фирмите? За строежите в „Автомагистрали“ сумите са милиардни и заслужават отделен разговор.

Всички очакват от служебния кабинет да отиде отвъд констатациите и да препрати факти в съдебната система. Готови ли сте да окомплектовате тези казуси и да ги предадете на прокуратурата?

Много разчитам, че ще успеем. Но не искаме да работим с бързи констатации, а да сме сигурни в това, което казваме. За „Автомагистрали“ говорим за малка, но обстойно проверена част от всичкото. Тези факти са годни да отидат веднага в прокуратурата.

Реално погледнато, и суми по-малки от милиарди могат да отключат вратата към затвора.

Безспорно. Трябва да имаме достатъчно доводи и годен материал. За да могат и гражданите да питат прокурора.

Единственият основателен упрек, който засега се отправя към служебния кабинет не опира до качеството, а до темпото на работа. В някои сектори действията дават всекидневни резултати, в други - като правосъдието при Янаки Стоилов, оставя впечатлението за мудни процеси. Има ли дисбаланс между ресорите в това отношение?

Не разбирам достатъчно от сферата на правосъдието и не мога да дам оценка за там. Но що се отнася до публичните дейности на правителството, ние се стремим всеки ден да има важни съобщения. Излезе наяве и чудовищна практика за незаконни трансплантации в държавна болница. Публичността на процесите ще продължи, въпреки съпротивата в някои администрации. Всичко, което изкараме публично, ще влезе в прокуратурата.

Не се ли опасявате, че след изтичането на вашия мандат, който може и да е по-дълъг от 2 месеца, примерът ви може да потъне обратно в политическо безвремие?

Вярвам, че ще дадем на хората надежда, че политическата система може да работи. А веднъж повярват ли, хората ще започнат да изискват. Ако си свършим работата, процесът ще стане необратим.

Този служебен кабинет с висока експертиза,  в много отношения е прецедент за прехода. Съществува ли вероятност едни успешни негови действия да разклатят доверието на гражданите в партийното управление? Може да се окаже, че хората ще поискат такава формула и за в бъдеще?

Честно казано, в момента идеята за партийност в политиката е в криза. Съществува криза не на политическия, а на партийния модел. И то в световен мащаб. Друг е въпросът, че по-добър вариант не се вижда.

Например - моделът на президентската република, където партиите играят различна роля. Привърженик ли сте на президентското управление?

Привърженик съм на нашата конституция, такава, каквато е. Въпросът у нас е дали партиите могат да защитят своето право на съществуване, дали могат да отговорят на очакванията на избирателите. Очевидно е, че не успяват. Но това не означава, че партиите са отживелица. Президентски републики се правят в друг вид държави: с по-големи традиции в демокрацията, често федерални по своята структура. Затова и логиката е друга.

Особено демотивиращи за избирателя са партии, които уж гледат в обща посока, но непрестанно разчистват стари сметки, от което винаги печели статуквото. Не показа ли последният парламент именно това: две трети от депутатите влязоха в него с декларацията, че ще изкореняват модела, а не се разбраха помежду си и политическият калъп остана неприкосновен?

Всички в най-краткия парламент говореха за промяна, но не само че нямаха обща визия, нямаха дори индивидуална. Не стана ясно кой как ще сменя модела и какви промени ще прави. Дори по въпроси за конституцията не се разбраха. Затова и този парламент беше ялово роден. Промяна може да има, когато обществото е достатъчно зряло, за да изпрати в парламента две трети депутати, искащи реформа. Като общество трябва да съчиним общото си бъдеще. Тогава ще дойде и консенсусът.

В този смисъл, няма ли да е признак на зрялост партиите на промяната, без да се коалират,  да се консолидират предизборно за общи действия  върху кратка национална програма?

Трудно ще стане предизборно. Срещу избори всеки  говори с какво се отличава от другите. Следва индоктриниране.

И в момента работят коалиции, доста противоречиви по своя състав.

Така е, но по време на избори не може да се очаква съглашение. Което не означава, че след това те не могат да стигнат до общи идеи и действия.

Като политик, какви са перспективите за изборите на 11 юли и каква ситуация ще създадат те? Очаквате ли да имаме парламентарно "произведен" кабинет?

Нашият служебен кабинет няма да продължи да работи, дори по конституционни причини. Възможно е да има нов служебен кабинет, който може и да е същият, но трябва да бъде назначен отново. За мен и за политическата система е много важно следващият парламент да излъчи кабинет. Самите участници в изборите ще пострадат, ако не произведат управление. Затова ще положат всички усилия да го излъчат.

Вашият кабинет може и да ги улесни, лансирайки  хора, които се справят добре с министерските си умения?

Не са важни толкова хората, важното е да прочистим гнилите места, да дадем яснота за пътя напред и висок старт за следващите. Винаги съм казвал, че едно правителство трябва да направи реформите първите три месеца, за да получи резултати през следващите три години.

Facebook logo
Бъдете с нас и във