Банкеръ Daily

Фредрик Щраус експерт по програматик реклама, пред в. "БАНКЕРЪ"

Дигиталната реклама се нуждае от оптимизация

Фредрик Щраус един от водещите експерти по програматик реклама в Европа. Има над 15 години опит в рекламирането – както в технологичната, така и в бизнес сферата. Един от съоснователите на AdMeta - иновативна SSP платформа и директор на програматик рекламата към Mittmedia - най-голямата медийна група в Швеция. Партньор е и в Yieldbird – една от водещите европейски компании за програматик реклама. Понастоящем живее и работи в Швеция.

Здравейте, г-н Щраус бихте ли обяснил, каква е идеята зад програматик рекламата? Как тя улеснява маркетолозите?

- Мисля че ще е най-добре да го обясня чрез пример. Аз съм банка и искам да рекламирам офертите си директно до хората, посетили секцията за кредити в уебсайта ни в последната седмица или месец, но няма как да разбера кои всъщност са тези потребители, какъв е техният брой и как да ги достигна. Тук се намесва програматик рекламата, която извършва всичко с помощта на машини.

По този начин, бизнесите могат да купят сегментирана таргет група. Преди, се рекламираше масово до общата аудитория, днес съществува услуга, от която бизнесите спестяват като не хабят пари за масови групи от хора, които фактически не са истинската им таргет аудитория. Увеличава се ефективността на рекламата и се спестяват много разходи на бизнеса.

Какви са сходствата между програматик рекламата и банковия сектор?

- Условията за програматик много наподобяват купуването на акции отпреди 10-15 години, когато трябваше да се обадиш на банкер, за да извърши всичко това за теб. Днес просто се регистрираш в уеб платформа и казваш "искам да закупя реклама" и ти я предоставят. Машината зад уебплатформата дава най-добрата  и изгодна сделка, а клиентите не губят време в проучването на пазара.

Защо програматик рекламирането е по-добрият избор вместо нормалното дигитално рекламиране?

- Най-големият плюс на програматик рекламата е, че предоставя по-добро таргетиране от дигиталното рекламиране. Колкото по-точно таргетиране, толкова повече ефективна ще бъде една маркетинг кампания. Сама по себе си, тя не предоставя нов продукт на маркетолозите, а оптимизира по-много ефективен начин дигиталната реклама. Програматик рекламата е просто по-добрия инструмент.

Колко процента от дигиталната реклама в България е програматик? Каква е ситуацията в другите държави?

- Според актуални данни на IAB  България, до момента само 3 до 4% от всички дигитални реклами в България програматик. За пример, в Швеция процентът е 40.

Банковите маркетинг бюджети в България се изразходват главно за TV реклама. Според Вас, това ли е правилният начин? Можете ли да дадете добри практики от страни в северна Европа?

- В северна Европа, TV бюджетите не стигат повече от 40% от общия маркетинг бюджет. Доколкото до бюджетите за дигитални кампании - те също не превишават повече от 40-50 процента. Стремим се да пазим баланс - в норвежките страни повече от 80-90% от населението има достъп до интернет и го използва всекидневно. Затова бюджетите залагат повече на дигитална реклама. Тук, в България, достъпът до интернет е 60% - затова е и нормано да се влагат повече средства в TV реклама, но тенденцията е все повече хора да ползват онлайн пространството. Това неминуемо ще доведе до промяна в начина на рекламиране. 

В кои дигитални канали можем да намерим програматик рекламиране? Как работи то в интернет пространството?

- Абсолютно навсякъде, стига да е в интернет пространството. Всеки човек, използващ интернет се следи от платформи като Google или Facebook. Чрез търсенето, което аудиторията прави всеки ден, платформите получават информация за тяхното поведение , интереси, психология, месторабота, възрастова група и всичко останало. Точно тази информация се използва за формирането за социалния профил на всеки интернет потребител и за базовото сформиране на сегментирани таргет групи. Чрез помощта на тези данни, ние предоставяме и рекламата, която най-много би паснала на интересите и знанията му.

Най-важната част от нашата работа е изследването и правилното таргетиране на аудиторията, всичко в дигиталния маркетинг опира до правилната група от хора. А накрая на деня всичко в дигиталния маркетинг се прави с една цел - повече клиенти.  

Какво бихте посъветвали маркетолозите, които се занимават с банковия сектор у нас?

- По-задълбочено стратегическо планиране и подробно разграфяване на таргет групите. Доста често, изпълнителните директори са на мнение, че нещо трябва да се направи на всяка цена, но в същия момент не са наясно този ход ще бъде толкова успешен за техния бизнес, сегмент и таргет група. Затова е важно подробно да се следят определени метрики и числа - без нужната статистика, все едно стреляте в тъмното, а това не е рационално, за какъвто и да е бизнес.

Facebook logo
Бъдете с нас и във