Банкеръ Daily

Адв. Лена Бориславова от „Продължаваме промяната“ пред „БАНКЕРЪ“:

Да не говорим за лустрация, а за ефективна съдебна система

Г-жо Бориславова, вие сте отлично образован и високо квалифициран млад юрист. Ако направим аналогия с Ива Митева от ИТН, дали в момента не разговарям с бъдещия председател на Народното събрание?

- Колегата Ива Митева беше прекрасен председател на НС и успя да се справи в два парламента, въпреки силните неразбории. Що се отнася до постовете, вече заявихме, че с потенциалните коалиционни партньори първо ще говорим за политики, а после за постове.

Чака ви тежка седмица. Лично вие ще участвате ли в преговорите?

- Когато стигнем до обсъждането на съдебната реформа, вероятно да.

Сигурен съм обаче, че вече участвате в писането на черновата на „Продължаваме промяната“ за коалиционно споразумение. Така ли е?

- Текстът на това споразумение трябва да е дело на екипите на всички участници в преговорите. Все още нямаме написан текст от наша страна. Предпочитаме първо да изслушаме становищата на другите страни и тогава да се обединим около общите цели.

Много се коментира начинът, по който в Германия се подхожда към коалиционните споразумения. Последното от тях не е 800, а по-малко от 200 страници. Там обаче коалиционният документ включва не само стратегии, но и куп дребни детайли - като скоростта по аутобаните, например. Не смятате ли, че от максималната предварителна конкретика зависи трайността на коалиционното управление?

- Точно това е идеята, на която залагаме – максимална конкретика и срокове за реализации.

Кои са темите, за чиято реализация ви е необходим пълен управленски мандат?

- Заради състоянието, до което беше докарана българската реалност, всяка от темите и кризите изискват дългосрочна работа и пълен мандат. Само това ще даде устойчивост на развитие. Икономика, здравеопазване, образование, енергетика – няма сектор, който може да се реформира с еднократно решение. Програмата е дългосрочна и затова е толкова важно споразумението с коалиционните партньори.

До какво състояние е докарана българската реалност?

- Не мога да се примиря с чувството на българина, че за да е добре, не трябва да живее в България.  И това засяга всеки аспект от живота – до качествено здравеопазване, няма достъп до качествено образование, което да те направи конкурентноспособен. След първото ми връщане от Германия, вместо усмихнатите, здрави и благополучни немски пенсионери, срещнах отново превитите и смазани стари хора на България. Първоначално не можех да си обясня на какво се дължи този рязък контраст. Истината е, че средата мачка обикновените хора, до това сме докарани.

Пред последните години укрепна зависимостта на хората и бизнеса от държавата, разви се партийно-държавния капитализъм, който деморализира свободните и предприемчивите. Как ще преодолеете тези трайни свързаности?

- Ниската избирателна активност илюстрира апатията в обществото, схващането, че политиката е мръсна дума, опасна игра, задкулисна дейност. Че за всичко в живота са нужни връзки. Затова в програмата си сме заложили принципа за нулева толерантност към корупцията. С коалиционните партньори ще преговаряме за активно включване на контролните механизми на държавата. Нужна е превенция и контрол, а едновременно с това и меки мерки - като образоване и активизиране на гражданското общество.

В началото говорехте за нулева корупция, каквато едва ли на практика съществува някъде в света, сега формулата е нулева толерантност към корупцията. Коригирате ли се към реализъм?

- Няма разлика. Тръгнем ли от презумпцията, че нулевата корупция е невъзможна, едва ли ще стигнем далече. Няма малка корупция. Ще се борим за нулева корупция.

Служебните кабинети, макар и с различен принцип на действие, си поставиха сходни цели по отношение на корупцията, но далече не я пресушиха. Какви са вашите изводи от това?

- Както отбелязвате, служебните кабинети имат друг характер. Въпреки това, те показват, че и с малки стъпки могат да се печелят големи битки. Да не забравяме сагите с ББР и БКК, разкритията с язовири и магистрали, които направихме. Това са дългогодишно трупани практики, които бяха осветени за период от два-четири месеца.

Съществува дебел пласт администрация, малка част от който служи именно за прокарване на корупцията. Как новата метла ще ги отсее от останалите?

- Кадровият въпрос е основен за нас. В казуса с ББР видяхме, че със смяната на 6 човека на върха, може да се прочисти система с 220 служители. А дали администрацията е раздута, ще преценяваме допълнително. Работата е толкова много, че хората може и да не ни стигнат.

Как ще разкрепостите бизнеса, затиснат  в оковите на власт и партии?

- Публичност, прозрачност и нулева толерантност към корупцията. Както и законодателни промени. Ние знаем къде са проблемите на закона за обществените поръчки. Бизнесът ще получи подкрепа, за да бъде експортно ориентиран, да развива иновации и да носи висока добавена стойност.

Парадоксално е, но през последните години най-големият чуждестранен инвеститор у нас са българите, работещи в чужбина, които изпращат пари на близките си в страната. Как ще отпушите трасетата за преки външни инвестиции?

- В кариерата си на адвокат през последните 10 г. работя именно с чуждестранни инвеститори, знам от какво се притесняват и защо идват или не идват в България. Докато не им покажем стабилна съдебна система и добре образовани кадри, те няма да се заинтересоват.

У нас под лустрация се разбират единствено ограничения за хора от комунистическия режим. Влиза ли в плановете на ПП лустрация за всички, престъпили закона в последните години?

- И в момента в закона съществуват такива ограничения – хора, които са осъждани да не могат да заемат определени държавни длъжности. Трябва да говорим не за лустрация, а за ефективна съдебна система и ефективно правораздаване.

Наричат вашето поколение „милениали“. Социално-либералният модел ли е вашата политическа идеология и как ще я прокарате между неясните, но крайни разбирания за дясно и ляво?

- Изборите показаха, че обществото не търси разделението – ляв-десен. То търси справедливост, разум, нов начин на комуникация и нов начин на правене на политика. Затова ПП получи този кредит на доверие.

Анализатор със склонност към пропагандата и слабост към политическото управление в Русия заяви, че на България й отива да е демоде и че глобализацията й е чужда. От позицията на харвардски възпитаник, как оценявате подобни възгледи?

- Трябва да бягаме от пропагандата и медиите, които имат уклон към пропагандата. И да отчетем действителните настроения в обществото, което се умори да стои в миналото. Хората гласуваха за промяната. Ние застанахме зад евроатлантическите ценности и модернизацията.

ДПС също декларира принадлежност към евроатлантическите ценности, но издигна за депутат Делян Пеевски, санкциониран по акта "Магнитски".

- Това въпрос ли беше?

Казвам само, че някои неща лесно се декларират, но трудно се привеждат в изпълнение.

- Именно заради това, че декларират едно, а правят точно обратното, ДПС не са наш естествен коалиционен партньор.

Да приемем, че сте наясно как се спират финансови течове. Обществото обаче живо се интересува как могат да бъдат възстановени задигнати или усвоени публични средства - от зората на прехода това е болезнен въпрос, който продължава да няма отговор.

- Зависи колко време назад трябва да се върнем, ние сме правова държава. Първата ни работа, за да станат тези казуси обект на прокуратура и съд, е те да бъдат реформирани. Ако насочим усилията си в тази посока, вярвам, че една част от средствата могат да бъдат върнати, а друга част - възстановени от отговорните за тях. Ще се фокусираме върху промени във фигурата на главния прокурор и върху антикорупционната институция.

Как смятате, че може да бъде преформулирана фигурата на главния прокурор – квалифицирано мнозинство в обикновен парламент  на този етап сякаш е невъзможно, а свикването на ВСН далечно?

- Не бих била толкова сигурна, че квалифицираното мнозинство по темата е невъзможно. Двете най-аргументирани становища са: или да се премахне функцията на главния прокурор, или да бъде сведена до административен ръководител. А за въвеждането на обжалваемост на прокурорските откази за стартиране на предварителни разследвания трябва да се промени само един член от закона и изисква обикновено мнозинство в НС. Тази препоръка на Венецианската комисия отлежава отдавна у нас. Трябва да се преформулира и ВСС, този орган може да стане  временно действащ.

Защо напуснахте „Да, България“, след като бяхте сред учредителите й, и има ли напускането ви връзка със сегашните процеси, които протичат в тази партия?

- Напускането ми не беше част от сега протичащите процеси. Станах част от временно правителство, където смятах, че ще бъда по-полезна за промяна.

Къде смятате, че ще бъдете най-полезна в очертаващата се нова власт?

- С оглед на професионалната ми кариера – в законодателния орган. Но съм работила и в изпълнителната власт, в екипа на Кирил Петков.

Разговора води: Емил Янев

Facebook logo
Бъдете с нас и във