Банкеръ Daily

Позиции

Ценови таван на руския петрол е чиста фантазия

Финансовият министър на САЩ - Джанет Йелън - режисира призивите за ограничаване на експортните цени на руското черно злато. Идеята изглежда велика, но едва ли ще проработи.

Такова е мнението на Джулиан Лий - петролен стратег за агенция "Блумбърг" и бивш старши анализатор в Центъра за глобални енергийни проучвания. 

Лий посочва, че Русия печели милиарди долари от износа на суров петрол. Тези средства помагат на президента Владимир Путин да продължава военните действия в Украйна. Междувременно, светът се нуждае от руското гориво, защото пазарното предлагане отдавна е на ръба и никой няма достатъчно свободен капацитет, за да попълни липсите. Държави от Северна Америка, Европа и части от Азия обаче искат да отрежат петролните приходи за военната машина на Кремъл. 

Какво е решението на проблема?

Паричните постъпления са пряк продукт от цените на реализираните количества в определено време (минус някои разходи). За да се редуцират средствата за Москва, трябва да се посегне или на обемите или на котировките. По очевидни причини, количествата произведена суровина не трябва да се пипат, следователно остават цените, на които Русия може да продава добития петрол и така да се ограничат паричните потоци към руската хазна без да се нарушава равновесието на международните пазари на суровината. 

Толкова е просто, че човек направо се чуди защо никой не го е направил досега. Последните примери - Венецуела и Иран, които от години са под санкции, орязали петролните доставки и разрушили връзките с търговски партньори в Азия.

Основната причина, вероятно е, че има изключително малък шанс мярката да проработи. 

Планът на развитите икономики от Г-7 е да се анулират застраховките на товарите черно злато, за които купувачите плащат на Русия повече отколкото все още предстоящата да бъде определена цена. Около 95% от световната флота от танкери се застрахова чрез Международната група от клубове за протекция и застраховане (M&I clubs) в Лондон, а някои фирми са регистрирани в Континентална Европа. Следователно, забраната със сигурност има потенциал, но едва ли ще е достатъчна. 

Едва преди дни Европейският съюз приключи с продължилите със седмици остри вътрешни противоречия за петролните санкции върху Русия, които в крайния си вариант включват забрана за застраховане на товарите. Москва пък вече започна да вкарва в играта алтернатива на M&I clubs и предлага застраховане и презастраховане на танкерите чрез Руската национална презастрахователна компания. Това би било достатъчна защита за някои индийски и китайски фирми, които в момента представляват най-сериозният пазар за руското черно злато. 

По данни на агенция "Блумбърг", основани на информация от устройствата за проследяване на плавателните съдове, грубо половината от руския суров петрол, транспортиран по вода, отива в Азия срещу една трета преди инвазията в Украйна.  

Лансираният от Йелън план ще изисква от ЕС да премахне или поне да коригира току що приетите забрани за руската суровина - не особено лицеприятна опция предвид мъчителната процедура за одобряването им от всичките 27 члена на общността. Въпреки че изглежда доста странно защо много европейски държави се съгласиха охотно на новите санкции, които ще позволят на китайски и на индийски компании да купуват руската суровина с огромни отстъпки докато това е забранено на собствените им национални фирми на всякаква цена. По-вероятно е забраната за внос на руски петрол и рафинирани продукти по море да падне заедно със застраховката.   

Така опцията за орязване на количествата руско черно злато за износ отпада и остава редукцията на цените. Те обаче отдавна са се понижили драстично.

По данни на руското министерство на финансите от първата атака срещу Украйна през февруари котировките на базовия руски сорт "Уралс" направо са потънали спрямо оценката на световната базова марка "Брент", която се формира от суровината, добита от Северно море. Този отбив е бил средно почти 35 щ. долара за барел между средата на април и средата на май, като впосредствие леко е спаднал (до около 30 долара за барел) през юни. За сравнение, през 12-е месеца преди инвазията разликата е била средно 1.50 долара за барел.  

Този широк диференциал вероятно е лишил Русия от около 7 млрд. щ. долара от износа на суров петрол по море в сравнение с приходите от "Уралс", ако той беше запазил формираното в исторически план съотношение към "Брент". Загубата може да нарасне до 10 млрд. долара до края на юли.  

Най-голямата пречка пред определянето на таван на цените на руското черно злато обаче е реакцията на Путин и вероятното "не" на опцията да бъде принудена страната му да продава на външно наложена отстъпка. 

Възможно е въпросният таван да допуска малки положителни приходи за руските компании с надеждата те да решат, че си струва да продължат да помпат горивото. Тяхната дума обаче не е последна, защото петролът им стига до пазара (директно или до терминалите за износ на руското крайбрежие) по мрежа от тръбопроводи, които са собственост на руската държава. Така че Путин просто може да затвори помпите на тези тръби и компаниите няма да могат да изнасят.  

Руският президент вече показа, че икономиката на страната му е на второ място след империалистическите му амбиции. И изчисленията му почти сигурно ще бъдат, че ако спре износа на руски петрол, ще нанесе по-големи поражения на купувачите в Европа отколкото на Русия. Така че е немислимо да се очаква от него да приеме ценови таван, наложен от Запада. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във