Банкеръ Daily

Милена Драгийска-Денчева, изпълнителен директор на Лидл България, пред "БАНКЕРЪ"

Българските млечни продукти и хлябът са най-търсени в чужбина

Г-жо Денчева, част от политиката на Лидл е насочена към популяризирането на местна продукция на чуждестранните пазари. Как се развиват българските производители в тази посока?

- Засега 25 от нашите доставчици изнасят продукцията си зад граница, но на практика всеки пети е получил възможност да стъпи на чуждестранните пазари. Фирмите, които се реализират най-успешно в чужбина, работят в областта на хлебните изделия, млечните и местни продукти. 

Разбрахме в кои области нашите фирми са най-успешни навън, но колко от плодовете и зеленчуците, които се продават в Лидл, са български?

- За съжаление едва около 25% от тях са произведени у нас. Но това не е проблем само на Лидл, а и на останалите търговски вериги.

Какви са причините, според Вас?

- Те са комплекси. Като започнем от държавните субсидии в земеделието, минем през разсипването на басейновите дирекции, напоителни системи и така нататък. Това ни дава нисък старт, от който да се опитаме да възродим земеделие и да вкараме българските продукти по рафтовете на нашите магазини.

Има и една чисто търговска причина. Когато правим брошура за цялата страна, че ще имаме на промоция продукт "Х", сме длъжни пред клиента да го доставим в едно и също качество и вид, който е показан в листовката. Много малко обаче са българските производители, които могат да ни доставят количествата, от които се нуждаем.

А как може да се реши този проблем?

- У нас фермерите не се обединяват, както например правят земеделците в Англия и Франция. В чужбина са наясно, че за да са силни, трябва да работят заедно. На практика те сеят и поливат разделно, но продават заедно.

Да предположим, че българските производители предприемат тази стъпка. Какво ще промени това?

- Тогава ще можем да пласираме договорената българска стока и да допълваме нужните ни количества от чужбина. Ние също искаме да продаваме повече българска стока, но първо браншът трябва да реши проблемите си.

Какво търси българският потребител?

- Той определено е ориентирам към свежите и пресни храни като плодове и зеленчуци, пресни млека, сирене, прясно месо, хляб. Българският потребител е колкото традиционалист, толкова и експериментатор, но все с фокус "свежо".

Щом има и място за експерименти, възнамерявате ли да разширявате продуктовия асортимент в магазините?

- Внимателни сме с новите асортимента, защото целта ни е да предлагаме подбрани и качествени продукти на добра цена. Все пак обаче ние непрекъснато предлагаме нови продукти. Така например от началото на миналата година продаваме телешкото месо и разширихме асортимента на риба.

Очевидно познавате българските потребители. Освен "свежи" продукти, какви са другите ходове, за да привлечете нови клиенти?

- В Лидл сме свикнали да работим със съдържание, но с времето научихме, че и опаковката е важна. Ще обърнем внимание и на обслужването и атмосферата в магазините.

Какви служители търси Лидл?

- Най-важно е отношението на работата като цяло - да искаш да работиш. Необходима е вътрешна воля, желание и двигател да искаш да се доказваш ежедневно в работата си. Все пак извън тези философски категории за нас са много важни точността, честността и желанието за развитие.

Как немският офис на компанията оценява финансовите резултати на българското си подразделение?

- През последните пет години винаги сме спазвали зададения годишен план. Лидл се развива в добри темпове и доказателство за това е инвестицията в нова складово-логистична база в село Кабиле край Ямбол.

 

Визитка:

Милена Драгийска-Денчева е изпълнителен директор на "Лидл България". Тя започва работата си за компанията през 2002-а. Тогава тя е регионален мениджър по продажби за регионите на Щутгарт и Карлсруе в Германия. След това продължава в централата в Некарсулм с работа по международни проекти за Лидл Интернешънъл (Lidl International). През 2010-а компанията започва да развива дейност в България, а Милена Драгийска-Данчева оглавява българския клон и води откриването на оперативна работа.

Завършила е право в Софийския университет. Притежава магистърска степен по право LL.M от университета в Тюбинген, Германия и MBA диплома по международен маркетинг в Business School, Ройтлинген.

 

"Лидл България" е част от немската Шварц-група. Първият магазин Лидл отваря врати през 70-те години на 20 век в немския град Лудвигсхафен. До края на 80-те години магазините на марката вече са из цяла Германия. След експанзия в Европа през 90-те години на миналия век, днес Лидл се развива в повече от 20 европейски страни. В България пък магазините вече са 78 в 41 града, като до края на годината предстои отварянето на още няколко.

Facebook logo
Бъдете с нас и във