Банкеръ Daily

Позиции

Бюджетни свлачища, финансови срутища - такава ни е природата

"Виждате каква е природата. Трябва се строи и да се оправя максимално бързо. Има обходен път. Много е опасно, всеки, който е добронамерен, може да види в какво състояние са скалите. Лесно се приказва!

Коментарът разбира се е от "джипковите" на експремиера Бойко Борисов. Направи го в края на януари край едно от свлачищата, за които трябваше да отговаря държавната компания "Автомагистрали". Същата, за която служебният кабинет твърди, че е раздала авансово 188 млн. лв. на 25 фирми за укрепване на 84 свлачища в страната. След дъжда от милиони бил изпълнен обаче само един обект - укрепването на срутището до Рилския манастир. Същото, чията  подпорна стена се срути 10 дни след откриването. И как да работят късметлиите, щом получавали парите си в аванс, без дори да има разрешение за строеж?!

Че провеждането на честни обществени поръчки не е по силите на родните управници, отдавна разбрахме. Но че "законовият" байпас с вътрешното възлагане е тяхна втора природа, тепърва откриваме. Да раздадеш почти 1/3 от половин милиардния публичен ресурс авансово, след което тепърва да започнеш съгласуване на техническите проекти, е "схема с поглед в бъдещето". И понеже с пуснатите през "Автомагистрали" пари за изграждане на "Хемус" въпросният ресурс набъбва до близо 5 млрд. лв., става безпощадно ясно, че някои отдавна са прескочили в бъдещето. 

Не визираме само Борисов с неговите кюлчета и пачки. А цялата Бойко Борисовщина в държавата на вечния преход. Преди това Агенцията за държавна финансова инспекция обяви, че не е открила абсолютно никакви нарушения, нито вреди за бюджета в схемата "Автомагистрали". Нещо повече - откри, че се затвърждавала тенденцията към подобряване на средата при разходването на публичните средства. А пък от ГЕРБ целокупно уверяват, че следвали практиката на европейски държави при големите държавни поръчки.

Сега пък да видим, като по тая европейска практика парите ги няма, а нищо не е свършено, как ще довършат обектите. Служебният регионален министър Виолета Комитова обеща това да стане, но не можела да каже кога. Просто споделяла дълбоко схващането, че "най-лошото строителство е незавършеното строителство, то е и най-скъпото". Дотук - срещу стотици милиони - нищо. 

Оттук - насетне природата ни ще покаже!

Facebook logo
Бъдете с нас и във