Банкеръ Daily

Министърът на здравеопазването Стойчо Кацаров в „СТУДИО БАНКЕРЪ“:

НЗОК е създадена да плаща за лечение, а не да издържа болници

Виновните сами осветиха границата на овладяната държава

Г-н Кацаров, как се чувствате сред минираното пространство на здравната система и жестоката съпротива това поле да бъде разминирано?

- Чувствам се добре. Познавам здравната система много добре, нямам нужда от време да я проуча или да видя как са нещата. Най-общо казано – предварително имам представа за това къде се намира нашата държава, какви са нивата на корупция в завладяната държава – с това съм наясно. Надявах се администрацията в здравното министерство да е в по-добра кондиция, но бях малко неприятно изненадан.

До каква дълбочина е стигнало овладяването на здравната администрация в овладяната държава?

- То може да се види от действията – данните, които изнесох за нарушения в две големи столични болници – „Лозенец“ и „Александровска“, и реакцията, която последва решението да бъдат сменени управителите. То е въз основа на извършени безспорни нарушения, констатирани по предвидения в закона ред. Тези нарушения са напълно достатъчни аз - като министър и принципал на тези две болници - да взема единственото възможно решение. Едната болница е с близо 70 млн. лв. натрупани дългове, другата е с над 20 милиона. Това са пари, които ще плащаме всички ние.

Ще отворите ли работа на прокуратурата с тази фактология ?

- И двете ръководства са тясно свързани с управлението на ГЕРБ, а в по-широк смисъл - и с онова, което наричаме овладяна държава и срастване на държава, партия и личност. Това се видя ясно в Агенцията по вписванията, видяха се дори отделни съдии. Те, защитавайки се, всъщност осветиха веригата, по която минава границата на овладяната държава. Проследете в медиите кой е реагирал в защита или в противовес на това, което съм направил, и ще видите границата на овладяната държава. Това е хубавото, в крайна сметка. Надявам се всеки да може да го види.

Има ли олигархия в здравната система?

- Не знам дали този термин е подходящ. Но в здравната система има немалко хора, които правят много добри пари, възползвайки се от лошата организация. По принцип съм привърженик на принципа "Който е добър в работата си - да печели добре". Това е смисълът на дейностите, това е същността на еволюцията и конкуренцията: по-добрият да получи повече средства, да се развива, да върви напред. Това стимулира другия също да бъде по-добър.

Но в случай, че накрая пациентът е доволен от всички тях, взети заедно.

- Печелившият от тази конкуренция трябва да е потребителят. Той трябва да има свободен избор къде да се лекува. В случая обаче не говорим за такъв тип натрупани пари, а за други - в резултат на лошата организация на здравната система, заради потиснатата конкуренция между лечебните заведения. Говорим за трупане на пари, без срещу тях да стои извършена дейност в полза на потребителите.

Говорите за източване на Здравната каса и публичен ресурс или за изстискване на пациентите?

- В повечето европейски страни доплащането на пациентите за медицинската помощ е 15-20%, а ние доплащаме 50 на сто.

Най-бедните в Европа плащат най-много?

- И живеем най-кратко! Що се отнася до източването на Здравната каса, разкритията в болница „Лозенец“ – отчитане на дейност, която не е извършена, - са ярка илюстрация. Но самата НЗОК трябва да установи мащабите на това източване. Аз мога да направя обосновано предположение, че това явление не е само в „Лозенец“, а е широко разпространено и очевидно НЗОК о е изпуснала от контрола си.

От „Пирогов“ също беше изнесена показателна информация за източване на Здравната каса. Според медийни публикации, болни от COVID-19 са били регистрирани фантомно в други отделения със скъпи клинични пътеки...

- Чух за това. Проверката не е наша, а на НЗОК. Но не разбирам публичните полемики. Кое поражда необходимостта някой да излезе и да обяснява по телевизията какво е правил и какво не е правил. Когато всичко е наред, даваш документите на проверяващите, и всичко приключва.

Изнесохте информация, че индийският щам на COVID-19 „Делта“ е бил регистриран преди два месеца, а оповестяването му става едва тези дни. Какво е обяснението в този случай? 

- Шокира ме, че става дума за пациент, на когото пробата му взета на 5-ти април. Всички научаваме след два месеца и половина, че тази проба констатира индийския щам. Как да предприемем мерки за ограничаване разпространението на този щам, научавайки два месеца и половина по-късно? Това е пълен абсурд!

За какво говори всичко това?

- За изключително лоша организация.

Каква точно организация е необходима?

- Никаква – това са елементарни правила, които е трябвало да бъдат разписани. В тази връзка поисках от администрацията да провери в деловодството на МЗ и да ми даде всички доклади и анализи за последната година, които са пристигнали от НЦЗПБ, свързани с COVID-19 – препоръки от министъра, предложения, идеи, концепции, анализи, разработки на тема COVID-19, тъй като това влиза в дейността на Центъра. И би следвало информацията, която добива в работата си по тези въпроси, да я споделя с министъра и да предлага конкретни мерки. Колко такива доклади и анализи са постъпили за последната година в МЗ? Нула! Единствения доклад, който намериха колегите, бе отчетът за дейността на НЦЗПБ за миналата година. И той беше... финансов отчет.

Защо лекарското съсловие у нас се подлага на политизация, защо лекарите толкова лесно се хващат за властта?

- Може би, защото има прекалена намеса на държавата в тази сфера. Държавата регулира чрез МЗ и НЗОК почти всички процеси в здравеопазването, включително и разпределението на парите в системата. А решенията опират до политиците. Това води до политизацията.

Зависимости с феодални белези?

- Да! Това е политическа зависимост, на която е подложена цялата система. Искам да добавя нещо във връзка със ситуацията с COVID-19. Едно от първите неща, които поисках да разбера като министър бе правен ли е някакъв анализ, който да ни даде информация колко души от българите до този момент са се срещали с вируса. Развит ли е по един или друг начин имунитет. Това е една от основните информации, с която трябва да разполага всяко управление, защото тя позволява да прогнозираш какво ще се случи през следващите месеци – дали можеш да очакваш нова вълна, кога можеш да я очакваш.

Да разгадаеш модела.

- Точно така. Да можеш обосновано да прогнозираш степента на колективен имунитет. Оказа се, че такива данни няма. Нещо повече - не е правен дори опит да бъдат събирани. За моя изненада, една частна лаборатория – съвсем случайно научавам за това – за своя сметка е извършила подобен анализ в рамките на страната. Собственикът ми предостави данните, даже ми предложи да ги направя публично достояние. Без да иска никакви пари. Каза ми – остави лабораториите, ние сме 5-6 компании в страната, които пишем софтуера и можем да извлечем данните за цялата година - за лежалите в болница, за тестваните, за ваксинираните. Могат да елиминират повтарящите се ЕГН-та и да ги разположат във времето и по региони.

И картината да се изясни.

- Попитах  – за колко време може да извършите  това? Казват – ще го направим  за 10-15 дни. Питам – колко би струвало? Отговарят – 15 000 - 20 000 лв., не повече. Тоест - частният сектор може да свърши това за песъчинка от огромните разходи в общия кюп. А през 2020 г. сме похарчили няколкостотин милиона само за COVID-19!

Получихте критика от доц. Мангъров, че премахването на лимитите ще съсипе НЗОК. Какво му отговаряте?

- Доц. Мангъров е експерт по инфекциозни болести. В тази сфера нито мога да споря с него, нито да му давам съвети. Но по отношение на управлението на здравната система, нещата стоят точно обратното. Лимитите бяха въведени през 2015 г, а Здравната каса е създадена през 2000 година. Как така в продължение на 15 г. НЗОК не се сгромоляса и не фалира, а сега, ако се махнат лимитите, изведнъж това ще се случи? Има и още един аргумент: всички забравиха – даже и ръководителите на Здравната каса - че касата е създадена, за да заплаща за лечението на хора, а не да издържа болници. А в момента НЗОК предварително определя коя болница колко пари да получи.

И колко хора да бъдат лекувани.

- Да се лимитира броя на лекуваните хора, това е награда за лошо работещите болници и наказание за добрите. Когато една болница работи добре и обслужва качествено своите пациенти, интересът на хората да се лекуват там нараства. Но ние забраняваме на тази болница да приема повече хора и ги "пращаме" там, където те не желаят да ходят, защото ги обслужва лошо. Стигаме до генералния въпрос: "Кой решава - потребителят или служителят от Здравната каса?"

Има много спорове дали болниците да останат търговски дружества, каква е позицията ви?

- Това е маловажен въпрос. Няма проблем – могат и да не бъдат търговски дружества, процедурата не е толкова сложна, колкото някои смятат. Но какво точно ще се промени в здравната система, ако променим формата на юридическа регистрация? Съществуват далеч по-важни въпроси, например - премахването на лимити, честната конкуренция между лекарите и лечебните заведения, намаляване на държавната намеса, дерегулацията, разпределяне на средствата спрямо предпочитанията на потребителите.... Всичко това ще постави пациента в центъра на системата.

Да разбирам ли, че според вас разширяването на частния сектор в здравеопазването е насъщна необходимост?

- Това може само да допринесе за подобряване на здравната помощ. Вижте абсурда, в който се намираме: държавни и общински болници са натрупали дългове от по 60-80 милиона. В същото време със закон сме забранили да се разкриват нови частни клиники и лечебни заведения.

Това не е ли намеса в пазара?

- Държавата няма средства да инвестира в тази система, но е забранила и на частния сектор да го прави. Защо? Нима здравето на хората не е важно? Защо разрешаваме да се инвестира в производството на обувки и на дрехи, а забраняваме да се инвестира в здравето на хората? Здравеопазването – това е икономиката на бъдещето. Погледнете в момента какви пари се "преливат" от световната икономика в медицината! Само за ваксини какви суми заминават! Това няма да свърши! Оттук нататък, помнете ми думата, огромни инвестиции ще се правят в сферата на здравеопазването. Новите технологии ще бъдат в сферата на здравеопазването – дистанционно лечение, нанотехнологии, които да доставят медикаменти и молекули до определена точка от човешкото тяло. Медицината  ще носи печалби на правителства и на държави. И, ако ние сме достатъчно умни да прозрем това, позволим на системата да се развива и не я блокираме с лимити, здравни карти и с всякакви подобни глупости, ако позволим на частния сектор да инвестира в тази система, ние можем да извлечем конкурентно предимство, включително и пред други страни. Да направим така, че хора да идват да се лекуват у нас. Не да си правят незаконни трансплантации, а наистина да се лекуват тук, защото здравна ни система предлага високо качество на добра цена.

Ще предприемете ли законодателна инициатива в тази посока? И ще внесете ли в прокуратурата пакет със закононарушенията и престъпленията в здравната система?

- Престъпленията, които са констатирани досега, съм ги предоставил на МВР. Те да преценят какво да правят нататък.

А законодателната инициатива?

- Няма да внасям законодателна инициатива като министър, нека следващото Народно събрание да реши.

Facebook logo
Бъдете с нас и във