Банкеръ Daily

Пари и пазари

Златните кюлчета "се сбиха" с медицинските пратки за място в самолетите

Кризата, предизвикана от разпространението на COVID-19 по света, хвърли светлина върху една ниша от пазара на скъпоценни метали, която обикновено привлича малко внимание: логистиката за транспортиране на злато, сребро и на други ценни суровини от този клас по света. Бизнесът доминират няколко компании, сред които са Brink's Co., G4S, Loomis и Malca-Amit, които свързват миньори и рафинерии с търговците на злато и с потребителските центрове по света.

При нормални условия златни кюлчета за милиони долари обикалят глобуса, натоварени в пътнически самолети, буквално на няколко метра от краката на пасажерите, преди да бъдат прехвърлени в бронирани камиони на път към рафинериите и трезорите. Приземените заради пандемията полети обаче създадоха хаос в тази ниша от бранша, свикнала да разчита на незабавни доставки. Което предизвика драматичен ценови разнобой на ключови пазари, а златното тържище в Лондон дори започна да обмисля да разреши доставките и в други градове по света.     

В света на COVID-19 обаче пътуванията бяха блокирани и браншът за скъпоценни метали потърси алтернативни пътища, за да поддържа движението на пазара. Което си е направо логистично главоболие, защото, дори да се намереше място на някой самолет, "скъпоценните" пратки много често се разтоварваха, за да дадат път на абсолютно неотложни доставки на медицински и хранителни стоки.

Едно от големите имена в нишата - Malca-Amit - е можела да прави доставки в рамките на 24 часа преди да избухне кризата, споделят фирмените мениджъри. Днес това се случва по-скоро за 48 до 72 часа, при това - на по-високи цени. А компанията започнала да разчита предимно на товарни самолети, чиито полети не зависят от броя на пътниците, както и на чартърни линии. 

Германската рафинерия C. Hafner пък е изпращала златните кюлчета до съседна Полша в бронирани камиони. Но след затварянето на границите компанията е започнала да превозва метала чрез полетите на FedEx, в резултат на което  транспортните разходи са скочили с 60 процента. 

Ограниченията са затруднили бизнеса и на регистрирания в Чикаго брокер Zaner Group. Когато фирмата се опитала да изнесе известни количества сребро от Перу през април, властите първоначално отказвали да одобрят товарителниците или да позволят на работниците да натоварят самолета. И се наложило металът да се превози с частен полет.  

Особено труден се оказал износът на злато извън Азия. Швейцарската рафинерия Valcambi се оплаква, че пет поредни дни е правила опити да прехвърли скъпоценния метал от Хонконг. Два пъти той е бил опакован грижливо и качен на самолет, но само за да бъде разтоварен. Накрая, след множество спорове и отложени превози, златото пристигнало изненадващо в Швейцария, без каквото и да било предупреждение. И дори без някой да го е искал.

Нарушената логистика предизвика неколкократни пазарни турбуленции и огромни разлики в цените на физическото злато и на златните контракти с доставка след месец, изскочили на моменти над 60 щ. долара за тройунция. През последните няколко дни обаче се наблюдава известно нормализиране на пазара на благородни метали, като в сутрешната търговия на 4 май ценовият диференциал се беше свил до около 10 долара за тройунция (бел. ред. - при грубо 1714 долара за тройунция злато за контрактите с доставка през юни и око 1704 долара за тройунция на спот-котировките).   

Facebook logo
Бъдете с нас и във