Банкеръ Daily

Пари и пазари

Започва мегапроцесът срещу "Фолксваген" заради "Дизелгейт"

Автомобилният гигант "Фолксваген" ще се изправи пред германски съд днес. Стотици хиляди собственици на манипулирани дизелови автомобили изискват обезщетение четири години след избухването на най-големия индустриален скандал в страната. Първото изслушване започва в 10 ч в Брунсуик, на около 30 километра от централата на "Фолксваген" в северния град Волфсбург, предаде БНТ.

Около 450 000 души са се присъединили към първото по рода си групово производство, въведено от законодателите, след като през 2015 г. се разрази скандалът с измамите „Дизелгейт“. Групата за правата на потребителите VZBV, представляваща ищците, казва, че германският автомобилен производител умишлено е навредил на купувачите, като е инсталирал софтуер за управление на двигателя, който позволява на превозните средства да замърсяват много повече на пътя, отколкото при лабораторни условия. Процесът е най-големия досега в Германия покрай „дизелгейт“. Миналата седмица главният изпълнителен директор на "Фолксваген" Херберт Дийс беше обвинен в пазарни манипулации поради позицията си в концерна.

В масовия съдебен процес най-важният от около 50 въпроса за съдиите е дали "Фолксваген" е причинил вреда, като е действал „нечестно“. Клаус Мюлер от VZBV заяви, че е "убеден", че автомобилната фирма го е сторила, докато от "Фолксваген" казват, че "клиентите не са претърпели вреда".

"Стотици хиляди коли се използват" по пътищата без проблем, заяви адвокатът на "Фолксваген" Мартин де Линд ван Вайнгаарден.

Дори ако съдиите намерят доводи в полза на ищците, няма да има незабавно изплащане на обезщетение. По-скоро всеки собственик, регистриран в процеса, ще трябва да търси индивидуално правата си. "Фолксваген" смята, че окончателното решение би могло да се вземе най-рано през 2023 г., ако делото бъде обжалвано пред Федералния съд. След това отделните производства могат да отнемат поне още една година на първа инстанция. Дотогава пазарната стойност на автомобилите може да спадне до незначителен размер, което прави изкупването по-евтино за фирмата. За да избегне подобни забавяния, от VZBV казват, че са "отворени" за извънсъдебно споразумение, но "в този случай "Фолксваген" ще трябва да плати значителна сума в крайна сметка", каза Мюлер.

В началото на юли съдиите отбелязаха в предварително становище, че някои собственици, изброени сред ищците, живеят в чужбина. Това може да означава, че германското законодателство не се прилага за тях. От "Фолксваген" заявиха, че два процента от изброените живеят в чужбина и 10 процента са дублиращи се записи.

Заедно с груповото производство в Германия са заведени 61 000 индивидуални дела, а някои от тях вече доведоха до извънсъдебни споразумения.

От 2015 г., когато "Фолксваген" призна, че е манипулирал 11 милиона превозни средства по света, за да заблуди тестовете за емисии, скандалът е коствал на групата над 30 милиарда евро (33 млрд. долара) глоби, обезщетения и съдебни разходи. По-голямата част от тази сума - 22 милиарда долара, е отишла в САЩ, докато в Германия "Фолксваген" досега е платил само 2,3 милиарда долара, разпределени в три глоби.

Facebook logo
Бъдете с нас и във