Банкеръ Daily

Пари и пазари

Възкръсва апетитът за частни самолети

Пандемията от COVID-19 натрупа купища неосъществени пътувания и непохарчени пари в джобовете на заможните. Резултатът от комбинацията от тези две обстоятелства е глад за частни самолети. Купувачите са се скупчили с такъв хъс около добрите използвани летателни средства, че вече са се оформили списъци от чакащи за нови машини, твъди банкер, присъствал на проведената през седмицата конференция на инвеститорите в корпоративни самолети. 

"Наблюдава се буквално парти в частния авиационен бизнес през последните 18 месеца", коментира Джим Симпсън - старши управляващ директор във "Фърст рипъблик бенк", отговарящ за финансирането на самолетите и яхтите. 

Клиентите на "Ситигруп" са толкова претъпкани с кеш, че мнозина от тях, които никога не са притежавали такива луксозни машини, се готвят да се впуснат в приключения, твърди Форд фон Вайзе, който оглавява поделението за глобално финансиране на корпоративни самолети в частната банка на групата. В някои случаи банкерът дори смята за свой дълг да разубеждава желаещите да придобият подобни луксозни активи, просто защото са дългогодишни и много добри клиенти.  

Кендис Накагава - старши консултант на богаташи в MUFG Union Bank - също препоръчва на "контингента си" да внимава какво си пожелава. Защото хората трябва да имат предвид и разходите за поддръжка на самолетите. Което по никакъв начин не ги спира да се тълпят за тях, признава госпожа Накагава. Просто защото имат прекалено много "излишен" кеш и "искат да си купят нещо неповторимо и секси, каквито по правило са самолетите и яхтите".

Възраждането на търсенето е добре дошло за бранша, който понесе сериозен удар от началото на пандемията, защото изпълнитените директори летяха по-рядко. Доставките на частни самолети са паднали през миналата година за всичките едри американски производители в резултат на 22-процентната редукция на бизнес-полетите.

С постепенното отстъпление на пандемията и с напредването на имунизационния процес тези полети са в подем и вече надхвърлят месечните равнища на 2019-а, въпреки че корпоративните мениджъри все още не летят чак толкова интензивно колкото преди заразата. Доставките на летателни машини са се увеличили през първото тримесечие и за "Текстрон" и за поделението "Гълфстрийм" на "Дженеръл дайнамикс". Ордерите със сигурност ще продължат да валят дори още по-интензивно когато рестрикциите за пътувания отпаднат, прогнозират производителите. 

Засега еуфорията е "затворена" предимно в пределите на САЩ, коментира Крис Партридж - шеф на звеното за финансиране на частни самолети в "Дойче банк". Ограниченията за пътувания в Азия и Европа прави по-труно придвиждането по глобуса, дори с частни машини. Бизнес карантините по време на пандемията пък са увеличили времето за оформяне на покупка на самолет от шест седмици на шест месеца, допълва банкерът. Докато подобна динамика не е наблюдавана в САЩ. 

За Симпсън от "Фърст рипъблик", който е преминал през няколко цикъла на бум и крах в частния авиационен бизнес, сегашният пазарен ентусиазъм е обезпокоителен. И се основава на собствения му опит, а не на мнението на работодателя му. Симпсън споделя, че е доволен от възраждането на сектора, но не е убеден, че еуфорията ще  продължи дълго. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във