Банкеръ Daily

Пари и пазари

Въглеродните кредити "се докоснаха" до 90 евро за тон

Цената на разрешителните за въглеродни емисии в Европейския съюз скочи до рекордните над 90 евро за тон през миналата седмица, притискайки икономиките от общността да се пренасочат по-бързо към чисти горива като зелен въглерод и технологии за декарбонизация. 

Кредитните контракти в емисионната търговска система на ЕС поскъпнаха рязко и почти удвоиха цената си от 50 евро за тон в края на юли до 90.75 долара в средата на седмицата преди да "отстъпят" до около 80 евро за тон.

По оценка на експерти от сектора трицифрени оценки за европейските въглеродни кредити са напълно възможни в краткосрочен план и котировките на разрешителните могат да достигнат поне 200 евро на тон през идните години. Според тях по-високите котировки стимулират инвестициите в съвременните технологии: например, за улавяне и съхранение (CCS) на въглеродния двуокис и за "зелен" водород, който се получава от използването на възобновяеми енергийни източници - слънце и вятър.

Според търговци на суовини, на пазара вече се предлагат технологии за CCS на цена под 75 евро на тон, която вече е по-изгодна от оценките на кредитните въглеродни контракти. И ако те се задържат на сегашните или на по-високи равнища поне две-три години, със сигурност ще има реални инвестиции. Анализатори на сектора пък информират, че са налице много опции - технологични или оперативни начини за редуциране на емисиите, които струват под 90 евро на тон. Те допълват, че CCS и водородните технологии вероятно ще са налични, съответно за под 80 и 120 евро на тон. 

Ценовият възход на разрешителните в ЕС, както и на кредитите, продавани на паралелната система на Обединеното кралство, се обяснява с няколко основни фактори.

От една страна, той се дължи отчасти на газовите котировки, които дръпнаха рязко нагоре през последните седмици. Недостатъчните количества на газовите доставки насърчават енергийните производители да се прехвърлят към по-евтините, но по-замърсяващи въглища, увеличавайки търсенето на въглеродни разрешителни.

Генерираната с въглища електроенергия във Франция, Германия, Испания и Великобритания е достигнала почти 8 тераватчаса през миналия месец - най-голямото количество от ноември 2019-а, по данни на "Аргус мидиа" - компания, следяща цените на суровините. В тази стойност не са включени 9.6 тераватчаса, които Германия е произвела от изгаранянето на лигнит - нискокачествени въглища, добити на територията на страната. 

На второ място, подемът на котировките на въглеродните емисии в ЕС и на Острова се подгрява и от предколедната търговия, която по правило протича с по-дълги паузи между аукционите за разрешителни, посочват анализатори. Същевременно, Германия трябва да затвори атомни блокове с 4 гигавата производствен капацитет през тази година, което вероятно ще увеличи употребата на изкопаеми горива и търсенето на въглеродни кредити в ЕС.

Третият фактор е ангажиментът на правителствата да сведат до нула емисиите на парникови газове и на компаниите по света да ограничат затоплянето на околната среда. Което увеличава интереса на инвеститорите към този пазар и, според анализатори на сектора, ще доведе до по-нататъшно увеличение на цените на въглеродните кредитни контракти. 

Консултанти от сектора са идентифицирали през миналата седмица опции за покупка на разрешителни на цени между 80 и 100 евро на тон, които, според тях, са били "ключов двигател на възхода на въглеродните котировки в ЕС. Те определено са оказали влияние върху пазара, защото когато цените вървят нагоре, банките трябва да купуват кредити, за да покрият позициите си. 

Въпреки че растящите цени на въглеродния двуокис привличат инвестиции в технологиите за зелен водород и CCS, засега те не успяват да редуцират търсенето на изкопаеми горива.

Простата причина е, че дори при тези рекордни котировки на въглеродните разрешителни, все още на енергийните дружества е по-изгодно да се горят въглища отколкото газ на сегашните цени на едро в Европа от над 10 евро на мегаватчас.

По оценка на анализатори, ако се съди от ценовите криви за природния газ и въглищата, през 2023-а цените на въглеродните разрешителни ще трябва да са 105 евро на тон, за да стане синьото гориво по-конкурентно от въглищата. С други думи, пазарът подсказва, че трябва да се горят колкото е възможно повече въглища не само днес, но и през идните 24 месеца, което, очевидно означава и по-голямо търсене на въглеродни кредити.  

Междувременно, на 14 декември Европейската комисия трябва да публикува документ за премахване на въглеродни емисии от въздуха.

В проекта, който са прочели репортери на агенция "Ройтерс", е планирано да се улавят по 5 млн. тона въглероден двуокис от атмосферата през всяка година до 2030-а чрез използването на специални технологии, както и да се създаде система на ЕС за удостоверяване на премахнатите количества.

Крайната цел на общността е нулеви емисии до 2050-а, което означава, че трябва да се елиминират по над три млрд. тона въглероден двуокис, които в момента замърсяват атмосферата всяка година. Очевидно, на този фон планираните 5 млн. тона годишно са буквално символични, но целта е да се стимулира използването на технологии за улавянето на газа и за дългосрочното му складиране в специални хранилища. Брюксел иска също да насърчи фермерите и собствениците на земи да съхраняват повече въгероден двуокис в дърветата, почвата и в блатисти местности.

Facebook logo
Бъдете с нас и във