Банкеръ Daily

Пари и пазари

Въглеродните емисии поскъпват с над 50% до 2030-а

Цената на замърсителите в Европейския съюз може да скочи до 85 евро за тон до края на десетилетието в хода на затягането на пазара на разрешителни за въглеродни емисии на блока и в резултат на засиления натиск за преход към чиста енергия.

Това е посочено в анализ на Европейската комисия, който предстои да бъде обсъден преди 14 юли, когато се очаква да бъде обявена най-мащабната реформа на Емисионната търговска система (ЕТС) на общността. 

Котировките на въглеродните фючърсни контракти в региона вече са поскъпнали двойно в рамките на две години и са надхвърлили 55 щ. долара за тон в очакване реформите да съобразят пазара с по-стриктните климатични целеви показатели през 2030-а и по този начин да ограничат предлагането на разрешителни.

Новата ценова прогноза на Брюксел е по-ниска от предвижданията на мнозинството анализатори на бранша. Някои хеджингови фондове очакват скок на котировките на въглеродните емисии до 100 долара за тон още до края на тази година. А експерти на агенция "Блумбърг" прогнозират 108 долара за тон до 2030-а. По сметки на главният стратег на природосъобразни инвестиции на "БНП Париба" - Марк Люис, за да може ЕС да постигне нулеви емисии до 2050-а, цената на разрешителните за отделяне на въглероден двуокис трябва да скочи до 90 евро за тон до 2030-а. В момента тя е малко под 56 долара за тон.  

ЕК трябва да огласи най-голямата досега реформа на ЕТС на 14 юли.

Тя ще е част от по-голям пакет от закони, които трябва да подготвят икономиката на общността да отговори на по-стриктните емисионни показатели, договорени в Европейската зелена сделка. В него ще бъдат включени и мерки за защита на социално слабите домакинства от разходите за зеления преход и за съхраняване на конкурентната мощ на индустрията.

Брюксел планира да включи и морския транспорт в своя пазар на въглеродни емисии и да създаде присъединени търговски програми за сградите и за наземния транспорт. Заместник председателят на ЕК - Франс Тимерманс, който отговаря за климата, каза, че част от приходите, генерирани от новата система, могат да отидат в специален фонд, средствата от който националните правителства да използват в подкрепа на по-бедните граждани. 

Реформата на европейската система за търговия на въглеродни емисии трябва да бъде одобрена от страните членки и от Европейския парламент, за да се превърне в закон. Този процес, в рамките на който отделни държави или европейски законодатели могат да предлагат поправки на плана, ще отнеме около две години. 

Особен интерес представлява включването на сградите в новата ЕТС, което, според проекта на Брюксел, трябва да започне след 2025-а. 

По оценка на Международната енергийна агенция сградите имат 36% дял от световното потребление на енергия и 39% от свързаните с това въглеродни емисии - сериозен принос за промените на климата.

Инвестициите за повишение на енергийната им ефективност обаче са намалели с около 15% през миналата година заради разпространението на пандемията от COVID-19, отчита агенцията. Поради което са необходими зелени стандарти за новите строежи с последващо обхващане и на съществуващите. 

През идните години милиони жилищни и офис-постройки по света ще трябва да бъдат обновени. 

Например, във Великобритания 80% от двата милиона търговски сгради и 29 млн. жилищни кооперации ще имат нужда от подмяна на прозорци, на изолации и на отоплителни и водоснабдителни системи, за да отговорят на изистванията за нулеви емисии на Острова. 

В обявената неотдавна инфраструктурна програма на президента Джо Байдън за САЩ в размер на 2.25 трлн. щ. долара, 213 млрд. долара са за "изграждане, консервиране и осъвременяване на над два милиона жилищни обекта съобразно изискванията за опазване на природната среда". 

ЕС пък публикува през октомври 2020-а нова стратегия за реновация, целяща да създаде стандарти и указания за обновяване на 35 млн. сгради в общността до 2030-а. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във