Банкеръ Daily

Пари и пазари

Въглеродните емисии надскочиха 50 евро на тон

Цените на въглеродните емисии в Европейския съюз продължиха да поскъпват ударно и изскочиха над 50 евро на тон за първи път като по този начин тласнаха разходите на замърсителите в блока повече от двукратно спрямо предпандемичното им равнище. Те се формират на Емисионната търговска система (ЕТС) на ЕС, която е предназначена да остойности въглеродните емисии за някои от най-едрите замърсители - от генерирането на енергия до авиацията. От началото на годината цените са скочили с повече от 50 процента.

До декември 2020-а вредните емисии никога не са се търгували трайно над 30 евро за тон. Цените скочиха след като търговците заложиха на неизбежното затягане на принципите на издаване на въглеродните разрешителни през идните години, ако ЕС действително иска да изпълни агресивните цели за опазване на околната среда и за климата, включително да се намалят с 55% емисиите до 2030-а. 

Ценовият ръст превърна въглерода в една от "най-горещите" суровини в света. Докато защитниците на околната среда приветстват растящите разходи за замърсителите, съществуват и сериозни тревоги, че скоростта на подема е по-висока от възможностите на компаниите да се адаптират безпроблемно към промените. Което поражда опасения, че потенциалните разходи ще бъдат прехвърлени на крайните потребители.

Въпреки опозицията, шефът на Международната енергийна агенция - Фатих Бирол - определи на 4 май като "превъзходен" ценовия ръст с мотив, че по-високите въглеродни котировки са необходими за бърз преход към по-чисти горива. В интервю за "Файненшъл таймс" Бирол подчерта, че цените на въглеродните емисии ще продължат да растат. И че това е сериозен и безпогрешен сигнал към инвеститорите и гражданите, че посоката на развитие на ЕС е към по-чиста околна среда и че техните инвестиции трябва да следват тази стратегия. 

Компаниите от сектора на стоманата, както и на другите индустрии, замърсяващи сериозно околната среда като химическата и циментовата, призоваха през миналата седмица Брюксел да ускори плановете за приемане на по-универсален компенсационен въглероден данък за внос на вредни емисии от държавите извън схемата. Мотивите им са, че те ще бъдат поставени в нейзгодни конкурентни позиции. Например, тазгодишните разходи на европейските производители на стомана ще скочат до около 2 млрд. евро при сегашните ценови равнища, въпреки че получиха безплатно повечето въглеродни разрешителни от страните членки на общността.

Съгласно принципите на Емисионната търговска система на блока, на компаниите се предоставят определен брой безплатни разрешителни, за да покрият поне част от вредните емисии. Ако те намалят количеството на замърсяване като преминат към възобновяеми горива или природен газ вместо въглища, ще имат право да продават част от тези разрешителни на печаба. Ако обаче увеличат замърсяването, ще трябва да купят допълнителни разрешителни, за да покрият емисиите си. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във