Банкеръ Daily

Пари и пазари

Volvo - иновации без край

Volvo Cars, или Volvo Personvagnar ("volvo" от латински: търкалям), е компания производител на автомобили, автобуси, камиони, основана в шведския град Гьотеборг.

Първият автомобил Volvo слиза от производствената линия в Гьотеборг още през 1927 година. Дотогава в Швеция няма производство на автомобили. Всички те са внос от чужбина. В страната обаче няма подходящи пътища за тях и те лесно и бързо се повреждат. Затова двама работника от завода за лагери се заемат и правят достатъчно здрав и безопасен модел на автомобил, който да се движи по шведските пътища.

И оттогава се създават множество иновации, които променят света. Още от най-първите модели на Volvo Cars ÖV4, наричани на галено "Якоб", се използват най-висококачествените материали, за да създават автомобили, които се оценяват високо не само заради своята здравина, но и заради изключителното си качество. 

Автомобилната компания е основана като поделение на производителя на лагери AB SKF (на шведски: Aktiebolag Svenska Kullagerfabriken, Акционерно дружество „Шведска фабрика за сачмени лагери“, или само SKF). Шведската компания е водещ световен производител на сачмени лагери, уплътнения, смазочни средства, мехатроника и и свързани с тях услуги. SKF е основана през 1907 г. в Гьотеборг и дейността ѝ се основава на успешния патент за сачмен лагер на Свен Вингквист (Sven Gustaf Wingqvist). SKF е компания-майка на Volvo, която се отделя като самостоятелна компания през 1935 година. Днес групата SKF се състои от около 150 компании по целия свят с близо 40 000 служители. От 2002 г. "Лагерният завод" на ВМЗ в Сопот е част от нея, след като го купи от Агенцията за приватизация.

Автомобилното подразделение на Volvo е било притежавано от AB Volvo до 1999 г., когато е станало собственост от Ford Motor Company и част от тяхната Premier Automotive Group.

В момента марката е собственост на китайската Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd., а  доставчиците на Volvo са от около 50 различни държави. Около 60 процента от продажбите са за Европа, 30 процента са за Северна Америка, и останалите 10 процента за останалата част от света.

В Швеция грижата за хората е приоритет. Всички са важни  и това е характерно и  за Volvo при производството на автомобили. Именно тази грижа за доброто състояние на водача, пътниците и всички около автомобила винаги е определяла Volvo. И именно тази всеотдайност движи компанията напред към следващата голяма идея на Volvo Cars.

Инженерите й първи използват спирачки за четирите колела, измислили са и фаровете за нощно движение. Нилс Болин е един от героите на фирмата. Той е инженерът на  Volvo, който е въвел триточковите предпазни колани в серийно произвеждания модел PV544. Приложен е за първи път през 1957 г. и наложен като стандарт при колите им през 1959 година. Дори технологията е регистрирана като "отворен" патент, за да може да се използва от всички автомобилни компании.

"Ламбда сондата" (1976 г.) е още един от приносите на Volvo Cars към по-чистата околна среда. С това малко устройство с големина един пръст - което реално представлява сонда, измерваща количеството кислород - компанията намали вредните емисии с 90 процента. А 40 години по-късно на практика всеки автомобил с бензинов двигател в света е оборудван с ламбда сонда.

И днес разширявайки технологичните граници, компанията е намалила риска човек във Volvo да пострада при произшествие с 50% от 2000 г. насам. И не спира дотук. Следващата цел е никой да не загива и да не бъде сериозно ранен в нов автомобил Volvo до 2020 година.

Най-новото предизвикателство е компанията да пусне собствен електромобил, като амбицията е да се конкурира с Tesla на масовия пазар. Първата такава кола вероятно ще се предлага в ценовия диапазон 35-40 хил. долара, когато се появи на пазара през 2019 година. За разлика от модела Bolt на Chevrolet, който познаваме от повече от година, както Model 3 на Tesla, който Илон Мъск показа през март 2016-а, все още не е ясно как ще изглежда колата на Volvo.

И изненадата... най-продаваният автомобил в Швеция през 2016 г. не е бил "Волво", което се случва за пръв път от 1962 година. Класацията се води от "Фолксваген Голф", показват данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Швеция.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във