Банкеръ Daily

Пари и пазари

Visa и Mastercard по пътя към "клуба на трилионните компании"

Технологичните и интернет гигантите бяха първите, които достигнаха 1 трилион долара пазарна стойност, но следващите американски компании, които биха могли да направят това, са по-известни със своите пластмасови карти.

Растящите цени на акциите придвижват компаниите за кредитни и дебитни карти Visa и Mastercard нагоре в класациите за пазарна стойност, където в момента заемат 7-о и 11-о място сред компаниите в показателя S&P 500. Цените на акциите както на Visa, така и на Mastercard са натрупали приблизително 50% през последната година, информира Ройтерс.

Макар че книжата може да не поддържат този бърз темп, и Visa и Mastercard биха били на стойност над 1 трилион долара до 2023 г., ако средните им годишни печалби от последните три години продължават, надминавайки тези на Facebook и Berkshire Hathaway, ако те също поддържат скорошното си темпо.

Възходът им е подкрепен от промяната към безкасови финансови трансакции, породена от ръста в онлайн пазаруването. Към края на януари 2020 г. Visa има пазарна стойност от 449 милиарда долара, а Mastercard - от около 324 милиарда долара.

Клубът на трилионерите - компаниите, с пазарна стойност над 1 трилион долара, понастоящем включва Apple, Microsoft и компанията-майка на Google - Alphabet. Пазарната стойност на Amazon.com скочи обратно над 1 трилион долара в петък сутринта (31.01.2020 г.), когато акциите на компанията поскъпнаха след обявяването на отчета за приходите й.

Печалбата както на Visa, така и на Mastercard почти се удвои през последните пет фискални години, до близо 23 милиарда долара за Visa и около 17 милиарда долара за Mastercard, според данни на Refinitiv. Коригираната печалба на акция също е повече от двойна за двете компании през този период.

Visa отчете тримесечните си приходи, като за малко не се доближи до оценките на анализаторите, ден след като Mastercard отчете печалба, побеждаваща тримесечните оценки.

Около 43% от потребителските покупки по целия свят, с изключение на Китай, се извършват цифрово, спрямо 28% през 2010 г., според Лиза Елис, старши анализатор в MoffettNathanson.

Visa държи 60% дял от пазара на кредитни и дебитни карти, следвана от Mastercard с 30%, според Елис, и American Express далеч назад с 8.5%.

Въпреки значението им във финансите, Visa и Mastercard са категоризирани като част от сектора на информационните технологии в S&P 500. Докато Apple, Microsoft и чип компании като Intel често печелят големия дял на внимание, Visa и Mastercard са ключови участници в ралито с технологичните акции. Оценките им се разшириха до най-скъпите от поне десетилетие.

Рисковете за компаниите, посочва още Елис, включват по-голяма конкуренция в платежния сектор от страна на големите технологични компании, както и по-строги регулации от правителствата по целия свят, които могат да възпрепятстват достъпа.

Компаниите обаче не седят на едно място. По-рано този месец Visa придоби стартъпа Plaid в сделка за 5,3 милиарда долара, за да подобри достъпа си до финансови технологии, а през август 2019-а Mastercard се съгласи да закупи по-голямата част от корпоративните услуги на скандинавската разплащателна група Nets за около 3,19 милиарда долара.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във