Банкеръ Daily

Пари и пазари

Украйна разчита на Европа за доставки на суров петрол

Украйна е принудена да търси алтернативни източници на петрол след като руското нахлуване в страната разруши традиционните маршрути за доставка и предизвика остър недостиг на суровината. Морската блокада на руснаците блокира вноса от Азербайджан и Румъния през Черно море. А Беларус, която преди войната беше основен доставчик на черно злато за украинците, вече не изпраща гориво след като президентът Александър Лукашенко позволи на колегата си Владимир Путин да използва страната му като база за атаки срещу Киев.

Украинският министър на инфраструктурата Олександър Кубраков е споделил за "Файненшъл таймс", че Украйна получава гориво "откъдето успява да намери" и че целият внос е от Европейския съюз, главно от Белгия и Нидерландия. По думите на Кубраков, в момента по 230 цистерни дневно прекосяват украинските граници основно с Полша и Румъния, а новите споразумения с Брюксел и Варшава целят да се опростят процедурите на митническия и граничния контрол, заради които камионите с гориво се редят на километрични опашки.

Руските въздушни удари през април извадиха от строя единствената голяма украинска рафинерия в Кременчук, която осигурява около 40% от общия обем на доставките на суров петрол и бензин, както и няколко хранилища за суровините на територията на страната. Основната цел беше да се прекъснат маршрутите за снабдяване на украинската армия.

Недостигът на гориво затвори бензиностанции и заплашва да спре личните превозни средства. Зареждането на резервоарите става след часове чакане на опашки или използване на системата от карти, която станции за петрол въведоха за получаване на лимитирано количество гориво на фиксирани цени. Някои украинци прибягват до черния онлайн пазар, рекламиращ продажби на карти, туби с бензин и дори използвани бутилки за вода, напълнени с гориво.    

Преди войната Украйна е внасяла едва 5% от черното злато през границите си с Полша, Унгария, Словакия и Румъния, по информация на Ростислав Шурма - заместник ръководител на канцеларията на украинския президент Володимир Зеленски. Сега количеството е 100 процента. Шурма посочва, че Киев вече е увеличил десетократно капацитета на границите си с ЕС и иска да ги увеличи още два пъти. 

Първоначално украинското правителство е поддържало ценови контрол, за да не допусне военновременни печалби на гърба на населението, но през май се отказа да регулира цените на горивото след като някои продавачи се оплакаха от загуби.  

Увеличеният внос на суров петрол от Европа вече тушира най-острия недостиг от май. По данни на енергийната консултантска фирма "А-95", количеството на доставения бензин е нараснал над два пъти през миналия месец, докато при пропан-бутана и петрола снабдяването се увеличава по-бавно. 

През юни Украйна трябва да внесе 600 хил. тона гориво от Европа срещу едва 10 хил. тона през март. Това е дало възможност на Киев да облекчи рестрикциите за покупка на горива от 10 на 20 литра на човек. Кубраков се надява положението да се стабилизира до есента след като правителството подпише повече дългосрочни контракти със задгранични доставчици. Известна помощ в тази насока са и глобалните усилия за износа на украинско зърно по нови маршрути, по които може да се внася и петрол. 

Европейските банки обаче не са склонни да финансират сделки за доставки на по-големи количества гориво заради риска от войната, твърдят експерти от сектора. Съседите на Украйна също не могат да се справят с растящото търсене. За да се пребори с ръста на цените на едро, Унгария ограничи продажбите на горива с отстъпка за местното население през миналия месец.

Високото потребление обаче вероятно ще се запази за по-дълго време, защото Украйна трябва да осигурява горива за военната си техника: танкове, артилерия, камиони и логистика - всичките имат нужда от зареждане. И Европа трябва да е в състояние да ги пълни, въпреки приетото ембарго на руското черно злато.      

Facebook logo
Бъдете с нас и във