Банкеръ Daily

Пари и пазари

Тръгнал с голямата кошница, върнал се с изгнилите круши

Щандовете с плодове и зеленчуци са първите, на които се натъква клиентът на "Билла".
S 250 936ff997 e13c 412f 95be a3c4f4d1d7a5
S 250 6e2836a5 1dcf 40a3 a2cd 8db7b6d6ad2b

Големите търговски вериги спечелиха най-много от пандемията. Това е закономерно, защото каквито и ограничения да бъдат наложени в държавата, няма как да се забрани продажбата на храна и основни битови продукти. Хипермаркетите се ориентираха доста бързо в обстановката и се постараха да няма празни щандове, а някои от тях дори въведоха услуга „доставка по домовете“.

Не е укорително търговецът да печели добре от бизнеса си, проблемът е когато предлага на клиента, стресиран до смърт от пандемичните новини, продукти със съмнително качество.  А понякога те са с качества достойни за кофата за боклук.

„Благодарим ти, че пестиш с "Билла“, дори и да не си разбрал, че пестиш", това е последното гръмко послание на веригата супермаркети.  Потребителят остава с впечатлението, че освен добър пазар, ще спести сума ти пари и едва ли не ще спечели и куп награди там. Проверка на „Банкер“ в три магазина на веригата показа  разминаването между гръмките обещания и реалността.

Плодове и зеленчуци за смет

Щандовете с плодове и зеленчуци са първите, на които се натъква клиентът на "Билла". И още там оптимизмът му за изгодно пазаруване се изпарява. Пред погледа се редуват позагниващи круши и ябълки, започнали да плесенясват мандарини и смачкани банани, които до броени часове ще ферментират. Сред тях са подредени и няколко чепки по-здрави банани, вероятно с мисълта, че някои все пак може да се излъже да ги купи. Цената е 1.99, но и 50 стотинки да бяха, пак никой нямаше да припари до тях. Същата гледка представляват и омекналите до протичане мандарини за 3.29 лв., които още преди пет дни е трябвало да са в кофата за боклук. От плодовете просто се носи миризма на джибри. 

Няколко крачки по нататък – какво да видим – късоплодни краставици само за 0.99 лева.  Проблемът им е, че половината ги няма, изгнили са без персонала на магазина да забележи. 

Безспорно царицата на зеленчуковия щанд през март е червената ряпа. Тя е престояла там толкова дълго, че вече прилича на вкаменелост от палеонтологичните разкопки в село Дорково, Пазарджишко. На пипане пък е така твърда, че може да я предложат за употреба в олимпийската дисциплина „хвърляне на чук“.

Жалкото е, че за разлика от други вериги в "Билла" никой не се грижи да прочиства загниващите плодове и зеленчуци, което ни връща към друга популярна реклама на веригата - за дългогодишният й опит с българските производители.  

Ако можеха клетите да видят резултатът от труда си вероятно биха се разплакали. Но това не пречи на веригата да се гордее с марката си „Билла Градини“ и с фактът, че повечето плодове и зеленчуци са собствено производство, в което тя инвестира от 20 години.  Инициативата е добра, но ясно е изпуснат важният момент с контрола на качеството.   

Претоплената витрина  

„Прясно и безопасно - с грижа за всички нас". Това е рекламата за прясното производство, което  обхваща не само "Плодове и зеленчуци", но и  секторите за пазаруване "BILLA пекарна", "Витрина деликатеси", "Топла витрина".

На топлата витрина обаче повече й подхожда да бъде наречена претоплена. Храната изглежда увяхнала – смачкани пълнени чушки, пиле, поръсено с повяхнал магданоз, изсъхнали пържоли, препарирани задушени картофи.  Кухнята от "топлата витрина“ сякаш е приготвена  от продукти, които иначе не могат да бъдат продадени по една или друга причина. Веднъж се излъгах да си купя мариновано месо,  подвеждайки се, че е оквусено с много подправки. Когато го сложих за печене се оказа, че месото е старо, а подправките умело прикриват този факт.

Друго разочарование са продуктите от собствената пекарна. Рекламата на "Билла" пита: "А кога един хляб е добър?" И дава отговор - когато топлият хляб се изнася на всеки 30 минути и е хрупкав". На практика обаче повечето хлебчета са  твърди като камък и са били пресни много часове по-рано, а топли ще изнесат, когато някой купи вече опечените. Баничките за закуска, които вечерта вече никой не би купил, не са преоценени или изпратени например в домове с благотворителна цел. Може би във веригата се надяват да ги продадат на следващата сутрин - след претопляне.  

Ах, тези цени

Абсолютен мит се оказаха и рекламираните ниски цени на „Билла“. На място се оказа, че млечните и месни продукти, за които се твърди, че са намалени, в други търговски вериги са по-евтини. Парче салам „Бургас“ от 250 г., собствено производство на „Билла“, струва 3.69, докато в кварталното магазинче салам от същата марка, но на друга фирма, струва 2.50. Същото се отнася и за сирената, кашкавала, варивата  и перилните препарати.

Явно се разчита, че - предвид ситуацията, клиентите няма да хукнат да сравняват цените по магазините. Но като цяло в "Билла" те плавно вървят нагоре, а уж нямало инфлация.

Трябва да се признае обаче, че цената на българската бира наистина е намалена. Популярните марки там струват под 1 лев за кенче.

Клиентски неволи

Консултанти в "Билла" няма, дори и да има такъв щат. Персоналът пък,  с редки изключения, е ужасно вкиснат. Човек ще рече, че ни подаряват продуктите, а не си ги плащаме. Неотдавна исках да попитам служител за артикул, който беше без цена, но не успях да видя такъв. Обиколих магазина, служител не се появи. След това се оказа, че от пет възможни каси работи само една. Съответно опашката беше огромна. Когато попитах касиерката няма ли все пак да отворят и друга каса, тя отговори, че нямат достатъчно персонал. По-скоро ми се скара, вероятно уморена и изнервена, че работи само тя.

В друг търговски обект, в най-оживената част на София, проблемът беше друг – малък магазин, всички каси работят, но опашките са големи и хората са един върху друг. Никой не им прави забележка, че трябва да спазват социална дистанция.

В същото време от Сдружението за модерна търговия, на което „Билла“ е член непрекъснато напомнят, че търговските вериги влагат значителни средства, за да гарантират безопасна среда за потребителите и екипите – за регулярните дезинфекции, за предпазните средства и плексигласовите прегради, за информационните материали и т.н.

„Прилаганите превантивни мерки срещу КОВИД-19 би следвало да гарантират безопасно пазаруване за всички потребители, независимо от тяхната възраст или от избраното от тях време за пазаруване“, твърдят от сдружението, но вероятно не са пазарували в "Билла".

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във