Банкеръ Daily

Пари и пазари

Свитото потребление поставя под натиск наемите в търговските обекти

След период на постепенно увеличение, наемите в шопинг центровете и главните търговски улици търпят корекции надолу. В София на главна търговска улица наемът е близо 55 евро/кв. метър.


Въпреки разхлабването на противоепидемичните мерки и отварянето на шопинг центровете, вътрешното потребление остава на значително ниски нива през второто тримесечие на тази година. В отговор на понижените продажби повечето брандове се стремят да оптимизират своята мрежа от обекти, което води до увеличение на свободните площи. През юни този показател достигна 7% в София, при 5% преди извънредното положение, сочат данните на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Ограничен е и броят на новите обекти в моловете, тъй като наемателите все още задържат плановете си за разширяване.

През май оборотът в търговията бележи рекорден спад по данни на НСИ, като се отчита най-голямото понижение на този показател от 2001 година. Брандовете за мода и обувки и развлекателната индустрия изпитаха рязък спад в приходите поради неработещите магазини. "Продажбите онлайн нарастват значително като обем макар и все още да не могат да компенсират загубите на търговците от периода на затваряне и последващите месеци. Все повече бизнеси използват този инструмент и в дългосрочните си стратегии", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton.

Продажбите на стоки, които не са от първа необходимост, бяха под сериозен натиск по време на извънредното положение, посочват от компанията. На фона на общата предпазливост и свиване на бизнесите, някои от брандовете, стъпили наскоро в българския пазар, реализират планираните си разширения. Примери за това за дискаунт веригите Pepco и KiK Design, които малко след откриването на първите си обекти у нас, отварят и нови локации.

Продължава предоговарянето на наемите заради затруднените продажби и по-ниските приходи. Повечето собственици са склонни да се съгласят с редуциране на сумите за период до шест месеца.

Според Иван Граматиков поведението на наемодателите е сходно без значение дали търговският обект се намира на улица или в търговски център. "Търси се подход, в който да се облекчат временно наемателите, но има и немалко изключения на наемодатели по търговските улици, които не желаят да променят наемните условия поради разнородни причини, като това води след себе си и увеличаване на свободните помещения в почти всички градове", допълва експертът.

След период на постепенно увеличение, наемите в шопинг центровете и главните търговски улици търпят корекции надолу. Наемите на първокласни площи в моловете са спаднали с 10% през юни. В София за обект от 100-150 кв. м с първокласна локация в търговски център те са около 36 евро/кв. м, а на главна търговска улица - близо 55 евро/кв. метър. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива са около 27 евро/кв. м, 28 евро/кв. м и 24 евро/кв. метър.

Доходността от висок клас търговски площи се увеличава до 7.5%, отбилязват експертите. Поради своята устойчивост, моловете и ритейл парковете в регионалните центрове остават във фокуса на инвеститорите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във