Банкеръ Weekly

Пари и пазари

Супертанкерите - жертва на ОПЕК

Стратегията на ОПЕК и приятелите й  да пресушат световния излишък от суров петрол внесе хаос във важна част от снабдителната верига на нефтения бранш - флота от супертанкери, превозващ горивото между континентите. Средната сума на доходите на корабите е спаднала с повече от 50% през миналата година до равнища, невиждани от 2009-а насам и далеч под прогнозите на анализаторите от бранша. А решението на петролния картел да удължи срока на ограниченията на добива и през 2018-а удря допълнително превозвачите.

От началото на 2017-а, в резултат на усилията на ОПЕК и на други страни - производителки на черно злато извън организацията, количествата на добито гориво спадна с почти 1.8 млн. барела на ден. Което сви също  износа и бизнеса на танкерите по ключови търговски маршрути. След шест месеца (през юни) групата планира да преразгледа ограниченията, които засега са в сила до края на 2018-а.

Износът на суров петрол от членовете на ОПЕК от Персийския залив е спаднал през декември 2017-а под 18 млн. барела на ден за първи път от миналия август, по данни на превозвачите, събрани от агенция "Блумбърг". От анализираните доставки особено чувствително са били редуцирани количествата  на черно злато за Китай и Япония, изнасяни от Саудитска Арабия, Иран и ОАЕ. 

Междувременно флотът от супертанкери (всеки от които е дълъг 400 м и превозва по около 2 млн. барела гориво) в световен мащаб се очаква да набъбне с 4% през тази година, след  като вече имаше 5.3% ръст през миналата и 7.4% през 2016-а - по оценка на проучвателната компания Clarkson Research Services. Цените за превоз пък са паднали през последните месеци - точно по времето, през което те обичайно се повишават. Те ще започнат да растат, ако ОПЕК премахне ограниченията на добива при юнската ревизия.

Доходите на плавателните средства са се стопили с 57% - до средно 17794 щ. долара на ден през 2017-а - най-ниското ниво от поне 2009-а, сочат данните на Clarkson при предвиждания на анализаторите от бранша за средно 25 хил. долара на ден.  

Цените на суровия петрол и доходите на танкерите в повечето случаи се движат в противоположни посоки. Например, когато през 2013-а нефтените котировки на сорта "Брент" скочиха до почти 120 щ. долара за барел, супертанкерите печелеха средно по 18 621 долара на ден, по информация на Clarkson. Две години по-късно - успоредно с ценовия срив на горивото, дневните приходи на превозвачите скочиха до средно 64 846 долара на ден.

От юни 2017-а котировките на фючърсните контракти на петрола "Брент" се увеличиха с повече от 50%, достигайки най-високите си равнища от три години насам. На 10 януари договорите за доставка през март надхвърлиха 69 щ. долара за барел. Приходите на плавателните съдове по ключовия маршрут от Персийския залив до Азия пък потънаха с 69% през 2017-а и приключиха годината с около 16 хил. щ. долара на ден. Редукциите на ОПЕК бяха компенсирани до известна степен от увеличените търговски потоци в други части на света, включително и в Атлантическия басейн и от Щатите до Азия.

Въпреки пазарните трусове базираната в Антверпен корабна компания Euronav обяви на 21 декември, че ще погълне нюйоркската Gener8 Мaritime и ще създаде независим оператор на танкери с флот от 75 съда. Или, както обобщават анализатори, пазарът на корабите за превоз на суров петрол има два основни проблема - намалелия износ на ОПЕК и прекалено многото нови съдове.

Експертите очакват високи ценови колебания и наситен с предизвикателства пазар и през тази година. Още повече, черното злато се търгува в нова конфигурация, при която краткосрочните контракти се търсят с премия спрямо по-дългосрочните. Това е индикатор за ново балансиране на петролния пазар, при което складирането на гориво, особено в морето, намалява. Това ще освободи част от корабите за съхранение на суровината и ще затлачи допълнително пазара. Очакванията на специалистите от бранша са, че второто полугодие може да се превърне в повратна точка за супертанкерите, защото търсенето на добитото от ОПЕК черно злато ще се увеличи, а разрастването на флота от товарни съдове ще се забави.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във