Банкеръ Daily

Пари и пазари

САЩ и компания обмислят таван от 40-60 долара за барел руски петрол

Съединените щати и партньорите им дискутират активно варианти за ограничаване на максималната цена на руското черно злато, като първоначалните им идеи е тя да е в диапазона от 40 до 60 щ. долара за барел, твърдят запознати с въпроса лица. Целта е да се редуцират средствата, които се вливат във военната машина на Кремъл и същевременно да се минимизират щетите върхо собствените им икономики.

Темата беше сред водещите в дневния ред на срещата на върха на Г-7 в Германия на 28 юни, на която лидерите на най-развитите държави в света сложиха на масата различни опции за въвеждането на ценовия таван, включително като забранят застрахователните и транспортните услуги, необходими за превоза на руски суров петрол и производни, ако горивата не се купуват под договорените стойности.  

Конкретната ценова бариера ще зависи от пазарните условия когато бъде договорена, като се вземе предвид, че обстановката може да се промени съществено. Преди "мини-метежа" на котировките на базовите петролни сортове от началото на седмицата, когато сгъстяването на рецесионните облаци свали с над 10 щ. долара на барел котировките на черното злато, руското гориво вероятно се е търгувало за около 80 долара за барел. Оценката е приблизителна, защото информацията за транзакциите на руските барели е "затъмнена" значително след нахлуването в Украйна. 

Диапазонът 40-60 долара за барел е формиран от предполагаемата минимална производствена цена на суровината и котировките й преди 24 февруари, твърдят добре информираните източници. Администрацията на щатския президент Джо Байдън смята, че таванът от 40 долара за барел е прекалено нисък, сподеят още запознатите с дискусиите лица. Опасенията на експертите са, че зле замислени и въведени мерки могат да предизвикат скок на петролните оценки. Белият дом се въздържа и от прилагането на допълнителни териториални вторични санкции за спазване на рестрикциите срещу Русия, защото използването им успоредно с ценовия таван трябва да бъде крайно решение от последна инстанция. Според един от пожелалите анонимност източници, официални представители на американската администрация провеждат по няколко срещи седмично за ценовата бариера, опитвайки се да я превъплатят в реалност. Търсенето на оптималния вариант ще продължи с по-бързи темпове през идните седмици. 

Въпреки че ценовият таван на руския суров петрол намери място в заключителното комюнике на срещата на Г-7, съществуват сериозни съмнения, че ще има споразумение в близко бъдеще, защото идеят все още е в зародиш и са налице ред препятствия. Едно от тях е, че механизмът ще изисква от Европейския съюз да изключи приетите едва преди месец санкции за застрахователните и транспортните услуги за превоза на руски суров петрол, което ще изисква съгласието на всичките 27 страни членки на общността. Великобритания също ще трябва да въведе рестрикции на своите застрахователи и доставчици на услуги. ЕС и Обединеното кралство покриват почти 90% от глобалния застрахователен пазар и Русия трудно би превозвала добитото черно злато без достъп до тези услуги.

Голямата тревога на Вашингтон е, че европейската забрана, която в случая с ЕС влиза в сила в края на годината, може да предизвика скок на петролните котировки дори до 185 щ. долара за барел, по някои оценки, и потенциално да вкара света в рецесия. 

Въпреки че западните сили се договориха да не внасят руско черно злато, в руската хазна постъпват по над 600 млн. щ. долара дневно от пренасочения към други държави експорт. Според последните официално данни, Китай е удвоил разходите си за руски петрол, природен газ и въглища в периода от началото на март до края на май, а Индия е похарчила 5.1 млрд. долара за руски енергийни източници през тези три месеца - пет пъти повече отколкото за цялата 2021-а.  

За да сработи идеята за ценови таван на руското гориво, тя трябва да съдържа достатъчно стимули за държавите, които искат да участват в нея. Купувачите на петрол ще трябва да имат достъп до по-ниските котировки и до ключови услуги като застраховките, необходими за транспортирането му. Бариерата трябва също да е на равнище, позволяващо на Русия да продължи износа. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във