Банкеръ Daily

Пари и пазари

Ритейл парковете са основен двигател на пазара на търговски площи

Пазарът на търговски площи у нас се възстановява от коронавирус пандемията и се задържа стабилен. Основният фокус остава в ритейл парковете и big-box обектите.Това четем в доклада на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Двигатели на търсенето остават бързооборотните стоки, дрогериите и спортните стоки – тези търговци продължават експанзията си както в София, така и в страната. Дискаунт веригите и бюджетните модни брандове, които навлязоха на пазара през последните няколко години, също отварят нови магазини.

Общата площ на ритейл парковете към момента е 219 000 кв. м, като други 153 000 кв. м са в процес на изграждане или планиране.

"Този сегмент от пазара се развива изключително динамично и вече  са налице първи признаци на консолидация. Някои от големите играчи развиват собствени портфолиа от проекти, докато други се насочват към придобивания на опериращи проекти или такива в процес на изграждане. На пазара вече се очертават по-големи собственици в сегмента”, коментира Красимир Петров, мениджър търговски площи и управление на активи в Cushman&Wakefield Forton.

С общ обем от 815 000 кв. м, сегментът на търговските центрове отново остава без нови проекти. Очаква се тази тенденция да бъде обърната след анонсирания старт на изграждането на нов търговски център на фонда NEPI Rockcastle в Пловдив.

Липсата на нови търговски центрове се отразява и върху относително скромния обем новооткрити обекти през първото тримесечие на 2022. На най-големия пазар в страната – софийския, делът на свободните площи остава стабилен - 5.6%, посочват от Cushman & Wakefield Forton.

Наемните нива в търговските центрове в София също се задържат без промяна - 34 евро/кв. м, докато в ритейл парковете цените леко се покачват до 10 евро/кв. м месечно. Нивата в ритейл парковете в страната остават между 7 и 9 евро/кв. м месечно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във