Банкеръ Daily

Пари и пазари

Решението за пътуване е решение за безопасно пътуване

Тази година е по-различна от 2019-а и кризата с коронавируса се отразява негативно и на туроператорите, и на хотелиерите, и на всички туристически дестинации. Явно през този сезон ще очакваме късни записвания и изместване на почивките към есента, разбира се, ако ситуацията го позволи, отбелязват от бранша. Но е трудно все пак да се прогнозира как точно ще изглежда летния сезон. 

Много хора са без работа, не се знае кога ще се възстанови работата в предприятията и офисите. Така че го има и другия момент - хората вероятно ще предпочетат да съхранят парите си вместо да ги харчат за почивка. Но пък след няколко месеца затворени вкъщи, много хора с трепет очакват възможността да се откъснат от дома и да попътуват - в страната или в чужбина. Но е възможно много от тях да предпочетат по-близки и по-евтини дестинации. 

България вече отвори границите си със своите съседни страни. От тях пристигат голяма част от гостите у нас. Туристите от балканските страни предпочитат страната ни за почивка. Това е напълно логично, тъй като туризмът е най-динамично развиващият се отрасъл в двустранните търговско-икономически връзки със съседните ни страни през последните години, като се забелязва траен интерес и ръст на взаимните посещения. Близостта, познаването на условията за туризъм у нас и ниските разходи за почивка обясняват числата от статистиката.

Така че няма нищо странно в това, че на първо време ще разчитаме и на тях, освен на българите, докато и големите пазари на българските хотелиери се престрашат да пътуват, а трябва да се реши и въпросът с авиотранспорта. За съседните страни пътуването е лесно и с автомобил. 

Но и преките ни конкуренти около нас - Турция, Гърция, Испания, не спят. Те вече се борят с кризата, а и правителствата им предприемат редица мерки за активизиране на рекламата и дотиране на туристическия отрасъл.    

Ясно е, че хотелският бизнес няма да се върне скоро към нивата от преди коронавируса. Има някакво търсене, но сме много далеч от масовото търсене и пътуване, казват от бранша. Далеч сме и от края на кризата, ако въобще някой знае къде е той. 

Така че бизнесът поне на първо време ще разчита на местните туристи и на преоткриването на забележителностите на страната.  Отрасълът няма скоро да се върне и на нивата от 2019 година.

Клиентите днес са загрижени най-вече за сигурността си и по тази причина ще търсят безопасното пътуване и социалното дистанциране, като ще се набляга на близки дистанции и в малки групи, най-вече семейството. Почивните дни в края на седмицата ще са първите, в които ще се решават да пътуват.

Близкото бъдеще е неясно. Според експертни оценки градските хотели ще бъдат първите, които ще се възстановят - не са толкова големи и не се събират големи групи. Отварянето на границите в Евросъюза и пътуванията на бизнесмените ще подкрепят тази тенденция.

Естествено никой днес не крои максималистични планове и никой няма да търси максимална запълняемост на хотелската база. Хотелиерите вероятно ще са доволни и на наполовина пълни хотели. Ще трябва да забравим за миналогодишната рекордна посещаемост у нас. 
Трудно е да се очаква масов наплив от външни туристи. На фона на неясната картина с разпространението на коронавируса видяхме анулиране и на полети, и на  посещения на групи. Има все пак някакви опити, но те са като първите прелетни птици през пролетта. Въпреки отварянето на границите (не всички) все още остават и някои ограниения. 

На първо време ще се търси възстановяване на вътрешния пазар - кратки пътувания, близки места, малки групи. Според някои прогнози възстановяването ще отнеме години.

Facebook logo
Бъдете с нас и във