Банкеръ Daily

Пари и пазари

Първото българско околосветско плаване прави капитан Георги Георгиев с яхтата "Кор Кароли"

Яхтата "Кор Кароли", с която капитан Георги Георгиев извършва първото околосветско плаване с яхта в българската морска история.

На днешния ден през 1977 г. завършва първото българско околосветско плаване на яхтата "Кор Кароли" с капитан Георги Георгиев. С нея той участва в трансатлантическата регата "Остар'76" и предприема първото българско самотно околосветско плаване на 20 декември 1976 година.

Ветроходната яхта е построена в Полша по поръчка на яхт-клуб "Порт Варна". Направена е по лиценз на американския конструктор Дик Картър и е закупена с подкрепата на генералния директор на СО "Воден транспорт" кдп Николай Йовчев и генералния директор на Параходство "Български морски флот" кдп Атанас Йонков през 1975-а.

Дължината на яхтата по водолинията е 7,77 м, най-голяма дължина - 9,07 м, ширината ѝ е 3.08 м, газене - 1.52 метра. Спомагателният ѝ двигател е дизелов с мощност 10 к.с. Разполага с три ветрила - грот, генуезки стаксел и спинакер. Корпусът е изграден от стъклопласти, а мачтата е произведена от "Проктър".

За навигация са използвани два магнитни компаса "Сестрел", радиопеленгатор "Сийфеърър", електромагнитен лаг, ехолот, секстанти, хронометри, секундомери, барограф и барометър. За решаването на астрономически задачи е използван електронен калкулатор "Хюлет-Пакард".

Яхтата е оборудвана с УКВ-радиостанция и радиостанция тип SSB, която е по-късно закупена и монтирана в Сува, остров Фиджи.

На 24 април 1976 г. "Кор Кароли" е транспортирана от пристанище Бургас до Плимът, Югозападна Великобритания. Градът, разположен на полуостров Корнуол, е важно външнотърговско пристанище на протока Ла Манш.

Оттам на 5 юни същата година започва регатата "Остар '76". Капитан Георги Георгиев прекосява Атлантическия океан за 36 денонощия, 1 час и 50 минути, като заема 37-о място в общото класиране. На 20 декември 1976 г. капитан Георгиев тръгва от Хавана - столицата на Куба, през Панамския канал, Маркизките острови, Сува (Фиджи), Порт Дарвин (Австралия), Индийски океан, Кейптаун (град в югозападната част на Южноафриканската република) и достига отново Хавана, като изминава 24 500 мили за 201 дни, 21 часа и 36 минути. Този резултат е записан в книгата на рекордите "Гинес" през 1982 г. като най-добър резултат в този клас яхти.

От 1979 г. яхтата "Кор Кароли" е на съхранение във Военноморския музей във Варна.

Георги Иванов Георгиев, наричан Капитанът, е български ветроходец по далечно плаване. Той е първият български ветроходец, обиколил света с яхта.

Роден е в Кърджали на 4 юни 1930 година. Баща му е офицер от армията и семейството често сменя местожителството си. През 1939 или 1940 г. баща му получава назначение във Варна и тогава малкият Георги за първи път вижда морето. Очевидно то го примамва още тогава. От спомени на очевидци и приятели се знае, че бъдещият капитан Георгиев наистина е прекарвал повече време на хелинга (там, където навремето във Варненското пристанище са държали гребните и ветроходни лодки), отколкото над учебниците.

В началото на 50-те години на ХХ век Капитана отива в София, където живее сестра му и изпратеният там нейн съпруг - военен лекар. В онези години Георги Георгиев основава първия софийски яхтклуб "Академик" край Горни Пасарел. Жени се, ражда му се син, но скоропостижно се развежда и се завръща във Варна, за да се заеме да довърши образованието си. Без особени усилия завършва Вечерната гимназия и Техникума по корабостроене и корабоплаване, който му дава възможността да се заеме с онова, което най-много обича - да плава по море.

След основаването на яхтклуб "Порт Варна" (който след смъртта на Капитана взема неговото име) Георги Георгиев се включва активно в дейността му. Първото голямо плаване, осъществено от този клуб през 1974 година с яхта "Вега", е обиколка на Черно море с идеята да се търси сътрудничество за организиране на голяма регата в акваторията на Понта. То е под командването на Георги Георгиев, а членове на екипажа са Иван Георгиев - Зъбата, Иван Йорданов и журналистът Братислав Талев – син на писателя Димитър Талев и по онова време журналист в списание "Наука и техника за младежта".

През 1975 година по решение на клубния съвет Георги Георгиев прави квалификационно плаване за Трансатлантическото състезание за самотници, известно тогава като ОСТАР (OSTAR - Observer Singlehanded Transatlantic Race), от Варна до Батуми - столицата на Аджария, Югозападна Грузия.

На 5 юни 1976 година яхтата "Кор Кароли" е сред 125-те допуснати до старта на ОСТАР-76. Състезанието Капитана завършва 37-ми от общо 73 завършили в най-тежките хидрометеорологични условия, при които то се е провеждало. За първи път загиват двама души, мнозина са спасени в морето, а потрошените от щормовете яхти са десетки.

След прекалено дълъг престой за доокомлпектоване на яхтата в Ню Йорк "Кор Кароли" отплава за Маями и оттам за Куба, където на 20 декември 1976 година стартира в околосветския си рейс. Завършва го следващата година, отново на 20 декември, с рекордно за размерите и възможностите на яхтата проплавано време - под 202 денонощия. Три години по-късно това постижение е включено в Книгата за рекордите на Гинес.

След завръщането си в България Георги Георгиев става почетен спортист № 1 за 1977 г., както и почетен гражданин на Варна и родния му Кърджали.

Facebook logo
Бъдете с нас и във