Банкеръ Daily

Пари и пазари

Продължава ръстът на наемите за търговски площи при активно търсене

С откриването на нов шопинг център във Варна и обновяването на съществуващи площи във водещи молове в София, общият обем на търговските площи през миналата година значително нарасна. Така предлагането достигна до 810 700 кв. м в цялата страна, показват данните на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

В столицата делът на свободните площи към края на миналата година спадна от 9% на 5% като резултат от високата наемна активност и бързото усвояване на нови обекти.

През миналата година бяха завършени няколко проекта, започнали да се изграждат преди две-три години. Заедно с преструктурирането на съществуващи вече шопинг центрове, новите търговски площи достигнаха обем, съпоставим с обемите им през 2010 година. „Това засили търсенето и активността на наемния пазар. Благодарение на добрите резултати през годината и оптимистичните нагласи на търговците за дългосрочно развитие, все повече наематели обмислят или вече планират позициониране и в  редица регионални градове“, посочва Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Обектите за бързооборотни и спортни стоки, дискаунт магазините за дрехи и дрогериите са сред най-бързо развиващите се. Освен вече присъстващите брандове, разширения предприемат и новите на пазара, като полската дискаунт верига Pepco и базираната в Япония – MiniSo, отбелязват от консултантската агенция. През последното тримесечие на миналата година първите си магазини у нас отвориха брандът на мъжка мода Avva, Nespresso и веригата за бързо хранене Spartan. Навлизане на българския пазара през 2020 годината планират и веригата дрогерии Vitalite, Sportisimo, и дискаунт магазинa за дрехи Kik. Магазините за обзавеждане на дома Madame Coco и примиум козметичната марка Kiehl’s вече отвориха първите си обекти в София.

След период на плавен ръст на цените, наемите в търговските центрове в столицата, за магазин с добра локация и площ около 100-150 кв. м, достигат 40 евро/кв. м към края на миналата година, като  очакванията са възходящият тренд да продължи. В Пловдив наемите за обекти със сходни параметри са около 30 евро/кв. м, а във Варна - 32 евро/кв. метър. Най-ниски са наемните цени в Бургас – около 26 евро/кв. метър. 

„Очаквам продължаващият ръст на цените да бъде все по-тясно обвързан с оптимизация на пространствата – реновиране на общите части, както и други промени за подобряване на облика и средата в шопинг центровете. Това е и добър инструмент за разширяването на клиентската база и  микса от наематели“, коментира Иван Граматиков.

Реструктурирането на бившите обекти на Carrefour в София започна през 2018 г. и ще продължи и през настоящата година. В Bulgaria Mall на мястото на освободените площи, предстои да бъдат открити обекти на dm и JYSK. Вече отвори фитнес от веригата Next level. В ход е и реновиране на последната останала зона от бившия хипермаркет в Paradise Center. Очакванията са новите 40 търговски обекта да бъдат открити за посетители през летните месеци.

Въпреки липсата на големи магазини, основните търговски улици в столицата и големите градове остават предпочитани локации за най-ключовите обекти на съответната верига магазини,  (flagship stores), кафенета и ресторанти. Към последното тримесечие на 2019 г. офертните нива за магазин с площ 100-150 кв. м за моден бранд на булевард “Витоша“ в столицата са около 60 евро/кв. м с очаквания в краткосрочен план леко да се повишат.

Facebook logo
Бъдете с нас и във