Банкеръ Daily

Пари и пазари

Продажбите на дребно в Япония се свиват с най-бърз темп от 4 години

Продажбите на дребно в Япония се сринаха с най-бързия си темп за повече от четири години и половина през октомври, след като увеличението на данъка върху продажбите подтикна потребителите да намалят разходите, предаде Ройтерс.

В началото на октомври тази година японското правителство увеличи националния данък върху продажбите от 8 на сто на 10%, с цел намаляване на най-тежкия публичен дълг в развития свят. Към момента той е над два пъти брутния вътрешен продукт на страната.

Някои анализатори обаче предупреждават, че повишаването на данъка може да остави икономиката без двигател на растежа на фона на спада и в износа, и в производството.

През октомври 2019-а продажбите на дребно спаднаха със 7,1% спрямо година по-рано, повлияни от слабото търсене на големи и скъпи стоки за дълготрайна употреба, като автомобили и домакински уреди, показват данни на японското министерство на търговията. Спад е отчетен и при облеклото.

Това е най-голямото понижение от март 2015 г. насам, когато бе отбелязан спад от 9.7 процента. „Независимо от днешните резултати, потреблението е слабо, а настроението на потребителите се влошава“, казва Таро Сайто, изпълнителен научен сътрудник в НИИ.

Спадът беше по-рязък от намаленията, отчетени след предишните две повишения на данъка върху продажбите през 1997 и 2014 г., което предполага, че върху потребителските разходи тежат и други фактори.

Икономиката на Япония се забави през третото тримесечие, докато износът през октомври се сви с най-бързите си темпове за три години. Мрачните условия доведоха призиви правителството да състави пакет от мерки, за да подобри иначе нестабилното икономическо състояние на страната.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във