Банкеръ Daily

Пари и пазари

През тази година са електрифицирани над 60 км жп линия

Българските железници правят плахи опити да се модернизират и да влязат в крак с новото време.

Поради увеличаването на обема на товарите по направление Русе - Свиленград, нуждата от намаляване на времето за пътуване и обема на вредните емисии, тази година е започнала електрификацията на 83-та жп линия Нова Загора - Симеоновград, която преминава през областите Хасково и Сливен, с обща дължина 63 километра. Изправени са били 1123 стълба, което е 90% от броя им по целия маршрут. Очаква се модернизацията да приключи през 2020 година, съобщават от Националната компания "Железопътна инфраструктура". С този проект се намаляват вредните емисии, отделяни при обслужването на влакове с дизелови локомотиви.

Вече е електрифицирана изцяло гара Димитровград товарна. Приключва модернизацията на тягови подстанции Величково и Провадия. Подменена е изцяло контактната мрежа  в междугарията Змейово - Стара Загора (14.8 км) и Реброво - Своге (9.3 км).

През 2020 г. във всички участъци с ремонт на железния път, ще се извършва и модернизация и подмяна на контактната мрежа, уточняват от държавната компания.

След предаването в експлоатация на железопътната линия Цариград - Белово (през 1888 г.) строителството на линията към София и Белград е спряно. Дадено е предимство на строежа на железопътната линия Търново Сеймен (Симеоновград) - Нова Загора - Ямбол. Стратегическата цел е била чрез тази линия да се свърже Одрин с Шумен и с железопътната линия Русе - Варна. Така започва проучването и подготовката за строеж на линията от Търново Сеймен (Симеоновград) до Ямбол.

Строителството на линията Търново Сеймен (Симеоновград) - Нова Загора - Ямбол започва през 1873 година. Към средата на следващата година са готови отделни участъци, а цялата е завършена до края на 1874-а. На 22 януари 1875 г. тя е въведена в редовна експлоатация. Новопостроената линия е клон на главната железница Цариград - Белово и начало на железопътна връзка с линията Русе - Варна.  Тя се предава на Компанията на Източните железници, собственост на барон Хирш, която вече експлоатира линиите Цариград - Белово и Русе - Варна. 

Слабото използване на нашите железопътни линии в миналото е причина някои от положените при построяването релси да се запазят в експлоатация почти цял век. Те са сменени през 1958-1959 г., поради увеличеното движение и осовото натоварване във връзка с разработването на енергийния комплекс "Марица Изток.

Днешната 83-та железопътна линия Симеоновград - Нова Загора е част от транспортното направление Русе - разпределителна - Синдел - Нова Загора - Симеоновград - Свиленград и част от VII-ми международен товарен коридор "Ориент-източно средиземноморски". С тази модернизация се очаква да се осигури конкурентен превоз с жп транспорт между Западна Европа и Турция и Близкия изток, като се привлекат товарите от автомобилния и морския транспорт. До момента само трасето между Симеоновград и Нова Загора не бе електрифицирано и при подмяната на локомотивите се губеше много време.

През тази година са направени инвестиции в железопътната инфраструктура в различни дейности. В резултат достигнатата средно скорост на движение на влаковете по главните жп линии от мрежата е 91.6 км/ч за пътническите влакове и 75.3 км/ч за товарните влакове, като се запазва устойчивата тенденцията към завишаване на скоростите. А по този начин е постигнато общо намаляване на времето за пътуване на пътническите влакове от 22.1 минути.

Както показват числата много сме далеч от мечтаните 160 км по българските жп линии.

През 2020 г., съгласно инвестиционните проекти за ремонти, финансирани от държавата, ще се извърши основен ремонт на железния път на стойност 34.18 млн. лв. в участъка от спирка Горица до гара Славяново по път №2 и в междугарията Христо Даново - Сопот, Русе разпределителна - Образцов чифлик, Самуил - Висока поляна и Хитрино - Плиска. От следващата година започва поетапно рехабилитацията на жп гарите по 9-та линия в следния ред - Образцов чифлик,  Ястребово, Ветово, Сеново, Просторно, Разград, Самуил, Висока поляна, Хитрино, Плиска.

Facebook logo
Бъдете с нас и във