Банкеръ Daily

Пари и пазари

Превозът на велосипеди с БДЖ е разрешен

Триетажен паркинг за велосипеди на жп гарата в Амстердам

Велосипедът вече е неотменна част от живота ни. С него ходим на работа, караме го за удоволствие или го използваме за спортуване. Използването му като средство за придвижване е започнало още преди широкото разпространение на градския обществен транспорт. Велосипедът е популярен също така и сред туристите. Много българи не се разделят с него и през почивните дни. Използва се и за вело туризъм.

Не всички българи имат лични автомобили. Някои от тях, за да отидат до друго населено място или в планината, където има маршрути за спортни велосипеди, използват и влак. Това обаче може да стане при спазването на определени правила.

Превозът на велосипеди с БДЖ е разрешено. Това обаче може да става във влаковете, в съставите на които има вагони с отделение за превоз на  велосипеди или фургони. Също така във всички категории  пътнически влакове - на платформата на вагоните (т.е. предверието пред санитарния възел), в електро-мотрисните влакове - в багажното отделение. При повече пътници с велосипеди, тези превозни средства се разпределят по платформите на другите вагони.

При превоза на велосипеди, клиентите на БДЖ сами поемат отговорността за опазването им.

За превоза на велосипед пътникът заявява на билетни каси и заплаща 2 лв., независимо от километричното разстояние.

При констатиране на не таксуван велосипед обаче, пътникът заплаща във влака сумата от 20 лв., независимо от километричното разстояние.   

Днес велосипедът е най-популярен в страните от Северна Западна Европа. В най-велосипедната страна - Дания, средно един нейн жител пропътува за година с велосипед общо 893 километра. Следва Нидерландия (с 853 км). В Белгия и Германия за година с велосипед се изминават около 300 километров. Най-малко популярен е велосипедът в страните от Южна Европа - средностатистическият испанец, например, изминава за година с велосипед едва 20 километра.

Популярността на велосипеда в Европа днес е резултат от водената от правителствата политика. А популяризирането на велосипеда помага за "изчистването" на градските центрове от автомобилите, подобряване на екологичната обстановка, а също така и за подобряване здравето на хората.

За популяризирането на велосипеда и велосипедния туризъм в европейските страни се прилагат различни мерки. Например, изграждане на велосипедни алеи, отделени от останалите транспортни средства, или някои облегчения при използването на велосипеда в съчетание с обществения транспорт (велосипедни стоянки, като правило, покрити, а често и охраняеми, на жп гарите и паркингите, прикачване към пътническите влакове на специални вагони за пътници с велосипеди и други). По инициатива на Европейската федерация на велосипедистите се подготвя създаване на мрежа от паневропейски велосипедни трасета EuroVelo.

В Амстердам, наричащ себе си велосипедната столица на Европа, е открит даже специален хотел за велосипедисти - Van Ostade Bicycle Hotel. В него може да се вземе под наем воден велосипед, велосипед тандем и дори велосипед за осем чевека. В този град велосипедите са обичайно средство за придвижване, много по-разпространено, отколкото автомобилите. Отчасти, разбира се, това е свързано и с недостигът и високата цена на паркоместата в Амстердам, както и в другите големи градове.

Facebook logo
Бъдете с нас и във