Пари и пазари
Политическите игри мотивирали спирането на завода на VW в Турция
Главният изпълнителен директор на германския автомобилен гигант Volkswagen Хърбърт Дейс обяви, че компанията се е отказала от плановете си да отвори нова фабрика в Турция поради политически причини
„Бях в подкрепа на отварянето на фабрика там и все още съм. Можехме да отворим новата фабрика в Турция и да допринесем за подобряването на условията там“, заявява Дейс в интервю за германското списание WirtschaftsWoche.
Той пояснява, че Надзорният съвет на VW е застанал срещу завода в Турция и че акционерите имат притеснения относно политическия климат в страната.
Според него Турция не е държава, от която Европа може да се откаже по стратегически причини, но в същото време инвестицията на германския гигант е била невъзможна без одобрението на надзорния съвет.
Автомобилният гигант дори създаде своя проектна компания в Турция през октомври 2019 г. с капитал от 943,5 милиона турски лири. Идеята бе фирмата да проектира, произвежда, сглобява, продава, внася и изнася автомобили, камиони и всякакви видове моторни превозни средства, както и техните части и компоненти. През декември 2020 година обаче VW започна процедура по нейната ликвидация.
"Моето мнение за Турция е различно от това на ЕС и на германското правителство. Ние можем да интегрираме Турция в ЕС и по този начин начин да засилим влиянието си в тази страна", казва Хърбърт Дейс.
Volkswagen Group обяви през юли, че се отказва от плановете за фабричен проект в турската западна провинция Маниса. Официалната причина за отмяната на инвестицията от 1 млрд. евро беше ниското търсене вследствие на пандемията на коронавируса.
Вместо изграждане на нова фабрика, VW реши Германският да премести производството на своя автомобил Passat и премиум модела Škoda Superb в завода си в Братислава. Първоначално се очакваше VW да инвестира 500 млн. евро в завода си в Словакия, но по последна информация сумата ще набъбне до 1 милиард евро.